Suomalaiset konepajat luottavat moderniin PEMA tuotantoautomaatioon

Pemamek on saanut useita tilauksia suomalaisilta konepajayrityksiltä. Investoinnit PEMA tuotantoautomaatioon tehostavat tuotantoa varmistaen laadukkaan lopputuotteen. Korkean teknologian tuotantoautomaatioratkaisut vahvistavat entisestään suomalaisten konepajojen rautaista ammatillista osaamista ja kilpailukykyä sekä kotimaisilla, että globaaleilla markkinoilla.

Pemamek toimittaa 2022 vuoden aikana useita PEMA tuotantoautomaatioratkaisuja suomalaisille konepajoille. Investoimalla korkeaan teknologiaan yritykset ovat askeleen edempänä kohti automatisoitua tuotantoa ja tehokkaampaa tuotteiden valmistusta. PEMA automaatioratkaisuilla voidaan vastata kasvaneeseen kysyntään sekä kotimaisilla, että globaaleilla markkinoilla  ja voidaan valmistaa entistä kookkaampia ja monimuotoisempia kappaleita ergonomisesti ja työturvallisesti ympäristövaatimukset huomioiden. ”Tuotannollisten etujen lisäksi tämä on siis myös strateginen investointi. Tulevaisuudessa asiakkaat keskittyvät entistä parempaan laatuun sekä saatavuuteen. Tähän automaatio pystyy vastaamaan”, Ville Ritakorpi, Promecon myynti- ja markkinointijohtaja kuvailee.

Lisäksi robottiasemilla, sekä muilla tuotantoautomaatioratkaisuilla helpotetaan työvoimatilannetta nyt ja tulevaisuudessa, kun osaavien hitsaajien määrä on vähentymässä työmarkkinoilla. Moderni ja tehokas tuotantoratkaisu vaikuttaa positiivisesti konepajojen työnantajaimagoon ja on avainasemassa tulevaisuuden tekijöitä rekrytoitaessa. ”Investoimalla moderniin hitsausautomaatioon olemme kilpailukykyisiä monipuolisten tuotteiden ja vaativien rakenteiden valmistuksessa, sekä varmistamme muun tuotannon tehokkuuden ja tahtiaikaisuuden, saaden hyötysuhteen mahdollisimman korkeaksi. Lopputuotteemme on laadukas ja voimme vastata myös tulevaisuuden haasteisiin, kuten työvoiman saatavuuteen ja ilmastotavoitteiden vaatimuksiin.”, kertoo Mika Juvankoski, ATI-Teräs Oy:n yrittäjä ja toimitusjohtaja.

”Kun tilauskirjat säilyvät täyteläisinä ja uusien työntekijöiden saatavuus on samaan aikaan haastavaa, on hitsausautomaatioon siirtyminen luontainen askel myös pienimmille kotimaan konepajoille. Hitsausautomaation lisäresurssin hyödyntäminen parhaalla mahdollisella tavalla on ottanut isoja askelia eteenpäin aivan viime vuosina tapahtuneen etäohjelmoinin kehitysaskeleiden myötä. Tämä tekee järkeväksi myös piensarjatuotannon ja yksittäiskappaleiden tekemisen robotilla. Loppuvuodesta lanseeraamme etäohjelmointiin uuden ominaisuuden, joka käytännössä tiputtaa asetusajan lähelle nollaa. Kaikki Peman robottihitsausasiakkaat ovat ensimmäisiä, jotka tämän ominaisuuden saavat suomessa käyttöön”, summaa Samuel Karjalainen, Suomen aluemyyntipäällikkö, Pemamek Oy.

”Pemalta löytyi meille sopivin kokonaisuus ja kattavin tarjonta, sekä todella laaja asiantuntijuus hitsausautomaatiosta. Myös Pemamekin oma käyttöjärjestelmä, sekä ohjelmoinnin esittely ja laitteiden tehdasesittelyt hitsaustesteineen olivat ratkaisevassa asemassa investointia tehdessämme”, kertoo Markku Rajala, Rautalaaki Oy:n toimitusjohtaja.

Valmistuskapasiteetin varmistaminen ja laadukkaiden lopputuotteiden joustava toimitus asiakkaille, on avainasemassa investointeja tehdessä. Helppokäyttöisten PEMA ratkaisujen etuna on myös laaja kokonaispaketti, joka sisältää laitteet, robotiikan, ohjelmistot, käyttöönoton tuen sekä huollon palvelut. ”Investoimalla PEMA hitsausautomaatioon olemme entistä vahvempia toimijoita markkinoilla. Meille ratkaisevaa oli Pemamekin tarjoama kokonaisuus ja erityisesti käyttöjärjestelmä, sekä sen helppokäyttöisyys. Lisäksi vakuutuimme tuote-esittelyistä ja Peman hitsausosaamisesta”, kertoo Robert Tunturi, TunturiTec Oy:n hallituksen puheenjohtaja.

Nopean käyttöönoton ansiosta tuotannon katkot jäävät minimiin. "Pemamekin avaimet käteen- ratkaisu oli kiinnostava ja lisäksi olimme vakuuttuneita käyttöönottoaikataulun varmuudesta”, toteaa Pentti Salonen, Toijala Works Oy:n tuotantopäällikkö. Kattavat tuote-esittelyt hankintaa miettiessä, sekä nopeat ammattilaisten vastaukset investointia koskeviin kysymyksiin ovat osa Pemamekin palvelua. ”Pidän Pemaa erittäin luotettavana ja korkeatasoisena toimittajana, eikä muita vaihtoehtoja edes harkittu tässä kohtaa. Lisäksi laitteella on huomattavan nopea käyttöönotto, jonka ansiosta tuotannon katkoja ei käytännössä tule”, summaa Sami Korhonen, Jet-Steel Oy:n toimitusjohtaja. Suomalaiset konepajat arvostavat myös paikallista osaamista ja luotettavuutta, sekä tunnettuutta. ”Meille investoinnissa oli ratkaisevassa osassa PEMA:n kokonaistarjous sekä kotimaisuus”, sanoo Tomi Nyroos, Aurea Steel Oy:n tuotanto- ja kehitysjohtaja.

”Kommunikointi Pemamekin kanssa pitkin matkaa on ollut hyvin ammattimaista, nopeaa ja avointa. Asiat etenevät vaivattomasti ja suoraviivaisesti”, lisää Tuulia Holkkola, Junkkari Oy:n tuotantopäällikkö.

Tekstissä mainittujen asiakkaiden tuotantoautomaatioratkaisut toimitetaan vuoden 2022 aikana.

Kuva: Esimerkki PEMA Robottihitsausasemasta.

Lisätiedot:

Samuel Karjalainen, aluemyyntipäällikkö (Suomi), Pemamek Oy, samuel.karjalainen@pemamek.com, +358 40 700 1060

Pauliina Selinheimo, markkinointi- ja viestintäasiantuntija, Pemamek Oy, pauliina.selinheimo@pemamek.com, +358 50 528 6535