Peikko toimittaa Gravity7-perustukset Niinimäen tuulivoimapuistoon

Peikko on saanut merkittävän tilauksen Destialta Gravity7-perustusratkaisun toimittamisesta Niinimäen tuulipuistohankkeeseen. Valmistuttuaan Pieksämäellä sijaitsevasta tuulipuistosta tulee Itä-Suomen suurin.

A wind turbine with a blue sky

Description automatically generated with low confidence

Peikko vastaa perustusten rakennesuunnittelusta ja toimittaa PSB®-lävistysraudoitukset tuulipuiston 22 perustukseen. Toimitukset ajoittuvat kesä-lokakuun 2023 väliselle ajalle. Tuulipuiston arvioidaan olevan toiminnassa vuoden 2024 loppuun mennessä.

Tuulivoimapuiston alkuperäinen hankekehittäjä on Tornator, jolta OX2 Finland Oy hankki hankeoikeudet 2020 vuoden lopussa. OX2 jatkokehitti hankkeen loppuun. Puiston omistavat energiayhtiö Helen Oy ja Ålandsbanken Tuulivoima Erikoissijoitusrahasto. Käyttöönoton jälkeen OX2 vastaa tuulipuiston teknisestä ja kaupallisesta hallinnoinnista. Destia suunnittelee ja rakentaa tuulipuiston tiet, nostokentät, tuulivoimaloiden perustukset sekä sähkö- ja tietoliikenneverkon. Siemens Gamesa toimittaa kohteeseen 22 kpl SGRE 6.6-170-turbiineja, joiden suurin pyyhkäisykorkeus on 250 metriä.

”Olemme iloisia siitä että Peikko on valittu Itä-Suomen suurimman tuulivoimapuiston perustusten toimittajaksi. Gravity7-perustusratkaisumme on optimoitu turvallisuuden, CO2-päästöjen sekä kustannusten näkökulmasta. Päästötöntä energiatuotantoa rakentamalla edistämme myös omia vastuullisen suunnittelun ja rakentamisen tavoitteitamme," sanoo Topi Paananen, toimitusjohtaja, Peikko Group Corporation.

Puh. +358 50 384 3001, sähköposti topi.paananen@peikko.com

Esa Rusila, toimitusjohtaja, Peikko Finland Oy

Puh. 050 084 4063, sähköposti esa.rusila@peikko.com

Peikko on kehittänyt kokonaisvaltaisen tuulivoimalaperustusratkaisun, joka sisältää sekä maanvaraisten että kallioon ankkuroitujen perustusten suunnittelun, valmistuksen ja asennuksen. Perustusratkaisumme turvaa tuulivoimahankkeen kannattavuuden teräksen ja betonin käyttöä optimoimalla sekä lyhentämällä asennusaikaa prosessin kaikissa vaiheissa. Perustusratkaisumme ovat joustavia ja aina räätälöitävissä  asiakkaan toiveiden sekä projektin tarpeiden mukaan.

Peikko Group Oy on johtava elementti- ja paikallavalurakenteisiin tarkoitettujen matalien välipohjarakenteiden ja liitososien sekä tuulienergiaratkaisujen toimittaja. Peikon innovatiiviset ratkaisut tarjoavat nopeampaa, turvallisempaa ja vastuullisempaa suunnittelua ja rakentamista. Peikolla on myyntitoimistoja yli 30 maassa Aasian-Tyynenmeren alueella, Euroopassa, Afrikassa, Lähi-idässä ja Pohjois-Amerikassa, ja tuotantoa yhdessätoista maassa ympäri maailmaa. Vuonna 2022 Peikon liikevaihto oli 314 miljoonaa euroa. Peikko on perheyritys, jonka palveluksessa on yli 2 000 ammattilaista, joista Suomessa on 350 työntekijää. Peikko on perustettu vuonna 1965 ja pääkonttori sijaitsee Lahdessa. https://www.peikko.com/

Avainsanat: