Ilmastonmuutos ja geenimuuntelu puhuttavat PEFC:n yleiskokousviikolla

Report this content

Kansainvälisen PEFC:n vuoden 2010 yleiskokous kokoontuu perjantaina 12. marraskuuta Brasilian Rio de Janeirossa. Yleiskokouksen yhteydessä järjestettävissä tilaisuuksissa käsitellään ajankohtaisia aiheita aina tropiikin metsien sertifioinnista geenimuunnellun materiaalin käyttöä metsän­kasvatuksessa koskeviin linjauksiin.

Keskiviikkona 10. marraskuuta pidettävässä PEFC:n sidosryhmätilaisuudessa aiheena on metsäsertifioinnin edistäminen tropiikin metsätaloudessa. Keskustelu metsä­sertifioinnista käynnistyi 20 vuotta sitten juuri trooppisten metsien tilaa koskevasta huolesta ja tarpeesta edistää niiden kestävää käyttöä.

Kuitenkin valtaosa sertifioiduista metsistä sijaitsee lauhkeilla ja pohjoisilla ilmastovyöhykkeillä. Keskiviikon tilaisuudessa nostetaan esille muun muassa metsäsertifioinnin haasteet ja mahdollisuudet tropiikissa, pienmetsäomistajien rooli tropiikin metsätaloudessa sekä erilaiset yhteistyömallit, joilla metsäsertifiointi­järjestelmän käyttöönottoa voidaan tukea.

Torstaina 11. marraskuuta järjestettävissä työpajatilaisuuksissa käsitellään metsien kestävän hoidon vaikutuksia ilmastoon sekä PEFC:n globaalia roolia ilmaston­muutoksesta käytävässä keskustelussa. Esillä ovat myös puutavaran laillisen alkuperän osoittamista koskevien kansainvälisten aloitteiden vaikutukset PEFC-järjestelmään ja PEFC-sertifioinnissa mukana oleviin yrityksiin. Lisäksi puidaan PEFC:n suhtautumista geenimuunnellun materiaalin käyttöön metsänviljelyssä ja ‑uudistamisessa.

Yleiskokousta edeltäviin keskustelutilaisuuksiin ja työpajoihin osallistuu lukuisten maailman metsien kestävästä hoidosta kiinnostuneiden tahojen edustajat. Työpajojen aiheiden käsittely jatkuu perjantaina PEFC:n yleiskokouksessa, jossa PEFC:n jäsenten päätettävänä ovat muun muassa esitykset puun alkuperän seurannan tarkistetuiksi vaatimuksiksi sekä metsien kestävän hoidon kansainvälisiksi vaatimuksiksi.

Yleiskokous on PEFC:n korkein päättävä elin, jossa ovat edustettuina kansalliset PEFC-organisaatiot ja kansainväliset sidosryhmäjäsenet. PEFC:n yleiskokous on järjestetty Etelä-Amerikassa myös vuonna 2004. Tuolloin isäntämaana toimi Chile.

Lisätietoja:

Pääsihteeri Auvo Kaivola
PEFC Suomi – Suomen Metsäsertifiointi ry

s-posti auvo.kaivola@pefc.fi
www.pefc.fi

Kansainvälisen PEFC:n tiedotteet (www.pefc.org)

- PEFC Open Dialogue Highlights Opportunities for National Forest Certification Schemes

- Revised PEFC Standards Submitted to General Assembly for Approval

PEFC Suomi edistää ja kehittää Suomessa sovellettavaa PEFC-metsäsertifiointia. PEFC soveltuu metsäsertifioinneista parhaiten suomalaiseen perhemetsätalouteen. Yli 95 % Suomen talousmetsistä on PEFC-sertifioitu. Kestävästi hoidettujen metsien puusta valmistetun tuotteen tunnistaa PEFC-merkistä. www.pefc.fi

PEFC (Programme for Endorsement of Forest Certification Schemes) on kansainvälinen, maailman laajimmin käyttöönotettu metsäsertifiointijärjestelmä ja maailman suurin ympäristöliike, joka edistää ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävää metsätaloutta kaikkialla maailmassa. www.pefc.org