Refinec Oy investoi PEMA-hitsausautomaatioon

Lappeenrantalainen konepajayritys Refinec Oy on investoinut moderniin hitsausautomaatioon. Säiliöitä, painelaitteita ja lämmönsiirtimiä tuottavalle Refinec Oy:lle kustomoitu toimitus sisältää PEMA hitsaustornin ja kolme PEMA hitsausrullastoa.

​​
Toimitusjohtaja Hannu Perälän (vas.) mukaan investointi moderniin hitsausautomaatioon on yksi osa yrityksen tulevaisuuden hankkeista. Kuvassa myös Refinecin tuotepäällikkö, Riku Turkia (oik.).

”Jos ei investoi, jää auttamatta muiden jalkoihin. Kehityksessä täytyy pysyä mukana”, aloittaa Refinec Oy:n toimitusjohtaja Hannu Perälä.

Perälän mukaan luottamus ja positiivinen mielikuva Pemamekista olivat ratkaisevia tekijöitä investoinnin läpiviemisessä.Tuore investointi tulee tukemaan Refinec Oy:n hiljattain päivitettyä linjausta panostaa erityisesti suurten ja paksuseinäisten säiliöiden sekä vaativien painelaitteiden valmistukseen, ja sitä myötä kehittää yrityksen kilpailukykyään entisestään.

Investointi moderniin hitsausautomaatioon on yksi osa yrityksen tulevaisuuden kehityshankkeista, kertoo Perälä:”Meillä on useampia tulevaisuuden hankkeita nyt menossa, ja PEMA hitsausratkaisuilla on merkittävä rooli suunnitelmissamme. Näemme tärkeänä olla kehityksen kärjessä sekä omalta osaltamme myös tukemassa tulevaisuuden tutkimusta.

Olemme mukana useammassa ajankohtaisessa kehityshankkeessa, joiden tarkoituksena on löytää hiilivapaita ratkaisuja yhteiskunnan eri aloille – esimerkiksi EcoSMR-projektissa, jossa tavoitteena on kehittää suomalaista pienydinvoimareaktoria sekä siihen liittyvää teknologiaa”.

Pemamekin toimitus Refinec Oy:lle koostuu PEMA WeldControl 100 -ohjausjärjestelmällä hallinnoitavista PEMA HD 5×4 hitsaustornista ja PEMA A25 4D hitsausrullastosta, sekä kahdesta PEMA A25 I hitsausrullastosta kiskovaunuilla. Automatisoidut PEMA hitsaustornit ja -rullastot on suunniteltu parantamaan tuottavuutta ja turvallisuutta, sekä vastaamaan raskaan tuotannon korkeisiin, asiakaskohtaisiin vaatimuksiin.

Refinec Oy:lle kustomoitu, monipuolinen hitsaustorni jossa on integroitu hybridiprosessi, on ensimmäinen laatuaan oleva toimitus Suomeen.PEMA hitsausautomaatioratkaisut mahdollistavat asiakkaalle paitsi tehostuneen tuotannon, myös parannusta työvoimatilanteeseen.

”Tuotannon tehostuminen ja sitä myötä kilpailukyvyn parantuminen ovat tietysti investointimme pääasiallisia tavoitteita. Näiden lisäksi hitsausautomaatio mahdollistaa myös uuden, nuoren työvoiman rekrytoinnin: nykyisin on haastavaa löytää ammattitaitoisia käsihitsareita, ja automaatioratkaisut ja ohjelmistot helpottavat taitavan uuden sukupolven työllistämisessä”, toteaa Perälä.

Tähänastista yhteistyötä Pemamekin kanssa Perälä kiittelee avoimesti:”Kommunikointi ja koko prosessi Pemamekin kanssa on sujunut jouhevasti, olemme olleet tyytyväisiä saamaamme tukeen tähän asti. Investointi automaatioon ei missään nimessä lopu tähän.”

Lisätiedot:

Hannu Perälä, Toimitusjohtaja, Refinec Oy, hannu.perala@refinec.fi, puh.  +358 44 974 9403

Samuel Karjalainen, Aluemyyntipäällikkö (Suomi), Pemameksamuel.karjalainen@pemamek.com, puh. +358 40 700 1060

Pemamek Oy on vuonna 1970 perustettu perheyritys, joka valmistaa hitsaus- ja tuotantoautomaatiota raskaalle metalliteollisuudelle. Yrityksen tuotannosta yli 90% menee vientiin. Pääkonttori ja tehdas sijaitsevat Loimaalla, suunnittelutoimistot Tampereella ja Turussa sekä myyntitoimistot Yhdysvalloissa, Puolassa, Tanskassa, Venäjällä ja Brasiliassa. Yrityksessä työskentelee 250 alan ammattilaista.