• Pemamek/

Pemamekille tilaus kahden PEMA robottihitsausaseman toimituksesta Lehtonen Konsernille

Pemamek on allekirjoittanut sopimuksen kahden PEMA robottihitsausaseman toimituksesta Lehtosen Konepaja Oy:lle sekä Siirtoruuvi Oy:lle, jotka ovat molemmat osa Lehtonen Konsernia.

Lisää tuottavuutta ja kilpailukykyä

Lehtonen Konserni on johtava suomalainen raskaan metalliteollisuuden yhtiö, johon kuuluu tilauskonepaja Lehtosen Konepaja, suunnittelutoimisto Lehtonen Engineering sekä lisäksi Siirtoruuvi, joka on erikoistunut ruuvikuljettimien, kuljetinruuvien ja ruuvipumppujen suunnitteluun sekä valmistukseen.

Pemamekin hitsausautomaatioratkaisut tulevat lisäämään merkittävästi Lehtonen Konsernin kilpailukykyä. Robottiasemat parantavat etenkin yksittäiskappaleiden tuotantokapasiteettia mm. nopean ohjelmoinnin ansiosta, vähentävät manuaalihitsauksen tarvetta sekä lisäävät huomattavasti työturvallisuutta ja -ergonomiaa.

-          Tuotantoprosesseihimme kuluu huomattava määrä hitsaus- ja koneistustunteja.  Raskaiden kappaleiden valmistuksessa tehokkuus on tärkeää, mutta laadusta tai turvallisuudesta ei saa tinkiä. Tästä syystä päätimme investoida edistyksellisimpään hitsausteknologiaan, kertoo Lehtonen Konsernin toimitusjohtaja, Erkki Lehtonen.

Kaksi PEMA robottiasemaa

Lehtosen Konepajalle Pemamek tulee toimittamaan PEMA robottihitsausaseman PEMA WeldControl 300 OFFLINE parametrisella käyttöjärjestelmällä. Innovatiivisen ohjelmointiteknologian ansiosta, robotti on nopeasti uudelleenohjelmoitavissa ja vaihtelevien työkappaleiden valmistus on tehokasta. Asemaan kuuluu robottiportaali teleskooppirakenteella, yksi Yaskawa robotti, PEMA 3-akselinen Skyhook 5000 käsittelypöytä ja PEMA 2-akselinen 20000 Skyhook käsittelypöytä, joka yhdessä sen kannatinyksikön, PEMA TS-20000, kanssa mahdollistaa 40,000kg käsittelykapasiteetin. Robottikokonaisuutta hallitaan PEMA CellControl 700 soluohjaimella, joka ohjauksen lisäksi antaa esimerkiksi reaaliaikaista tuotantodataa hitsausprosesseista ja -laadusta.

Toinen PEMA robottiasema toimitetaan Siirtoruuville, joka sisältää myös parametrisen PEMA WeldControl 300 OFFLINE käyttöjärjestelmän sekä CellControl 700 soluohjaimen. Robottiasemat eroavat kuitenkin käsittelykapasiteetissaan sekä robottirakenteen toteutuksessa. Portaalin sijaan Siirtoruuvin asema toteutetaan lattiaratarakenteena sekä 10,000kg pyörähdyskappaleen käsittelykapasiteetilla.

Pemamekin ratkaisut toimitetaan “avaimet käteen”-periaatteella, jolloin suunnittelu, asennus ja lopputestaus kuuluvat myös sopimukseen. Toimitus on kesällä 2017 sekä käyttöönotto syksyn 2017 aikana.

Rauno Takala, Myyntipäällikkö, puh. 050 349 5295, rauno.takala@pemamek.com

Emilia Vuorela, Viestintä ja markkinointi, puh. 010 501 6201, emilia.vuorela@pemamek.com

Raskaiden kappaleiden valmistuksessa tehokkuus on tärkeää, mutta laadusta tai turvallisuudesta ei saa tinkiä. Tästä syystä päätimme investoida edistyksellisimpään hitsausteknologiaan.
Erkki Lehtonen, toimitusjohtaja, Lehtonen Group