50-vuotiaan Pemamekin tarinasta kirjoitetaan kirja

Loimaalaistaustainen kirjailija Hippo Taatila (vas.) ja Pemamekin pitkäaikainen yrittäjäomistaja sekä hallituksen puheenjohtaja Pekka Heikonen (oik.).

Hitsaus- ja tuotantoautomaatiovalmistaja Pemamek Oy viettää 50. juhlavuottaan. Perheyrityksen merkkipaalun kunniaksi yli viisi vuosikymmentä kestäneestä kasvutarinasta kirjoitetaan kirja.

”Puolivuosisataa on merkittävä saavutus yrityksen historiassa, joten nyt on hyvä hetki ikuistaa Pemamekin kasvutarina kansiin. Kirjan tekeminen on mielenkiintoinen projekti, sillä sen avulla voi uudella tavalla nähdä ihmiset ja tapahtumat sekä palata hetkiin, jotka ovat tärkeä osa perheyrityksemme matkaa,” kertoo Pemamekin pitkäaikainen yrittäjäomistaja ja hallituksen puheenjohtaja, Pekka Heikonen.

Kirja on jo kirjoitusvaiheessa ja se tullaan julkaisemaan kevään 2021 aikana. Teoksen kirjoittaa loimaalaistaustainen kirjailija Hippo Taatila.

”Mukavaa, että Pemamek ja Pekka Heikonen päättivät luottaa paikalliseen osaamiseen Loimaalle niin merkittävän yrityksen historian käänteiden tallentamisessa. Kirjoitustyö on hyvässä vauhdissa ja olen varma siitä, että tiedossa on kiehtova lukupaketti niin pitkän linjan pemalaisille kuin yrityksen historiaa vähemmän tuntevillekin,” kertoo Taatila.

Ihmiset ja PEMA-henki teoksen ytimessä

Jo vuosikymmenten ajan, Pemamekin toiminta on perustunut korkean teknologian suunnitteluun ja valmistamiseen sekä kansainväliseen toimintaan. Tuleva kirja kuvaakin mm. hitsausautomaation kehitystä Pemamekin vientivaltiksi sekä pitkäaikaisen yrittäjäomistaja Pekka Heikosen rohkeutta visioida, uskoa ja lähteä ennakkoluulottomasti viemään suomalaista osaamista maailmalle. Moniääninen teos tulee nostamaan myös esille pitkäaikaisten pemalaisten omia tarinoita eri vuosikymmenten ajalta.

”Yrityshistoria on minulle kirjailijanurani toinen, edellisen kirjoitin Kokkolan HalpaHallista vuosien 2017-19 aikana. Yrityshistoriaa kirjoittaessani punainen lankani on, että yrityksen eri vaiheet kuvataan paitsi tarkkaan ja historiallisessa kontekstissaan, myös niin, että sanoista välittyy elämä, särmä ja inhimillisyys,” kertoo Taatila.

”Pemamek on kasvanut kotimarkkinoilla toimivasta konepajasta maailman johtavaksi automaatioteknologian valmistajaksi. Tämän kaiken ydin on ollut ihmiset ja PEMA-henki. Ilman niitä Pemamekin kehittyminen ja kasvu eivät olisi olleet mahdollisia,” Heikonen tiivistää.

Pekka Heikonen

Hallituksen puheenjohtaja

Pemamek Oy

050 078 1710, pekka.heikonen@pemamek.com

Emilia Vuorela

Viestintäpäällikkö

Pemamek Oy

050 5211 309, emilia.vuorela@pemamek.com

Pemamek Oy on vuonna 1970 perustettu perheyritys, joka valmistaa hitsaus- ja tuotantoautomaatiota raskaalle metalliteollisuudelle. Yrityksen tuotannosta yli 90% menee vientiin. Pääkonttori ja tehdas sijaitsevat Loimaalla, suunnittelutoimistot Tampereella ja Turussa sekä myyntitoimistot Yhdysvalloissa, Puolassa, Venäjällä ja Brasiliassa. Yrityksessä työskentelee 250 alan ammattilaista.