Peikko on valittu toimittajaksi Jorvin sairaalan uudisrakennukseen

Peikko on valittu toimittajaksi Jorvin sairaalan uuden osastorakennuksen rakennushankkeeseen. Tilaus käsittää 5,4 km DELTABEAM® Green -liittopalkkeja sekä lähes 80 PETRA® Green -ontelolaattakannaketta. Peikon toimitukset kohteeseen alkavat elokuussa 2023 ja jatkuvat syyskuuhun 2024. Uusissa sairaalatiloissa toiminta alkaa vuonna 2026.

Kustannusarvioltaan 259 M€ hankkeen tilaaja on HUS Helsingin yliopistollinen sairaala, ja pääurakoitsijana toimii SRV. Viisikerroksisen rakennuksen on suunnitellut työyhteenliittymä triangeli: Lukkaroinen Arkkitehdit Oy, UKI Arkkitehdit sekä Arkkitehtitoimisto Tähti-Set Oy. Rakennesuunnittelusta vastaa A-Insinöörit.

Vähähiilisyys on huomioitu hankkeessa monella eri tavalla. Rakennukseen asennettava aurinkosähköjärjestelmä mahdollistaa päästöttömän energiatuotannon, ja laitevalinnat on tehty energiatehokkuutta silmällä pitäen. Vähähiilisemmät DELTABEAM® Green -palkit puolestaan mahdollistavat muuntojoustavat ja monikäyttöiset tilat, joita voi muokata rakennuksen elinkaaren aikana tarpeen mukaan.

- Jorvin sairaala on suurin Peikon kuudesta toteutusvaiheessa olevasta sairaalahankkeesta Euroopassa. On hienoa saada toimittaa DELTABEAM® Green -välipohjajärjestelmä näin merkittävään hankkeeseen, ja itse palkkiratkaisu pienentää merkittävästi rakennusvaiheen CO2 päästöjä perinteiseen ratkaisuun verrattuna. Matala välipohja helpottaa myös talotekniikan asentamista, sanoo Peikko Group Oy:n toimitusjohtaja Topi Paananen.

Topi Paananen, toimitusjohtaja, Peikko Group Oy, puh. 050 384 3001,
sähköposti: topi.paananen@peikko.com

Esa Rusila, toimitusjohtaja, Peikko Finland Oy, puh. 050 084 4063,
sähköposti: esa.rusila@peikko.com

Peikko Group Oy on johtava elementti- ja paikallavalurakenteisiin tarkoitettujen matalien välipohjarakenteiden ja liitososien sekä tuulienergiaratkaisujen toimittaja. Peikon innovatiiviset ratkaisut tarjoavat turvallisempaa, tehokkaampaa ja vastuullisempaa suunnittelua ja rakentamista. Peikolla on myyntitoimistoja yli 30 maassa AasianTyynenmeren alueella, Euroopassa, Afrikassa, Lähi-idässä ja Pohjois-Amerikassa, ja tuotantoa 12 maassa ympäri maailmaa. Vuonna 2022 Peikon liikevaihto oli 314 miljoonaa euroa. Peikko on perheyritys, jonka palveluksessa on noin 2 000 ammattilaista, joista Suomessa noin 350. Peikko on perustettu vuonna 1965 ja pääkonttori sijaitsee Lahdessa. https://www.peikko.com

DELTABEAM®-liittorunko on Peikon liittopalkkijärjestelmä, joka soveltuu kaikenlaisiin rakennuksiin. Se mahdollistaa joustavat pohjaratkaisut rakennuksen elinkaaren ajan sekä vaivattomat LVI- ja sähköasennukset. Sen avulla kerroskorkeutta voidaan pienentää jopa 500 mm, jolloin rakennuksen tilavuus pienenee ja energiatehokkuus paranee. DELTABEAM® Green on vähähiilisempi versio liittopalkista, ja se valmistetaan yli 90% kierrätetystä materiaalista uusiutuvaa energiaa käyttäen.

Avainsanat: