Seinäjoen sairaala valmistui

Seinäjoen sairaalan uusi Y-rakennus on suurin rakennusurakka Seinäjoella vuosikymmeniin. Erikoisen talosta tekee myös, että se on suunniteltu kestämään sata vuotta. Peab luovuttaa rakennuksen tilaajalle tänään 31.7.

Kun Seinäjoen sairaalan laajennusta alettiin rakentaa loppuvuodesta 2009, oli se Suomen kolmanneksi suurin rakennushanke. Juuri valmistunut rakennus on Seinäjoella suurin rakennushanke vuosikymmeniin ja sen työllistävä merkitys on ollut merkittävä.

– Kaiken kaikkiaan olemme perehdyttäneet lähes 1000 henkilöä työmaalla projektin aikana, kertoo työpäällikkö Vesa Mäkiranta Peabilta.

Moni alan opiskelija on ollut harjoittelussa työmaalla, mikä on antanut Peabille hyvän mahdollisuuden tutustua uuden polven osaajiin.

Sadan vuoden elinkaari

Eräs rakennuksen erityispiirteistä on se, että se on suunniteltu kestämään sata vuotta normaalin 50 vuoden sijaan. Rakennustyömaalla tämä on näkynyt etenkin materiaalivalinnoissa sekä rakennustavoissa, kuten esimerkiksi siinä, millä tavalla liitokset on tehty.

Sairaalan rakentaminen on lisäksi jo lähtökohtaisesti hyvin vaativaa.

– Puhtaus, pölyhallinta ja hygienia ovat olleet koko prosessin aikana ensisijaisen tärkeitä, sanoo Vesa Mäkiranta.

Peabilla on kokemusta sairaalarakentamisesta ennenkin. Yrityksen edellinen vaativa sairaalahanke tehtiin Tampereen Yliopistolliselle keskussairaalalle.

Myös aikataulussa pysyminen on sairaalaa rakentaessa tärkeää. Kahdesta peräkkäisestä kylmästä ja hankalasta talvesta huolimatta Peab on pysynyt aikataulussa ja rakennus luovutetaan tilaajalle tänään 31.7.2012 alkuperäissuunnitelman mukaan.

Suuri rakennus

Uutta sairaalarakennusta käyttää Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri, Seinäjoen terveyskeskus sekä Seinäjoen ammattikorkeakoulu. Yhteensä talossa on noin 1300 huonetta ja se on jatkossa 450 henkilön työpaikka. Päivittäin talossa vierailee liki kaksituhatta kävijää. Sairaalan vihkiäiset tullaan järjestämään 1.10.

Lisätietoja antavat:

Aluejohtaja Mika Katajisto, Peab Oy, puh. 040 570 1025, mika.katajisto@peab.fi

Työpäällikkö Vesa Mäkiranta, Peab Oy, puh 040 570 1032, vesa.makiranta@peab.fi

_________________________________________________________________________________

Peab-konserni on yksi Pohjoismaiden suurimmista rakennusyhtiöistä. Se työllistää Pohjoismaissa 15 000 henkeä, joista Suomessa 850 henkilöä. Peab Oy:n toimialoihin kuuluvat asuntorakentaminen, muu talonrakentaminen, korjausrakentaminen sekä kiinteistöliiketoiminta. Maa- ja vesirakentamisesta vastaa Peab Infra Oy. Konsernin liikevaihto on 4 miljardia euroa. Peab-konsernin osake noteerataan Tukholman pörssissä.