Toimituksille tiedoksi Pelastakaa Lasten tiedote Lehdistöpalkinnosta

Toimituksille tiedoksi Pelastakaa Lasten tiedote Lehdistöpalkinnosta Lehdistötiedote 6.5.2003 Lehdistöpalkinto Eine Joutsijoelle Pelastakaa Lapset -järjestön ja vakuutusyhtiö Skandian Ideoita Elämää varten -osaston Lehdistöpalkinnon on saanut toimittaja Eine Joutsijoki. Toimittaja Joutsijoki työskentelee Suur-Keuruu -lehdessä ja hänet tunnetaan aktiivisena ja osallistuvana lasten ja nuorten elämän raportoijana. Eine Joutsijoen artikkeleissa nuoret puhuvat omalla äänellään, omalla nimellään ja omassa ympäristössään. Joutsijoen reportaaseissa lapset ja nuoret näkyvät ja toimivat itse, he eivät ole vain passiivisia toiminnan kohteita. Lehdistöpalkinnon tämänvuotisella valinnalla lehdistöpalkinnon raati haluaa samalla korostaa paikallislehtien merkitystä. Paikallislehdet ovat erittäin luettuja ja tärkeitä keskustelufoorumeita. Paikallislehtien palstoilla lapset ja nuoret näkyvät ja kuuluvat luontevasti omassa elinympäristössään. Toimittaja Eine Joutsijoki palkittiin Kultaisella kynällä sekä 3 500 eurolla. Rahapalkinnon Lehdistöpalkinnon saaja luovuttaa käytettäväksi Pelastakaa Lasten paikallisyhdistysten vetämään lasta tukevaan avustuskohteeseen. Eine Joutsijoki haluaa palkinnollaan tukea Pelastakaa Lasten Virtain paikallisyhdistyksen nuorten teatteritoimintaa. Nuorten lähtökohdista lähtevän teatteriharrastuksen tavoitteena on valmistaa näytelmä, jossa on puhetta, laulua, soittoa, tanssia. Nuoret harjoittelevat perjantai-iltaisin vapaaehtoisten teatterintekijöiden ja nuorisotyöaktiivien tukemana. Pelastakaa Lasten ja Skandian Lehdistöpalkinto myönnettiin nyt toisen kerran. Palkinto jaetaan vuosittain lapsen näkökulmasta lapsiin liittyvällä aiheella kirjoittaneelle toimittajalle. Lehdistöpalkinnon tavoitteena on nostaa julkisuuteen hyviä asioita lasten ja nuorten elämästä ja kannustaa kirjoittamaan kansalaisten aktiivisesta toiminnasta lasten ja lapsiperheiden hyväksi. Palkinnon saaja julkistetaan vuosittain toukokuun alussa järjestettävällä Pelastakaa Lapset -viikolla. Palkinto muodostuu lapsi- ja nuorisotyöhön ohjattavasta rahapalkinnosta ja "Kultaisesta kynästä". Lehdistöpalkinnon saajan valitsee raati, jossa puheenjohtajana on päätoimittaja Tapani Ruokanen, jäseninä päätoimittaja Tapani Lepola, toimittaja Taina Virolainen, toimittaja Minna McGill ja projektipäällikkö Hanna Hägglund. Lisätietoja: Pelastakaa Lapset - Rädda Barnen ry Lapinrinne 2, 00 180 Helsinki Tiedottaja Merja Saarikoski Puh. 09 - 4135 5400, GSM 040 535 8221 Skandia Ideoita Elämää varten -osasto Kasarmikatu 44 6.kerros, 00 130 Helsinki Projektipäällikkö Hanna Hägglund Puh. 010 238 5500, GSM 040 773 3449 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/09/20030509BIT00300/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/09/20030509BIT00300/wkr0002.pdf