Peikon WELDA® -kiinnityslevyille ETA-arviointi ja CE-merkintä

Peikon WELDA®-kiinnityslevyille on myönnetty ETA-arviointi ETA-16/0430 (European Technical Assessment, eurooppalainen tekninen arviointi). Hyväksynnän on myöntänyt DIBt (Deutsches Institut für Bautechnik). ETA perustuu laajamittaisiin ja vaativiin VTT Expert Services Oy:n toteuttamiin tuotetesteihin. Peikko voi nyt ainoana eurooppalaisena alan yrityksenä toimittaa ETA-arvioinnin perusteella CE-merkittyjä kiinnityslevyjä.

Kiinnityslevyille ei ole harmonisoitua tuotestandardia (hEN), mutta valmistaja voi kuitenkin hankkia tällaiselle tuotteelle CE-merkinnän ETA-arvoinnin kautta. ETA-arviointi mahdollistaa tuotteiden suunnittelun ja käyttämisen koko Euroopan talousalueella, jolloin paikallisia tuotehyväksyntöjä ei enää tarvita. Peikolle myönnetty ETA-arviointi kattaa laajasti myös asiakkaan vaatimusten mukaan suunnitellut kiinnityslevyt, jolloin WELDA®-kiinnityslevyjä käytettäessä voidaan projektikohtaiset hyväksyttämisprosessit välttää. Näin ollen WELDA®-kiinnityslevyt nopeuttavat ja tehostavat suunnitteluprosessia.

Euroopan talousalueella käytettävien betonielementtien tulee olla CE-merkittyjä. Markkinoilla on tarjolla kiinnityslevyjä, joiden CE-merkintä perustuu EN 1090 -sertifioituun valmistusprosessiin. Ne eivät kata kaikkia olennaisia rakennustuoteasetuksen vaatimuksia kuten esimerkiksi mekaanista kestävyyttä betonissa. Siksi EN 1090 -standardiin perustuva CE-merkintä ei Peikon mukaan vastaa kiinnityslevyjen turvallisen suunnittelun ja käytön vaatimuksia ollen harhaanjohtavaa ja laitonta. Tätä tukevat CEN (European Committee for Standardization) ja Tukes (Turvallisuus- ja kemikaalivirasto), joiden mukaan kiinnityslevyjen CE-merkintä ei voi perustua yhdenmukaistettuun standardiin EN 1090.

”Peikon tavoitteena on tuoda markkinoille tuotteita ja ratkaisuja, jotka ovat helppoja ja turvallisia käyttää. WELDA®-kiinnityslevyjen tapauksessa ETA-arviointi ja CE-merkki kertovat, että WELDA®-kiinnityslevyt ovat testattuja ja hyväksyttyjä. Näin suunnittelija ja rakentaja voivat olla varmoja, että WELDA®-kiinnityslevyt täyttävät viranomaisten nimenomaan kiinnityslevyille asettamat vaatimukset”, toteaa Peikko Group Oy:n toimitusjohtaja Topi Paananen.

Topi Paananen, toimitusjohtaja, Peikko Group Oy, puh: +358 50 384 3001, email: topi.paananen@peikko.com

Pekka Paavola, tuotepäällikkö / hitsausliitokset, Peikko Group Oy, puh: +358 20 707 5281, email: pekka.paavola@peikko.com

Jakelu: Keskeinen media, Peikon internetsivut

Linkit:  WELDA®-tuotetieto / WELDA® ETA-16/0430 / WELDA® DoP (suoritustasoilmoitus)

Peikko Group Oy on johtava maailmanlaajuinen betonirakenteiden liitostekniikkaan ja liittorakenteisiin keskittyvä yritys. Peikon innovatiiviset ratkaisut tekevät asiakkaiden rakennusprosessista helpomman, nopeamman ja turvallisemman. Peikolla on tytäryhtiöt 30 maassa Aasian-Tyynenmeren alueella, Euroopassa, Kiinassa, Lähi-idässä ja Pohjois-Amerikassa ja tuotantoa 9 maassa ympäri maailmaa. Suomen liiketoiminnasta vastaa Peikko Finland Oy. Peikko Groupin liikevaihto vuonna 2016 oli 173 miljoonaa euroa. Peikko on vuonna 1965 perustettu perheyhtiö ja sen palveluksessa on yli 1 500 ammattilaista. Lisätietoja: www.peikko.com.