• Pemamek/

Pemamek toimittaa Haizealle tuotantoautomaatiolinjat merituulivoimaloiden perustuksien valmistukseen

Haizea Wind Group on tunnettu erityisesti tuulivoimalaitoksien raskaiden metallirakenteiden valmistajana. Kuva: Haizea Wind Group.

Hitsaus- ja tuotantoautomaatiovalmistaja Pemamek Oy on saanut suuren tilauksen espanjalaiselta Haizea Wind Groupilta. Bilbaossa sijaitseva Haizea on tunnettu erityisesti tuulivoimalaitoksien raskaiden metallirakenteiden valmistajana.

"Merituulivoima on kasvussa ja sen myötä Haizean tulevaisuus näyttää erittäin hyvältä. Investointi tuotantoautomaatioon on merkittävä virstanpylväs kasvustrategiassamme. Tämän myötä pystymme palvelemaan asiakkaitamme entistä paremmin ja kasvattamaan asemaamme merituulivoimasektorilla. Olemme erittäin innoissamme hiljattain tehdystä investoinnista,” kuvailee Haizea Bilbaon toimitusjohtaja, Jos Buijks.

Pemamek toimittaa Haizealle merkittävän kokonaisuuden korkean teknologian hitsaus- ja tuotantoratkaisuja, jotka ovat suunniteltu erityisesti suurien XXXL monopile- perustuksien automatisoituun valmistukseen. Merenpohjaan paalutettavat XXXL monopilet ovat paksuseinämäisiä, erittäin raskaita teräsrakenteita, joiden painot ovat tuhansia tonneja. Korkean kapasiteetin PEMA- automaatioratkaisuilla Haizea pystyy valmistamaan jopa 15 metriä halkaisijaltaan olevia monopileja.

Pemamekin vankka kokemus tuulivoimateollisuudesta sekä hitsausautomaatioteknologiasta olivat tekijöitä, jotka vaikuttivat Haizean toimittajavalintaan.

Haizean liiketoiminnan kehitysjohtaja Bart Overbeek lisää: “Tiesimme Pemamekin tuulivoimateollisuudesta jo entuudestaan. Sen myötä tulimme vakuuttuneeksi, että yrityksellä on tietotaito ja erityisosaaminen näin suurin projekteihin. Pemamekin kanssa on ollut helppoa tehdä yhteistyötä ja kehittää ratkaisuja, jotka sopivat erityisesti Haizean tuotantotarkoitukseen.”

Ratkaisut tullaan toimittamaan Haizealle vuoden 2023 loppupuolella ja tuotanto käynnistyy vuoden 2024 alussa.

“Olemme erittäin tyytyväisiä päästessämme tekemään yhteistyötä Haizean kanssa. Meidän tavoitteemme on aina tukea asiakasta ja auttaa heitä menestymään. Toimittamamme automaatioteknologia tulee lisäämään Haizean tuotantotehokkuutta ja -laatua erittäin suurien monopile- perustuksien valmistuksessa. Yhteistyö on jälleen iso indikaattori Pemamekin vahvasta globaalista asemasta merituulivoimasektorilla,” tiivistää Pemamekin hallituksen varapuheenjohtaja sekä kansainvälisen myynnin ja markkinoinnin johtaja Jaakko Heikonen.

Emilia Vuorela, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Pemamek Oy, +358 50 5211 309, emilia.vuorela@pemamek.com

Pemamek Oy on vuonna 1970 perustettu perheyritys, joka on erikoistunut hitsaus- ja tuotantoautomaatioratkaisuiden suunnittelemiseen sekä valmistamiseen raskaalle metalliteollisuudelle. Yrityksen tuotannosta yli 90 % menee vientiin. Pääkonttori ja tehdas sijaitsevat Loimaalla, suunnittelutoimistot Tampereella ja Turussa. Yrityksellä on tytäryhtiöt Yhdysvalloissa, Espanjassa, Saksassa ja Italiassa sekä paikalliset myyntitoimistot Puolassa ja Brasiliassa. Pemamek työllistää yli 350 teknologiateollisuuden ammattilaista.