• Peikko Group Corporation/

Merkittävä ennakkotapaus rakennustuotteiden EPD-ympäristöselosteen virheellisyydessä: Markkinaoikeus langetti 100 000 euron uhkasakon Anstar Oy:lle

Markkinaoikeus katsoi 28.5.2024 tekemässä päätöksessään, että Anstar Oy:n EPD-ympäristöselosteessa käytetyt ja markkinaoikeudessa arvioitavina olleet ilmaisut ovat olleet sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa annetun lain vastaisia. Markkinaoikeus kielsi Anstar Oy:tä jatkamasta tai uudistamasta menettelyä, jossa se käyttää markkinoinnissaan A-Beam S -teräspalkkituotteen EPD-ympäristöselosteessa totuudenvastaisia tai harhaanjohtavia ympäristöpäästöihin vaikuttavia ilmaisuja teräspalkkituotteen teräsraaka-aineiden kotimaisuudesta sekä teräslaatujen määrästä ja suhteesta tuotteessa.

Markkinaoikeus päätti edelleen, että Anstar Oy:n on noudatettava kieltoa 100 000 euron sakon uhalla. Päätöksessään Markkinaoikeus velvoitti Anstar Oy:n korvaamaan Peikko Group Oy:n kaikki oikeudenkäyntikulut 33 605,90 eurolla viivästyskorkoineen yhtiön omien kulujen ollessa 47 682,75 euroa.

Peikko ei tunne toista eurooppalaista oikeustapausta, jossa rakennusmateriaalialan yritys olisi tuomittu uhkasakon nojalla korjaamaan EPD-ympäristöselostettaan. Anstar Oy on päätöksen julkaisupäivänä  lähettämässään tiedotteessa kertonut, että virhe on ollut tahaton sekä hyvin pieni ja että se on sittemmin korjattu pikaisesti. Markkinaoikeus kuitenkin totesi, että Anstarin käyttämät ilmaisut ovat olleet selkeästi lainvastaisia ja yhtiö on ollut haluton korjaamaan niitä.

”Rakennuttajan ja suunnittelijan on pystyttävä luottamaan EPD-ympäristöselosteen tietoihin. On kaikkien etu, että virheelliset ja harhaanjohtavat dokumentit poistetaan, tarvittaessa oikeuden päätöksellä. Olemme erittäin tyytyväisiä Markkinaoikeuden ratkaisuun, ja toivomme, että tämä ennakkoratkaisu selkeyttää osaltaan alan pelisääntöjä ja vastuita, EPD-ympäristöselosteiden tietojen tulee olla oikeita”, toteaa Topi Paananen, Peikko Group Oy:n toimitusjohtaja.

Puh. +358 50 384 3001, sähköposti topi.paananen@peikko.com

Markkinaoikeuden päätös linkki

Peikko Group Oy on johtava elementti- ja paikallavalurakenteisiin tarkoitettujen matalien välipohjarakenteiden ja liitososien toimittaja. Peikon innovatiiviset ratkaisut tarjoavat turvallisempaa, tehokkaampaa ja vastuullisempaa suunnittelua ja rakentamista. Peikolla on myyntitoimistoja yli 30 maassa Aasian-Tyynenmeren alueella, Euroopassa, Afrikassa, Lähi-idässä ja Pohjois-Amerikassa, ja tuotantoa 12 maassa ympäri maailmaa. Vuonna 2023 Peikon liikevaihto oli 262 miljoonaa euroa. Peikko on perheyritys, jonka palveluksessa on noin 2 000 ammattilaista, joista Suomessa noin 350. Peikko on perustettu vuonna 1965, ja sen pääkonttori sijaitsee Lahdessa. Lisätietoja: www.peikko.com.