• Pemamek/

Pemamek toimittaa SP stainlessille robottihitsausaseman ja pituussaumakiinnitinkoneen

Pemamek on saanut tilauksen suomalaiselta SP stainless Oy:lta. Toimitus sisältää PEMA- robottihitsausaseman, pituussaumakiinnityskoneen sekä kattavat palvelu- ja varaosapaketit. Investointi on osa yrityksen vuonna 2020 perustettua Strategia 2021- hanketta, jonka yhtenä osa-alueena on automatisoida tuotantoa.

”ELY:n myönteinen rahoituspäätös hankkeelle on edistänyt ja vauhdittanut ratkaisun hakemista kyseisen työpaketin osalta. Yritys on pyrkinyt löytämään jo aiemmin automatisointiratkaisuja hitsaukseen, mutta vaadittua laatutasoa ei ole aiemmin tavoitettu. Investointi oli panostus yrityksen tulevaisuuteen ja jatkuvuuteen. Kehittäminen ei myöskään tule loppumaan tähän,” kertoo Arto Koljonen, SP stainless Oy:n toimitusjohtaja.

Vuonna 1989 perustettu SP stainlessin ydintuotteita ovat ruostumattomat ja haponkestävät prosessiputkistot sekä ruostumattomat ja haponkestävät säiliöt. Toimitukseen sisältyvät automaatioratkaisut ovat suunniteltu materiaaliltaan, muodoltaan sekä laadultaan vaativien työkappaleiden valmistukseen. Koljosen mukaan SP stainlessille hitsausautomaatio tulee parantamaan valmistuskapasiteettia sekä laajentamaan valmistettavien tuotteiden portfoliota.

”Näillä ratkaisuilla pystymme keventämään hitsaajien kuormitusta ja tuomaan työhön vaihtelua. Jatkossa pyrimme valmistamaan kaikki mahdolliset toistuvat tuotteet automatisoidusti. Uudet laitteistot tuovat meille mahdollisuuden ottaa valmistukseen myös uuden tyyppisiä tuotteita ja eri kokoisia sarjoja. Mikäli asiakas tarvitsee tuotetta säännöllisesti pienenä sarjana voimme varmasti tarjota kilpailukykyisen hinnan ja nopean toimitusajan uusilla ratkaisuillamme. Laitteistot ovat ennen kaikkea asiakkaidemme parempaa palvelemista,” tiivistää Koljonen.

Toimitettava PEMA- robottihitsausasema on varusteltu PEMA Offline- ohjelmoinnilla ja PEMA CellControl- soluohjaimella. Älykkään käyttöjärjestelmän avulla, hitsattavan kappaleen ohjelmointi robotille on tehokasta sekä hitsaussolun hallinta vaivatonta. Kappaleenkäsittelyratkaisuna asemassa on 2tn PEMA Skyhook – käsittelylaite ja vastakannatin 2tn kapasiteetilla, jotka ovat integroituna asemaan. Lisäksi molemmissa asemissa on optiona valmius hitsata alumiinia.

Pemamek toimittaa myös pituussaumakiinnityskoneen, joka mahdollistaa levymäisten kappaleiden hitsauksen automatisoidusti. Erikoisuutena ratkaisussa on, että sillä voidaan valmistaa myös kartiomaisia kappaleita ja laitteistossa on valmius alumiinihitsaukseen. Pituussauman enimmäispituus on mitoitettu 3 metrin kappaleen mukaan.

”Olemme tehneet vahvaa yhteistyötä löytääksemme juuri SP stainlessin valmistukseen sopivat laitteistot ja hitsausparametrit. Teimme esimerkiksi kattavat testaukset Saksassa, pituussaumakiinnityskonetoimittajan tehtaalla sekä robottihitsausaseman osalta meillä Loimaalla. Robottihitsaustestit osoittivat myös lähtövaatimukset robottiaseman jigisuunnittelulle, joka kuuluu Pemamekin toimitukseen yhdessä hitsausparametrien ja robottiohjelmien kanssa. Näin saamme varmistettua ensiluokkaisen hitsauslaadun, mutta myös vaivattoman siirtymiseen automaatioon asiakkaallemme,” kuvailee Pemamekin Suomen myyntipäällikkö, Samuel Karjalainen.

Toimitus SP stainlessille on jaettu kahteen eri ajankohtaan. Pituussaumakiinnitinkone toimitetaan keväällä 2023 ja PEMA- robottihitausasema syksyllä 2023.

Samuel Karjalainen, Pemamek Oy, Myyntipäällikkö (Suomi), samuel.karjalainen@pemamek.com, +358 40 700 1060

Emilia Vuorela, Pemamek Oy, Markkinointi- ja viestintäjohtaja, +358 50 5211 309, emilia.vuorela@pemamek.com

Arto Koljonen, SP stainless Oy, Toimitusjohtaja, arto.koljonen@spstainless.fi, +358 (0)207 940 433

Pemamek Oy on vuonna 1970 perustettu perheyritys, joka valmistaa hitsaus- ja tuotantoautomaatiota raskaalle metalliteollisuudelle. Yrityksen tuotannosta yli 90 % menee vientiin. Pääkonttori ja tehdas sijaitsevat Loimaalla, suunnittelutoimistot Tampereella ja Turussa. Yrityksellä on toimipisteet myös Yhdysvalloissa, Espanjassa, Saksassa, Puolassa, Tanskassa ja Brasiliassa. Pemamek työllistää 350 teknologiateollisuuden ammattilaista.