Mantsinen Group vahvistaa tuotantoautomaatiotaan PEMA hitsausasemalla

Mantsinen Group jatkaa strategiansa mukaisesti tuotantokapasiteetin kasvattamista ja on hankkinut Pemamekin MIG/MAG hitsausautomaatioaseman materiaalinkäsittelylaitteidensa puomien hitsaamiseen.

Mantsinen Group Ltd Oy valmistaa tehokkaita ja turvallisia materiaalinkäsittelykoneita, nostovälineitä sekä puukurottajia. Koneet ovat 50 tonnista 200 tonniin, ja niiltä edellytetään kestävyyttä ja varmuutta. Koneet tehdään Mantsisen tehtaalla Ylämyllyllä Liperissä ja uusi automaattinen robottihitsausasema on hankittu vahvistamaan tuotantokapasiteettia.

Mantsinen on tehnyt pitkäjänteistä työtä tuotekehityksessä pyrkien jatkuvasti laadun parantamiseen, läpimenoaikojen lyhentämiseen eli saamaan maailmalle enemmän koneita.

Laitteiden valmistuksessa ja hitsauksessa on käytetty aiemmin Pemamekin valmistamia kappaleenkäsittelylaitteita. PEMA (hitsauspöytiä, raskaita kappaleenkäsittelylaitteita) hyödynnetään käsihitsauksessa sekä hitsausportaalilla jauhekaarihitsauksessa.

Mantsinen on saanut hyviä tuloksia käsittelylaitteiden käytöstä, mutta nyt Mantsisella katsottiin olevan hyvä aika kehittää tuotantoa ja investoida tuottavuuden kasvuun sekä siirtyä hitsauksen automatisoinnissa robottihitsaukseen. Investointihankkeen selvittely vei jonkin verran aikaa, kun laskettiin investoinnin hyödyt ja käytiin kilpailukierrokset. Materiaalinkäsittelykoneiden ylävaunujen runkoranteiden hitsaukseen Mantsinen hankki PEMA MIG/MAG-robottiaseman. ”Laite hankittiin tuottavuutta, laatua sekä läpimenoaikaa parantamaan – sehän meille on tärkeätä,” kertoo Mantsinen Groupin tuotantopäällikkö Jaakko Junninen.

”Meillä on paljon raskasta hitsaamista, se käy hitsaajien terveydelle, se on tosi iso asia, että voimme vähentää hitsaajien rasitusta,” Jaakko Junninen kertoo. Kiristyvä kilpailu markkinoilla ja kustannuspaineet edesauttivat investoinnin toteutumista, mutta myös itse hitsattavan työn laadun parantaminen ja hitsaajien työolojen parantaminen olivat tärkeitä seikkoja investoinnista päätettäessä.

”Hitsiaineen kulutus tulee vähenemään, kun voidaan hitsit optimoida, pienentää A-mittoja ja käsihitsauksen ylihitsaus poistuu automatisointiin siirryttäessä. Kokonaishitsausaika on tavoitteena puolittaa,” jatkaa Junninen. ”Asiakkaille tämä tietää lyhentyviä toimitusaikoja.”

Jotta tuotannossa saadaan heti hyötyä investoinnista, Pemamek toimittaa hitsausaseman mukana valmiin ohjelman 120-tonnisen materiaalinkäsittelykoneen rungon hitsaukseen. Hitsaus voidaan aloittaa heti asennuksen jälkeen ja uusia offline-ohjelmia voidaan tehdä samanaikaisesti toisille isojen runkojen valmistukselle (max. 30.000 kg). Lisäksi Pemamekilta saadaan koulutus ja tuotantotukea kolmen viikon ajan sekä PEMA WeldControl 300 offline-ohjelmiston koulutus.

Mantsinen on perheyhtiö ja yhtiötä kehitetään pitkäjänteisesti ja investointeja tehdään paitsi tuotantolaitteistoon, myös tuotekehitykseen.

Pemamek Oy
Lamminkatu 47
32201 Loimaa

puh. (02) 760 771

info@pemamek.com

Median yhteydenotot:

Kristiina Pispala
markkinointipäällikkö

tai:

Jaakko Heikonen
varatoimitusjohtaja

Pikafaktat

Pemamek Oy on maailman johtava hitsausautomaatioratkaisujen ja työkappaleiden käsittelylaitteistojen toimittaja. Pemamek sijaitsee Loimaalla, liikevaihto on keskimäärin 40 M€, työntekijöitä n. 155 henkilöä, joista yli 60 % on insinöörikoulutuksen saaneita. Yritys on AAA-luokiteltu. Pemamekin tuotteita tehdään PEMA-tuotemerkillä. Pemamekin tuotteista yli 90 % menee vientiin ja viennistä yli 60 % Euroopan ulkopuolelle. Pemamek on toimittanut yli 15.000 erilaista hitsausautomaatioratkaisua tai –laitteistoa ympäri maailman yli 50 maahan.

Laite hankittiin tuottavuutta, laatua sekä läpimenoaikaa parantamaan – sehän meille on tärkeätä.
Jaakko Junninen, Mantsinen Group tuotantopäällikkö