2023 – Peugeotin sähkövuosi

• Kaikki Peugeotin henkilöautomallit ovat saatavilla sähköistetyillä voimalinjoilla vuonna 2023!
  • Peugeot tarjoaa laajimman sähköistetyn mallitarjonnan Euroopassa
  • Uusi hybridivoimalinja 3008- ja 5008 -malleihin
  • Ennätysalhainen taloudellisuus uusissa E-208-, E-308- ja E-308 SW -malleissa
  • Vuosi 2022 on ollut vahva Peugeot Suomen menestyksekkäälle sähköistymisohjelmalle. Merkin Suomen henkilöautojen asiakastilauksista lähes 80 % on jo ladattavia autoja, ja niistäkin iso osa täyssähköisiä.

Vuodesta 2023 tulee Peugeotin-mallistolle vahva sähköistymisen vuosi: vuoden 2023 ensimmäisestä neljänneksestä lähtien kaikista Peugeot-henkilöautomalleista on tarjolla joko yksi tai useampi sähköistetty voimalinjavaihtoehto. Lisäksi pakettiautoista täyssähköversiot on tarjolla Partnerista ja Expertistä.

Peugeot tarjoaakin laajimman sähköistetyn mallitarjonnan Euroopassa – tarjolla on lukuisia malleja ja voimalinjateknologioita. Edellä mainittu on myös tärkeä askel kohti tavoitetta, jossa vuonna 2030 kaikki uudet Peugeotit ovat täyssähköisiä.

Uudet hybridivoimalinjat vuoden 2023 alusta alkaen, ensi alkuun tarjolla Peugeot 3008- ja 5008-malleissa. Uusi voimalinja laajentaa tekniikkatarjontaa täyssähköisten E-208- ja E-308-mallien, vetypolttokennon ja nelivetoisten lataushybridien oheen.

Uutta hybriditekniikkaa Peugeot 3008- ja 5008-malleihin

Peugeotista tulee ensimmäinen Stellantis-brändi, joka lanseeraa uuden sukupolven hybridivoimalinjat. Tämä vahvistaa Peugeotin halua tarjota mahdollisimman monelle pääsy sähköistettyyn liikkumiseen.

Uusi hybridivoimalinja tulee ensimmäiseksi tarjolle Peugeot 3008- ja 5008-malleissa ennen kuin se laajenee myös muualle Peugeotin mallistoon. Uuden sukupolven hybriditekniikka yhdistää taloudellisuuden ja helppokäyttöisyyden.

Uusi voimalinja koostuu uuden sukupolven 136-hevosvoimaisesta PureTech-bensiinimoottorista, joka on yhdistetty sähköistettyyn kaksoiskytkinvaihteistoon. 48 Voltin akkua ladataan ajon aikana, ja akkuun kerättyä energiaa voidaan käyttää lisävääntönä polttomoottorin matalilla kierroksilla. Polttoaineen kulutukseen uusi tekniikka tuo säästöä noin 15 prosenttia. Lisäksi voimalinja mahdollistaa päästötöntä ajamista jopa kilometrin verran alhaisilla nopeuksilla, esimerkiksi kaupungissa.

Täyssähkömallisto laajenee: uudet E-308 ja E-308 SW

Vuodesta 2023 alkaen Peugeot 308:sta on tarjolla kaksi täyssähköistä korimallia: E-308 ja E-308 SW. Peugeot on ensimmäinen eurooppalainen autonvalmistaja, joka tarjoaa markkinoille aidon täyssähköisen farmariauton. Uudessa E-308:ssa käytetään täysin uutta sähkömoottoria, joka tuottaa 115 kW (156 hv) tehoa. Toimintamatkaa autossa on yli 400 km (WLTP-syklillä) varustetasosta riippuen.

Kaksi eri korimallia on vastaus c-segmentin asiakkaiden tarpeisiinkoko Euroopassa mutta etenkin farmareista pitävässä Suomessa.

Mahdollisimman alhaisen kulutuksen saavuttamiseksi sähkömoottoriin, akun toimintaan ja aerodynamiikkaan on erityisesti panostettu. EMP2-perusrakenteen keveyden, optimoidun aerodynamiikan sekä alhaisen vierintävastuksen renkaiden ansiosta e-308:n sähkönkulutus on todella alhainen 12,7 kWh/100 km, mikä on c-segmentin kärkitulos.

Peugeot on myös vahvistanut, että uudesta Fastback-tyyppisestä 408-mallista tarjolle tulee täyssähköinen E-408-versio lataushybridien oheen.

E-408 täydentää Peugeotin täyssähkömalliston, joka kattaa kaikki tarpeet aina pienestä E-208:sta isoon e-Travelleriin, niiden välistä löytyvät e-2008, E-308, E-308 SW ja e-Rifter.

Päivitetty Peugeot E-208: lisää suorituskykyä ja taloudellisuutta

E-208 on Peugeotin tienraivaaja täyssähköautoissa. Malli saa isoja päivityksiä vuoden 2023 aikana, kuten esimerkiksi täysin uuden sähkömoottorin, joka löytyy myös E-308-mallista. Sähkömoottorin maksimiteho kasvaa 15 prosentilla 136 hevosvoimasta 156 hevosvoimaan (100->115 kW).

Uuden voimalinjan myötä sähkönkulutus on saatu tiputettua lukemaan 12 kWh/100 km, mikä lisää toimintamatkaa 10,5 % / 38 km. Toimintamatka kasvaa siis jopa 400 kilometriin.Peugeot E-208:n sähkömoottorissa on vääntöä 260 Nm. Lopputuloksena on parantunut ajonautinto ilman värinöitä, ääniä, vaihtamista, hajuja tai CO2-päästöjä. Lisäksi E-208 pystyy nopeaan pikalataukseen: 100 kW:n pikalaturilla akkua voi ladata 20–80 % varaustilaan alle 25 minuutissa.

Peugeot E-208 on ollut menestys asiakkaiden keskuudessa: melkein 110 000 E-208:ia on valmistettu vuoden 2019 lanseerauksen jälkeen. Lisäksi e-208 on ollut b-segmentin myydyin sähköauto Euroopassa vuoden 2022 alusta lähtien ja Suomessakin sijalla kaksi.

Lataushybridit Peugeotin sähkömalliston ytimessä

Peugeotin tavoitteena on tarjota sähköisiä liikkumisratkaisuja, jotka täyttävät kaikkien käyttötarpeet. Siksi Peugeot on kehittänyt erittäin kattavan lataushybridimalliston. Sedanit, SW-farmarit tai katumaasturit täyttävät kaikki Peugeotin brändilupauksen viehätysvoimasta, tunteesta ja erinomaisuudesta.

Peugeot 308- ja 308 SW -lataushybridit ovat tarjolla kahtena eri tehoversiona: 180 tai 225 hv. Sähköistä toimintamatkaa on tarjolla jopa 60 kilometriä sähköajotilassa. Nämä voimalinjat ovat tarjolla myös uudessa Peugeot 408:ssa, joka debytoi Pariisin autonäyttelyssä 17.-23.10.2022.

Peugeot 3008:sta tarjolla ovat 225- ja 300-lataushybridit, joista jälkimmäinen on nelivetoinen. Tämän mallin on mahdollista kulkea jopa 59 km pelkällä sähköllä. Viimeiseksi Peugeot 508 on tarjolla niin sedanina kuin SW-farmarina lataushybridinä. Tarjolla ovat 225-lataushybridi tai 360-hevosvoimainen ja nelivedolla varustettu PSE-versio.

Peugeotin lataushybriditeknologiaa testataan myös radalla Peugeot 9X8 Hybrid -hyperautossa, joka on kisannut WEC-sarjassa heinäkuusta 2022 lähtien.

Auto-Bon Oy / Peugeot Suomi, Max Lange
PR-päällikkö