Taysin uuden E-siiven rakentajaksi on valittu Peab Oy

Tampereen yliopistolliseen sairaalaan rakennettavan uuden E-siiven pääurakoitsijaksi on valittu tarjouskilpailun perusteella Peab Oy. E-siipi sijoittuu sairaala-alueen keskelle vanhan O-rakennuksen tilalle. Urakan on tarkoitus käynnistyä maaliskuussa vanhan rakennuksen purkamisella ja varsinaisen uudisrakentamisen huhtikuussa. Uudissiipi valmistuu loppuvuodesta 2015. E-siipeen sijoittuvat munuaiskeskus ja infektioyksikkö.

Uuden E-siiven kokonaispinta-ala on 8 170 bruttoneliötä ja siihen tulee kolme kerrosta. Urakkasopimuksen arvo on 16,7 miljoonaa euroa, jonka lisäksi tulevat suunnittelu- ja laitehankintakustannukset.

- E-siiven rakentamisen käynnistyminen on ensimmäinen askel Taysin uudistamisohjelmassa, jonka muista rakennushankkeista päätetään myöhemmin. Sairaalan keskeytyksettä jatkuva toiminta tuo haasteita rakentamiseen, mutta olemme onnistuneet suunnittelussa hyvin, sanoo Pirkanmaan sairaanhoitopiirin kiinteistöjohtaja Petri Laurikka.

- Työmaa sijaitsee ahtaassa paikassa keskellä sairaala-aluetta, joten työmaan alue- ja logistiikkasuunnitteluun sekä ympärillä olevan sairaalan päivittäisen toiminnan turvaamiseen kiinnitetään erityistä huomiota. Yhdystunnelin liitostyöt ovat haastavia, mutta muuten rakennus on melko selkeä rakenteiltaan. Työmaan aikatauluissa huomioidaan lisäksi myös puhtaan tilan rakentamisen erityispiirteet, toteaa yksikönjohtaja Miikka Routama Peab Oy:stä

Hajallaan toimivat yksiköt saavat yhteiset tilat

Uusia tiloja on kiirehditty, koska dialyysin tämänhetkiset tilat eivät täytä nykyvaatimuksia. Samoihin tiloihin E-siipeen pääsevät myös Taysin muut munuaistauteja hoitavat yksiköt: poliklinikka, vuodeosasto ja erityisdialyysi. Nyt yksiköt sijaitsevat hajallaan ja kaukana toisistaan. Sairaansijojen määrä säilyy nykyisellään 12:ssa, dialyysipaikkoja lisätään 35:stä 50:een, sillä dialyysihoitoa tarvitsevien potilaiden määrän arvioidaan tulevaisuudessa merkittävästi kasvavan. Henkilökunnan määrä säilyy nykyisellään lähes sadassa, ja sillä pystytään uuden toimintamallin ansiosta vastaamaan kasvavaan dialyysipotilaiden määrään pitkälle tulevaisuuteen.

Myös Taysin infektiotaudit pääsevät yhteisiin tiloihin E-siiven valmistuttua. Tällä hetkellä infektio-osasto toimii Hatanpään sairaalassa ja poliklinikka Tays Keskussairaalan A-siivessä. Uusien tilojen myötä Taysin infektioyksikön mahdollisuudet hoitaa entistä vaikeampia sairauksia paranevat oleellisesti.  Osastolle tulee 20 paikkaa ja 18 huonetta, samalla sinne saadaan kaivatut ilmaeristyshuoneet.

E-siiven rakentaminen on osa Taysin uudistamisohjelmaa, jossa uudistetaan sairaalan toimintamallit ja tilat. Uudistuksen avulla varaudutaan muun muassa hoidon tarpeen, hoitomahdollisuuksien ja potilaan

valinnanvapauden lisääntymiseen. Uudistuksen keskeisenä periaatteena on tutkia ja hoitaa tiettyjen sairauksien ja vammojen potilaat yhdessä paikassa aina hoitoon tulosta kotiutukseen asti mahdollisimman sujuvasti ja kustannustehokkaasti.

Lisätietoja antavat

Pirkanmaan sairaanhoitopiirin osalta

Kiinteistöjohtaja Petri Laurikka, puhelin 044 970 5566

kehitysjohtaja Isto Nordback, puhelin 050 591 1458

Peab Oy:n osalta

Yksikönjohtaja Miikka Routama, puhelin 040 713 2810, miikka.routama@peab.fi

Peab-konserni on yksi Pohjoismaiden suurimmista rakennusyhtiöistä. Se työllistää Pohjoismaissa 14 000 henkeä, joista Suomessa noin 800 henkilöä. Peab Oy:n toimialoihin kuuluvat asuntorakentaminen, muu talonrakentaminen ja korjausrakentaminen. Kiinteistöliiketoiminnasta vastaa Peab Invest Oy. Maa- ja vesirakentamisesta vastaa Peab Infra Oy ja Peab Industri Oy vastaa valmisbetoni- ja kiviainesliiketoiminnasta sekä Lambertsson Oy nosturiliiketoiminnasta. Konsernin liikevaihto on 5.3 miljardia euroa. Peab-konsernin osake noteerataan Tukholman pörssissä.

E-siiven rakennustyömaa Tays Keskussairaalan alueella on merkitty karttaan punaisella http://www.pshp.fi/tayskartta/

Havainnekuvia E-siivestä (salasana: tays2020) http://tays.kuvat.fi/kuvat/Tays+E-siipi/

Uudistamisohjelman nettisivut: www.pshp.fi/uudistamisohjelma