VM-Works Oy investoi PEMA robottihitsausasemaan

Suomalainen VM-Works Oy on investoinut PEMA robottihitsausasemaan. Asemalla tullaan hitsaamaan yrityksen valmistamia, ja jo aikanaan Niskakankaan Terästuotteen nimellä tunnetuksi tulleita, laadukkaita maansiirtokoneiden kauhoja ja lisälaitteita.

Pemamek on saanut tilauksen PEMA Robottihitsausasemasta Alajärvellä maansiirtokoneiden lisälaitteita valmistavalta VM-Works Oy:ltä. Investointi robottihitsausasemaan tulee vastaamaan kasvaneeseen kysyntään ja lisäämään VM-Worksin tuotannon kapasiteettia. Asema koostuu 5tn SkyHook käsittelypöydästä, lattiaradalla olevasta robotista, Froniuksen TPS 600i virtalähteestä, PEMA CellControl Soluohjaimesta, ja PEMA WeldControl Offline etäohjelmointityökalusta.

Investoinnin myötä kauhan käsihitsauksesta päästään siirtymään automatisoituun robottihitsaukseen, joka lyhentää hitsausajan noin 1/3 osaan nykyisestä. Uusi robottihitsausasema helpottaa tuotannon kapasiteettihuippujen tasaamista vapauttaen resursseja koko kauhan hitsaamisesta pelkästään esivalmisteiden heftaukseen ja loppu viimeistelyyn. Investointi robotiikkaan mahdollistaa tasalaatuisen hitsauslaadun ja ennakoidun tuotannon läpimenoajan.

”Päädyimme investoimaan robottihitsausasemaan juuri tuotannon nopeuttamisen takia. Lisäksi maailmanlaajuinen pula työvoimasta ja taitavista hitsaajista aiheuttaa omia haasteita. Uuden aseman avulla voimme vaikuttaa molempiin seikkoihin positiivisesti,” toteaa VM-Worksin toimitusjohtaja Mika-Matias Huttula.

Robottihitsausasema on VM-Works Oy:n ensimmäinen robotti-investointi, joten oli tärkeää, että valittu toimittaja pystyi tarjoamaan avaimet käteen toimituslaajuuden koko toimitukselle. Pemamekilla oli jo entuudestaan kotimaisia referenssejä kauhavalmistajille toimitetuista robottihitsausasemista. Myös Pemamekin osaaminen sekä tekniset ratkaisut, erityisesti ohjelmistopuolen integraatiossa, erottuivat edukseen.

”Tilatessaan robottihitsaussolun Pemamekilta, VM-Works Oy sai koko toteutuksen yhden luukun periaatteella. Toimittaja vastaa myös etäohjelmoinnin integroinnista ja tuotekehityksestä jatkossa. Pemamekin etäohjelmoinnin ominaisuudet ja yksinkertainen käyttöliittymän hallin lattialle tarjoava soluohjain madaltaa kynnyksen siirtää hitsausrobotille myös yksittäiskappaleet ja piensarjat”, selventää Samuel Karjalainen, Suomen aluemyyntipäällikkö.

Toimitus sisältää Pemamekin hitsausinsinöörien laatimat hitsausparametrit sekä robotti-insinöörien tekemät ohjelmat VM-Works Oy:n valitsemalle kauhalle. Robottiasema kasataan Pemamekin Loimaan tehtaalle ja tehdastesteissä hitsataan kauha valmiiksi merkkinä aseman toiminnasta. Tämä takaa VM-Works Oy:lle varmuuden, että asennuksen ja loppuhyväksynnän jälkeen asema on heti tuotantovalmis.

Asema toimitetaan asiakkaalle helmikuussa 2022 ja on valmis käyttöönottoon maaliskuussa 2022.

Samuel Karjalainen, aluemyyntipäällikkö (Suomi), Pemamek Oy, samuel.karjalainen@pemamek.com, +358 40 700 1060

Pihla Ruohonen, markkinointi- ja viestintäasiantuntija, Pemamek Oy, pihla.ruohonen@pemamek.com, +358 50 365 1749

Pemamek Oy on vuonna 1970 perustettu perheyritys, joka valmistaa hitsaus- ja tuotantoautomaatiota raskaalle metalliteollisuudelle. Yrityksen tuotannosta yli 90% menee vientiin. Pääkonttori ja tehdas sijaitsevat Loimaalla, suunnittelutoimistot Tampereella ja Turussa sekä myyntitoimistot Yhdysvalloissa, Puolassa, Saksassa, Tanskassa, Venäjällä ja Brasiliassa. Yrityksessä työskentelee 250 alan ammattilaista.