Pelastakaa Lasten Manteli-chat, lasten ja nuorten tukipiste netissä aukeaa taas jouluna 2004

Pelastakaa Lasten ja yhteistyökumppaneiden Manteli-chat tarjoaa jouluna alle 18-vuotiaille lapsille ja nuorille mahdollisuuden tuettuun verkkokeskusteluun 24 tunnin ajan. Viime vuonna ensi kertaa toteutettu Manteli-chat osoitti, että sadat nuoret kaipaavat joulunpyhinä aikuisen läsnäoloa. Mantelissa lapset ja nuoret voivat jakaa ilonsa ja surunsa koulutettujen aikuisten kanssa, jotka ohjaavat tarvittaessa heidät eteenpäin saamaan apua. Manteli-chat toimii Suomi24:n ja Habbo Hotelin verkkosivuilla, joissa molemmissa on oma Manteli-huone. Huoneissa on ainakin yksi aikuinen kerrallaan valvomassa ja keskustelemassa lasten ja nuorten kanssa. Manteli-chat on osa Pelastakaa Lasten Nettivihje-projektia. Nettivihje työskentelee paremman internetturvallisuuden takaamiseksi sekä turvaa lapsen asemaa ja oikeuksia uuden teknologian maailmassa. Manteli-chat toteutettiin ensimmäisen kerran jouluna 2003. Pelastakaa Lasten yhteistyökumppaneita Manteli-chatissä ovat Suomen Nuorisoyhteistyö Allianssi, mainostoimisto Taivas Ego, Helppimesta, Tukinet, Elämä On Parasta Huumetta ry, Väestöliitto, maailma.net, Sulake Labs ja Suomi24. Joensuun yliopiston professori Juha Suorannan ja tohtori Hanna Lehtimäen tutkimuksen (Children In the Information Society. The Case of Finland. 2004) mukaan suomalaislapset ovat sisäistäneet arkielämäänsä informaatio- ja kommunikaatioteknologiset laitteet. Lapset käyttävät viestintävälineitä lähinnä viihteellisesti, kuten pelaavat paljon tietokoneella, hakevat tietoa ja surffailevat internetissä. Mediaa lapset käyttävät ilman vanhempien läsnäoloa, sillä vanhemmat ovat usein kiireisiä. Lasten merkittävä oppimis- ja toimintaympäristö on mediakulttuuri. Heidän mediataitonsa kehittyvät kouluopetuksen ulkopuolella ja lapsi voi korvata sosiaalisen tyhjiönsä median käytöllä. www.manteli.net avautuu jouluaattona 24.12.2004 klo 15 ja sulkeutuu joulupäivänä 25.12.2004 klo 15. Lisätietoja: Pelastakaa Lapset ry Lapinrinne 2, 00180 Helsinki puh. (09) 4135 5400 Projektityöntekijä Jussi Honkanen gsm 040 822 8472 Tiedotuspäällikkö Merja Saarikoski gsm 040 535 8221 www.pelastakaalapset.fi