Uutuuskirja antaa luvan puhua Jumalasta

Report this content

Monesti ajatellaan, ettei Jumalasta voi puhua, koska hän on niin suuri, etteivät ihmisen sanat tavoita häntä. Näin ei tarvitse ajatella, vakuuttaa dosentti ja kirkkoherra Sammeli Juntunen teoksessaan Jumalasta VOI puhua.

- Kirkon on puhuttava Jumalasta. Siksi, että Jumala on olemassa. Siksi, että julkinen Jumalasta puhuminen on uutta ja radikaalia. Jumalapuheen mahdollisuus kuitenkin kiistetään nykyään yleisesti. Perusteena on esimerkiksi se, että jos Jumala on olemassa, hän on niin suuri, etteivät ihmisen sanat mitenkään voi tavoittaa häntä itseään. Tämän johdosta on helpompaa puhua siitä, että kirkossa tehdään sosiaalista auttamistyötä, Juntunen pohjustaa.

Juntusen kirjassa etsitään perusteita sille, että Jumalasta voi puhua julkisesti, ymmärrettävästi ja siten, että inhimilliset sanat tavoittavat Jumalan ja hänen armonsa sellaisena kuin se on.

- Se on radikaalia, jos julkisesti puhutaan Jumalasta, joka on maailman luoja ja ihmisen vapahtaja. Erityisesti jos Jumalasta puhutaan niin, että myös koulutettu länsimaalainen aikuinen voi ottaa asian todesta.

Jumalasta VOI puhua –kirjassa lähdetään liikkeelle luonnontieteiden ja luomisuskon välisestä keskustelusta, joka edustaa nykyaikaista luonnollista teologiaa.

- Tämä keskustelu ei kuitenkaan voi viedä jumalapuhetta "porstuaa pidemmälle", sanoo Juntunen.

- Jumalapuhe tarvitsee Jeesuksessa tapahtunutta taivaan ja maan yhdistymistä, jossa inhimilliset sanat saavat tarttumapinnan Jumalaan.

Jumalasta VOI puhua -kirja on pehmeäkantinen ja siinä on 223 sivua.

Arvostelukappaletilaukset: mikko-ville.sademies@perussanoma.fi

Lisätiedot: kustannuspäällikkö Tom Holmén, 040 502 9036, tom.holmen@perussanoma.fi