Vuoden 2013 Perheyritykseksi valittiin Oy Woikoski Ab

-Kymmenes perheyrityspalkinto kantaa nyt nimeä Peter Fazer –palkinto

Finlandia-talon Perheyritystapahtumassa vuosittain jaettavan perheyrityspalkinnon on saanut Oy Woikoski Ab, joka on toiminut 130 vuotta.

-Woikoski on jo neljännen polven perheyritys, joka on kasvanut viime vuosina merkittävästi. Yritys on tekemässä taloudellisesti haasteellisena aikana rohkeasti isoja investointeja. Pitkän linjan menestyjäyritys on myös huolehtinut esimerkillisesti ympäristö- ja kulttuuriarvoista sekä henkilökunnastaan. Perheyritysten liiton arvot jatkuvuus, avoimuus, perhekeskeisyys ja luottamus toteutuvat Woikoski Oy:ssä erinomaisesta, toteaa palkintolautakunnan puheenjohtaja Pekka Laitinen.

-Palkinnolla on iso merkitys. Yritys on saanut erilaisia yrityspalkintoja tsaarinajoista lähtien, mutta tämä menee kärkeen. Olemme kunnianosoituksesta todella ylpeitä, sillä tiedämme olevamme kovassa seurassa, vuodesta 1977 yritystä johtanut Clas Palmberg toteaa.

Oy Woikoski Ab investoi vuonna 2013 Kokkolan, Pirkkalan ja Voikosken laitoksiinsa yhteensä noin 40 miljoonaa euroa. Myös Järvenpään toimipistettä vahvistetaan sekä tuotannon että toimiston osalta.   Suurin noin 35 miljoona euron investointi tehdään Kokkolaan, jonne rakennetaan kaikkien aikojen yhdeksäs ilmatislaamo.  Jatkossa Woikoski tulee investoimaan erityisesti vedyn jakeluun osana yrityksen laajempaa tulevaisuuden näkymää vetyajoneuvojen energialähteenä.

-Woikoski on vakavarainen yritys, jolla menee hyvin ja seuraava sukupolvi on jo vahvasti mukana toiminnassa. Ainoa musta pilvi tulevaisuuden menestykselle on Suomen verotuskäytäntö. Menestyksekkäällä yrityksellä ei perintö-ja lahjaverotuksen takia ole oikeastaan keinoa siirtää yritystä seuraavalle polvelle, Palmberg huomauttaa.

Ensimmäinen ja ainoa

Woikosken perheyritys on vuonna 1882 perustettu suomalainen kaasualan uranuurtaja. Se oli aikanaan ensimmäinen suomalainen teollisuuskaasujen tuottaja ja on tänään ainoa suomalainen alan yritys.

Woikoski on ollut koko historiansa ajan saman perheen hallussa ja toimii nyt neljännessä polvessa. Yhtiö tuottaa teollisia, lääkkeellisiä, elintarvike- ja erikoiskaasuja sekä myy hitsausalan tuotteita. Yrityksellä on yhdeksän toimipaikkaa ja 170 jälleenmyyjää sekä vientiä Venäjälle, Baltiaan ja muihin Euroopan maihin. Yrityksessä työskentelee 160 henkilöä ja sen liikevaihto on 41 miljoonaa euroa.

Puunjalostuksen parissa työnsä alkanut, Kymi-yhtiön ensimmäinen isännöitsijä ja Turpaan ruutitehtaan johtaja insinööri Knut August Palmberg perusti vuonna 1882 oman pienen kimröökitehtaan. Seitsemän vuotta myöhemmin hän osti Tirvan alueen ja ryhtyi rakentamaan tehdasyhdyskuntaa, johon ennen pitkää kehittyi kimröökitehtaan lisäksi muun muassa saha, myllynkivitehdas, vety- ja happikaasutehdas ja lukuisia pienempiä pajoja. Tirvalla, Joutsenkoskella ja Koivuniemellä sijainneet tuotantolaitoksensa Palmberg yhdisti vuonna 1902 Tirvan Tehtaat Oy:ksi.

Kaasujen tuotanto merenkulun tarpeisiin alkoi vuonna 1912 Malmille perustetussa asetyleenitehtaassa. Vedyn ja hapen tuotanto aloitettiin Tirvalla vuonna 1913 ja yrityksestä tuli ensimmäinen hitsauskaasujen valmistaja Suomessa.

Ensimmäisen maailmansodan aikana tehtiin päätös kemian laitosten siirtämisestä Voikoskelle. Vuonna 1928 yritys sai uuden nimen A.B. Woikoski O.Y, joka muutettiin myöhemmin Oy Woikoski Ab:ksi.

Perheyrityspalkinto on nyt Peter Fazer-palkinto

Helsingin Finlandia-talolla kymmenennen kerran jaettu palkinto nostaa esiin perheen merkitystä yrityksen menestyksen vahvistajana. Valinnan takana on palkintolautakunta, jonka puheenjohtajana toimii Varovan toimitusjohtaja Pekka Laitinen ja jäseninä Machineryn konsernijohtaja Janne Timonen, Liikesivistysrahaston toimitusjohtaja Johanna Vesterinen, Thominvestin hallituksen puheenjohtaja Juha Jouhki, Leinovalun hallituksen puheenjohtaja Liisa Leino, Tulikiven viestintäjohtaja Anu Vauhkonen ja Perheyritysten liiton toimitusjohtaja Matti Vanhanen.

Asiantuntijalausunnon ehdokaslistalle päässeistä laatii PricewaterhouseCoopersin Territory Senior Partner Johan Kronberg.

Aikaisempina vuosina palkinnon ovat saneet Berner Osakeyhtiö, Leinovalu Oy, Ahlstrom Oyj, Tasowheel Oy, Aho Group Oy, Paulig, Kiilto Family, Harvia Oy ja Teknos Oy.

Palkinnon juhlavuoden kunniaksi nimeksi muutettiin Perheyritysten liiton perustajan mukaisesti Peter Fazer-palkinto. Uuden palkinnon on suunnitellut ja toteuttanut kuvanveistäjä Taisto Rauta.

Lisätietoja:

Viestintä- ja yhteiskuntasuhdepäällikkö Eveliina Talvitie puh. 0400 188 601, eveliina.talvitie@perheyritys.fi

Perheyritysten liitto ry edistää suomalaisten perheyritysten toimintaedellytyksiä sekä vastuullista, kasvollista omistajuutta erityisenä tavoitteena yritystoiminnan jatkuvuuden turvaaminen. Liittoon kuuluu noin 400 jäsenyritystä, joiden yhteenlaskettu liikevaihto on noin 29 miljardia euroa ja jotka työllistävät 150 000 henkilöä. www.perheyritystenliitto.fi