Hanko, Tammisaari, Pohja, Karjaa, Inkoo ja Siuntio kehittävät sijais- ja tukiperhetoimintaa - Pelastakaa Lapset etsii la

Report this content

Tiedote 16.4.2004/ Etelä-Suomen aluetoimisto Hanko, Tammisaari, Pohja, Karjaa, Inkoo ja Siuntio kehittävät sijais- ja tukiperhetoimintaa Pelastakaa Lapset etsii lapsille uusia sijais- ja tukiperheitä Hanko, Tammisaari, Pohja, Karjaa, Inkoo ja Siuntio kehittävät yhdessä Pelastakaa Lapset ry:n kanssa voimakkaasti sijais- ja tukiperhetoimintaa. Pelastakaa Lapset tulee kouluttamaan sijaiskoti- ja tukiperhetyöhön haluavat perheet. Uusia tukiperhe- ja/tai sijaiskotityöstä kiinnostuneita perheitä hankitaan yhteistyössä kuntien kanssa. STAKES:n vuoden2002 tilaston mukaan oli lastensuojelun avohuollon piirissä kaikkiaan 54 458 lasta. Kodin ulkopuolelle sijoitettujen lasten määrä on STAKES:n tilastojen mukaan kasvanut vuosittain viimeisten viiden vuoden aikana. Vuonna 2002 kodin ulkopuolelle sijoitettuja lapsia oli kaikkiaan 14187 ja joista ainoastaan 6037 (43%) oli sijoitettu perhehoitoon. Pelastakaa Lapset haluaa yhteistyössä kuntien kanssa lisätä ja kehittää sijaisperhetoimintaa. Lapsi tarvitsee sijaisperheen silloin, kun hän ei syystä tai toisesta voi elää omien vanhempiensa kanssa. Sijaisperheitä tarvitsevat eri- ikäiset lapset, usein myös sisarukset. Monet lapset ovat aikaisempien kokemustensa vuoksi tunne-elämältään ikätasoaan nuorempia. He tarvitsevat tavallista enemmän huomiota, suojelua, hoivaa ja turvallisia olosuhteita. Lapset ilmaisevat menneisyyteensä liittyviä vaikeita asioita enemmän käyttäytymisellään kuin sanoillaan. Sijaisvanhemmilta edellytetään tasapainoista elämäntilannetta, vakiintunutta parisuhdetta ja kykyä huolehtia lapsesta tämän aikuisuuteen asti. Sijaisvanhemmilla tulee mm. olla aikaa lapselle, kiinnostusta ja voimavaroja huolehtia lapsesta, joka ei ole heidän omansa sekä kykyä yhteistyöhön biologisten vanhempien ja sosiaaliviranomaisten kanssa.. Sijaiskotivanhemmiksi haluavat perheet osallistuvat Pelastakaa Lasten järjestämälle PRIDE -valmennuskurssille. Koulutamme myös sijaisperheitä yksilöllisesti. Pelastakaa Lapset sijoittaa lapset ennakkovalmennettuihin sijaisperheisiin kuntien toimeksiannosta. Pelastakaa Lapset tulee huolehtimaan sijaisperheiden tuesta, lisäkoulutuksesta sekä lasten seurannasta. Uusille sijaisperheiksi haluaville järjestetään seitsemän tapaamista sisältävä PRIDE valmennus syksyllä 2004 Tammisaaressa. Valmennuskurssista antaa lisätietoja sosiaalityöntekijä Leena Hirvensalo p. (09) 4135 5400. Ilmoittautuminen on viimeistään 19.5.2004 Lisätietoja sijaisperhetoiminnasta antavat aluejohtaja Kenneth Carlberg ja johtava sosiaalityöntekijä Kristiina Mattinen Pelastakaa Lasten Etelä- Suomen aluetoimistosta p. ( 09 ) 4135 5400 tai verkkosivuilta www.pela.fi. Tukiperhetoiminta on lastensuojelun avohuollon tukitoimi, jolla tuetaan lasta ja hänen perheensä jaksamista. Tukiperheiden apua tarvitsevien lasten määrä on viime vuosina kasvanut voimakkaasti ja osa lapsista on joutunut pitkäänkin odottamaan heille sopivaa tukiperhettä. Tukiperhe tarjoaa lapselle suunnitelmallisen tuen ja huolenpidon perheessä keskimäärin 1-2 viikonloppuna kuukaudessa. Lasten lomien aikana kyseeseen voi myös tulla pitempi lomajakso perheessä. Parhaimmillaan tukisuhteet voivat kestää useammankin vuoden. Tukiperhetoiminta auttaa lapsiperheitä selviytymään paremmin silloin, kun vanhempien omat voimavarat ovat vähissä. Tukiperheet ovat tavallisia vapaaehtoisia perheitä, joilla on aikaa, tilaa ja lämpöä olla muidenkin kuin omien lasten tukena. Tukiperheinä voivat toimia myös yksinäiset henkilöt ja iäkkäämmät aikuiset. Tukiperheet saavat toimintaansa valmennusta ja koulutusta ja ohjausta. Lapsesta aiheutuvat kulut korvataan. Tukiperheeksi haluavilta edellytetään vakaata elämäntilannetta, kykyä tarjota lapselle turvallista ja lämmintä huolenpitoa sekä halua sitoutua lapsen ja hänen perheensä pitkäjänteiseen tukemiseen. Pelastakaa Lasten mukaan tukiperhetoiminta pystyy vastaamaan tehokkaasti monen lapsiperheen vaikeuksiin. Pelastakaa Lasten tukiperheissä käyvät lapset ovat pääasiassa 4 - 12 -vuotiaita ja tulevat erilaisista perheistä. Valtaosa tukivanhemmista on yksinhuoltajia, ja perheessä saattaa olla vanhempien jaksamista koettelevia erilaisia vaikeuksia. Uusille, tukiperheiksi haluaville järjestetään valmennuskurssi 12-13. kesäkuuta 2004 Tammisaaressa. Tiedustelut ja Ilmoittautumiset kurssille viimeistään 7. toukokuuta 2004 sosiaalityöntekijä Eeva-Liisa Lindholm tai Merita Lepojärvi p. ( 09 ) 4135 5400 Lisätietoja tukiperhetoiminnasta antavat aluejohtaja Kenneth Carlberg ja johtava sosiaalityöntekijä Kristiina Mattinen Pelastakaa Lasten Etelä- Suomen aluetoimistosta p. ( 09 ) 4135 5400 tai verkkosivuilta www.pela.fi. PELASTAKAA LAPSET Etelä-Suomen aluetoimisto Lapinrinne 2 00180 Helsinki P. (09) 4135 5400, fax. (09) 4135 5444 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/04/16/20040416BIT00220/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/04/16/20040416BIT00220/wkr0002.pdf