Tutkimus: Leijona Suomen tunnetuin rannekello

Suomen tunnetuin rannekellomerkki on yli sata vuotta vanha Leijona, ilmenee Taloustutkimuksen tuoreesta Rannekellot Suomi tänään syys-lokakuu 2014 –tutkimuksesta. Myös Seiko pärjäsi tutkimuksessa hyvin, ollen kolmanneksi tunnetuin kellomerkki Suomessa. Rannekellojen tunnettuutta tutkittiin 36 rannekellomerkin osalta.

Taloustutkimus tutki loppuvuodesta 2014 suomalaisten suhtautumista rannekelloihin ja suomalaisten käsityksiä kellomerkkien tunnettuudesta, saatavuudesta sekä laadusta. Vastaajina tutkimuksessa oli kaikkiaan 3791 henkilöä, joista puolet naisia ja puolet miehiä. Työväestö ja toimihenkilöt olivat suurimmat vastaajajoukot (28% ja 24%), eläkeläisten (19%) ollessa kolmanneksi suurin vastaajajoukko. Taloustutkimus Oy teki tutkimuksen omasta toimeksiannostaan.

Tutkimuksessa ilmeni, että suomalaisista 15–79-vuotiaista noin puolet (46 %) käyttää rannekelloa. Rannekellon käyttäjissä korostuvat erityisesti yli 50-vuotiaat ja eläkeläiset.

36 rannekellomerkistä tunnetuin merkki Suomessa on Leijona. Kolmen parhaan joukkoon mahtui myös Seiko. Tunnettuuttaan olivat lisäksi kasvattaneet muun muassa Casio ja Michael Kors.

Yleisarvosanoissa eroja muihin

Yleisarvosanojen keskiarvot vaihtelivat välillä 8,79-6,93. Rolex, TAGHeuer ja Omega saivat parhaita arvioita. Leijona oli yleisarvosanoissa kuudes ja Seiko seitsemäs arvostetuin.

Rannekellojen yleisarvosanoissa oli muutoksia vuoteen 2012. Esimerkiksi Raymond Weilille, Longinesille, Orientille, Radolle ja Focuselle annettiin nyt kriittisempiä arviota kuin 2012, sen sijaan myönteisempiä arvioita saivat muun muassa Michael Kors, Casio, DKNY, Burberry ja Emporio Armani.

Leijona veti mielikuvissa myös kaulaa muihin, ollen kaikkein myönteisin hintamielikuvaltaan.

Tunnettuus ja omistajuus käsi kädessä

Samalla kun Leijona oli kellomerkeistä kaikkein tunnetuin, oli se myös eniten omistettu merkki. Peräti 9% vastaajista kertoi omistavansa kyselyhetkellä Leijona-kellon, kun esimerkiksi Seikon omisti 3% vastaajista.

Tutkimuksessa selvitettiin myös tuotteiden saatavuustiedot. Leijonaa myyvät liikkeet tiedettiin parhaiten.

”On ilahduttavaa, että Leijona pitää pintansa kaikkien kansainvälisten kovien kellobrändien joukossa ja on yhä Suomen tunnetuin merkki. Yli 100-vuotista Leijona-kelloa on koko itsenäisen Suomen historian ajan pidetty suomalaisuuden perikuvana. Leijona-kello onkin aina sota-ajoista alkaen ilmentänyt suomalaista lannistamattomuutta, sisua sekä rohkeutta, joten ei ihme, että se säilyttää asemansa vuodesta toiseen”, sanoo Leijona-kellon tuotemerkin omistavan Oy Perkon toimitusjohtaja Ari Törmälä

Toimitusjohtaja Ari Törmälä, puh. 040 848 5359

ari.tormala@perkko.fi

Leijona - vuodesta 1907