Peikko toimitti ja asensi teräsrunkorakenteet Vuoden Teräsrakenne 2021 -kohteeseen

Vuoden Teräsrakenne on yksi merkittävimpiä suomalaisia arkkitehtuuripalkintoja. Riippumaton palkintolautakunta valitsi tänä vuonna voittajaksi Helsinki-Vantaan lentoaseman terminaali 2:n laajennuksen. Vuoden Teräsrakenne 2021 -palkinnon saajat ovat rakennuttaja Finavia Oyj, arkkitehtisuunnittelusta vastannut Arkkitehtitoimisto ALA Oy, päärakennesuunnittelija Ramboll Finland Oy, päätoteuttaja SRV sekä Peikko Finland Oy, joka toimitti ja asensi teräsrunkorakenteet.

Terminaalin laajennusosa käsittää 42 000 m2, ja sen teräsrungossa on käytetty pääosin Peikon DELTABEAM®-liittopalkkeja sekä betonilla täytettyjä teräspilareita. Lähtevän liikenteen aulan erikoisuutena ovat salmiakin muotoiset teräsliittopilarit, jotka kannattelevat jänneväliltään 48 metrin ristikkorakennetta. Rakennusalan ammattilaisille tuttu DELTABEAM® mahdollistaa paitsi pisimmät jännevälit isojen kuormitusten alla, myös tilaisuuden muokata lentoaseman toimintoja tarpeen mukaan.

Näyttävä arkkitehtuuri yhdistää taitavasti eri materiaaleja. Pääsisäänkäynnissä 20 metriin saakka ulottuvat teräsrakenteet mahdollistivat puisen alakaton ripustuksen. Myös lähtöaulassa teräsrakenteet piiloutuvat pääosin aaltoilevan puukaton alle. Aulan keskellä oleva, noin 40 x 13 metrinen lasikatollinen alue, Oculus, tarjoaa saapuville matkustajille upean taivasnäkymän.

Peikko toimitti kohteeseen 3,9 km DELTABEAM®-palkkeja, 2 400 tonnia muita teräsrunkorakenteita sekä runsaasti muita liitososia. Runkoasennuksen suorittivat Peikko Finlandin tytäryhtiön, Peikko On-Site Services Oy:n asentajat, joille urakka oli lähes 10 kuukauden mittainen. Teräsrakenteiden lisäksi Peikko asensi noin 4 500 betonielementtiä.

- Oli kunnia saada olla mukana näin mielenkiintoisessa projektissa, jossa suunnittelu ja toteutus etenivät hyvässä hengessä kaikkien toimijoiden kesken. Ratkaisumme mahdollistivat hankkeen arkkitehtuurin sekä toiminnallisuuden tavoitteet, ja olemme lopputulokseen erittäin tyytyväisiä, sanoo Peikko Finlandin toimitusjohtaja Esa Rusila.

Esa Rusila, toimitusjohtaja, Peikko Finland Oy
Puh. +358 500 844 063, sähköposti esa.rusila@peikko.com

Peikko Group Oy on johtava elementti- ja paikallavalurakenteisiin tarkoitettujen matalien välipohjarakenteiden ja liitososien sekä tuulienergiaratkaisujen toimittaja. Peikon innovatiiviset ratkaisut tarjoavat nopeampaa, turvallisempaa ja tehokkaampaa suunnittelua ja rakentamista. Peikolla on myyntitoimistoja yli 30 maassa Aasian-Tyynenmeren alueella, Euroopassa, Afrikassa, Lähi-idässä ja Pohjois-Amerikassa, ja tuotantoa kahdessatoista maassa ympäri maailmaa. Vuonna 2020 Peikon liikevaihto oli 240 miljoonaa euroa. Peikko on perheyritys, jonka palveluksessa on yli 2 000 ammattilaista. Suomen liiketoiminnasta vastaa Peikko Finland Oy. Vuonna 1965 perustetun Peikon pääkonttori sijaitsee Lahdessa. Lisätietoja: www.peikko.com

Lainaukset

Oli kunnia saada olla mukana näin mielenkiintoisessa projektissa, jossa suunnittelu ja toteutus etenivät hyvässä hengessä kaikkien toimijoiden kesken. Ratkaisumme mahdollistivat hankkeen arkkitehtuurin sekä toiminnallisuuden tavoitteet, ja olemme lopputulokseen erittäin tyytyväisiä.
Esa Rusila, toimitusjohtaja, Peikko Finland Oy