Pudasjärven Hirsihovi on hybridirakentamisen pioneerihanke

Pudasjärven keskustaan rakennetaan kaksi nelikerroksista hirsikerrostaloa, jotka toteutetaan hybridirakenteella. Ne ovat tähän mennessä korkeimmat Suomessa rakennetut hirsikerrostalot. Pudasjärven Vuokratalot Oy:n tilaama kohde toteutetaan ARA:n korkotukimallilla, ja sen pääurakoitsijana toimii Rakennusliike Lapti Oy.

Mielenkiintoinen hanke yhdistää teräksen, betonin ja puun. Runkoa kannattelevat kierrätetystä teräksestä valmistetut Peikon DELTABEAM® Green -liittopalkit sekä Betrocin betonipilarit. Ulkoseiniä verhoaa Kontiotuotteen painumaton hirsivaippa. Ennakkoluulottomassa rakennusmallissa eri materiaalien vahvimmat ominaisuudet yhdistyvät ekologiseen ajatteluun.

Hybridirakenteen suunnittelu vaatii materiaalien laajaa tuntemusta sekä käsitystä niiden erityispiirteistä. Swecon suunnittelemassa kohteessa hyödynnetään betonin, puun ja teräksen parhaat ominaisuudet niin rakenneteknisesti kuin esteettisesti. Uudenlainen konsepti on innostava kaikille osapuolille, joilla on yhteensä yli 300 vuoden kokemus rakentamisesta.

”Peikko on edelläkävijänä kehittämässä uusia, ympäristöystävällisempiä tapoja rakentaa. Olemme iloisia siitä, että saamme toimittaa liittopalkit Pudasjärven Hirsihoviin, joka on ensimmäinen DELTABEAM® Green -kohteemme Suomessa,” sanoo Topi Paananen, Peikko Group Oy:n toimitusjohtaja.

Hirsihovin rakennustyöt ovat parhaillaan käynnissä, ja talot valmistuvat syksyllä 2021. Vuokrattavia asuntoja tulee yhteensä 53 kappaletta, joiden lisäksi katutasoon rakentuu viisi erillistä liiketilaa. Tarkemmat tiedot projektista:

Topi Paananen, toimitusjohtaja, Peikko Group Oy, puh. 050 384 3001, sähköposti: topi.paananen@peikko.com

Esa Rusila, toimitusjohtaja, Peikko Finland Oy, puh. 050 084 4063, sähköposti: esa.rusila@peikko.com

DELTABEAM® Green on Peikon uusi, ympäristöystävällinen liittopalkki, joka vähentää CO2-päästöt jopa puoleen. Yli 90-prosenttisesti kierrätetystä materiaalista valmistettu liittopalkki mahdollistaa pitkät jännevälit ja sopii yhteen eri välipohjaratkaisujen kanssa. DELTABEAM® Greenin projektikohtaiset CO2-päästöt voidaan laskea verifioidun ympäristöselosteen, EPD:n avulla.

Peikko Group lyhyesti: Peikko Group Oy on johtava teräsbetonielementti- ja paikallavalurakenteisiin tarkoitettujen matalien välipohjarakenteiden ja liitososien sekä tuulienergiaratkaisujen toimittaja. Peikon innovatiiviset ratkaisut tarjoavat nopeampaa, turvallisempaa ja tehokkaampaa suunnittelua ja rakentamista. Peikolla on myyntitoimistoja yli 30 maassa Aasian-Tyynenmeren alueella, Euroopassa, Afrikassa, Lähi-idässä ja Pohjois-Amerikassa, ja tuotantoa yhdessätoista maassa ympäri maailmaa. Vuonna 2019 Peikon liikevaihto oli 231 miljoonaa euroa. Peikko on perheyritys, jonka palveluksessa on yli 1 800 ammattilaista. Suomen liiketoiminnasta vastaa Peikko Finland Oy. Vuonna 1965 perustetun Peikon pääkonttori sijaitsee Lahdessa. Lisätietoja: www.peikko.com.

Avainsanat: