PEUGEOT e-LEGEND CONCEPT #Unboring the future

Koska ikävystyminen ei ole osa DNA :tamme, autonomia ei merkitse samaa kuin yksitoikkoisuus, ja koska energian muutos ei pyyhi pois 120 vuotta autoilun historiasta, esittelee PEUGEOT nyt e-LEGEND CONCEPT’in. Jännittävä näkemys ajonautinnon tulevaisuudesta muotoutuu nyt houkuttelevaksi ja ikoniseksi autoksi. Realistisen ja huippumodernin vaihtoehdon valitseminen tulevaisuuden automaailman edustajaksi  asettaa PEUGEOT-brändin geeniperimän entistäkin korkeampaan arvoon.

PEUGEOT e-LEGEND CONCEPT esitellään Pariisin autonäyttelyssä 2018.

PEUGEOT e-LEGEND CONCEPT ei ole pelkästään teknologinen manifesti. Se on yhden automerkin, PEUGEOT’n näkemys optimistisesta ja kiinnostavasta autoilun tulevaisuudesta. PEUGEOT’lle autonomia ja sähköistyminen ovat synonyymeja vieläkin vahvemmille aistimuksille. Ikävystyminen  ei tule koskaan olemaan osa DNA :tamme.

Jean-Philippe IMPARATO, pääjohtaja, PEUGEOT

#UNBORING THE FUTURE

PEUGEOT, joka on aina ollut ensimmäisten joukossa toteuttamassa teknisiä uudistuksia, lähestyy tyynesti autoilun energiamuutosta uskoen, että tämäkin teknologia tulee palvelemaan autoilun nautintoa.

Edessämme on jännittävä tulevaisuus, joka tarjoaa valinnanvaraa niin auton muotoilun, voimalinjan kuin ajamisenkin suhteen. Kun on kyse uusien alueiden valloittamisesta ja uusien haasteiden kohtaamisesta, on PEUGEOT ensimmäisten joukossa mukana ! Tulemme aina pitämään lupauksemme ja uusimaan sen, yhdistämään Edellytyksen, Tyylin ja Tunteen jokaiseen autoomme.

Tämän näkemyksen ruumiillistuma on e-LEGEND CONCEPT ! Todella haluttava tuote, joka innostaa  tarttumaan liikkumisen vapauteen  tarjoten loputtomasti valinnanvaraa nautintoon : #UNBORING THE FUTURE.

Ajan löytäminen

PEUGEOT e-LEGEND CONCEPTin yhteydessä on kyse 100% autonomian, sähköistämisen ja liitettävyyden syventämisestä ja täsmentämisestä. Responsiivinen i-Cockpit tarjoaa käyttäjilleen vieläkin enemmän, personoidun vaihtoehdon kutakin tarjolla olevaa neljää eri ajotapaa varten.

Aude BRILLE, strategiavastaava, PEUGEOT

Elämme hektisessä maailmassa, joka tarjoaa virikkeitä yli tarpeiden. Arvokkainta tuntuu olevan oman ajan löytäminen. Autonominen ajaminen tulee helpottamaan tilannetta antaen lisää omaa aikaa ja tarjoamalla uusia elämyksiä autolla matkattaessa.

Tieliikenteestä tai kuljettajan mielialasta riippuen PEUGEOT e-LEGEND CONCEPTissa on tarjolla neljä eri ajotapaa :

Kaksi autonomista ajotapaa :

• < > : asettaa matkustajien mukavuuden etusijalle välittäen digitaalisille näyttöruuduille mahdollisimman rajoitetusti erilaista tietoa < > : tarkkaa ja dynaamista auton käyttöä. Mahdollistaa maksimaalisen yhteyden digitoimintoihin (sosiaalinen media, kalenteri jne...)

by wire -teknologian ansiosta ohjauspyörä laskeutuu, jotta 49 tuuman kosketusnäyttö olisi täysin näkyvissä

• etuistuimet kallistuvat

• reunimmaiset käsinojat taittuvat automaattisesti tarjoten lisää säilytystilaa sekä langattoman latausalustan älypuhelimelle

• tärkeimmät toiminnot ovat edelleen käden ulottuvilla kuljettajan istuimeen integroidun keskikonsolin välityksellä

Matkustajat voivat nauttia lempiharrastuksistaan : pelata integroituja videopelejä, katsella filmejä kaarevalta keskusnäytöltä tai aurinkosuojaan integroidulta näytöltä.

Kaksi manuaalitoimintoa :

LEGEND : « cruising » ajotapa, joka tuo mieleen 504 Coupé’n ja sen kolme mittaristoa sekä digitaalisesti   käsitellyn puun eri näytöillä

BOOST : dynaaminen ja innostava ajotapa suorituskykyisen sähkömoottorin ansiosta. Edessä oleva tienäkymä välittyy isolle näytölle  180°  leveydeltä.

Yhteydenpitoa ja äänentoistoa

Yhteistyössä johtavan tekoälyteknologiaa kehittävän SOUNDHOUND Inc.® -yrityksen kanssa on PEUGEOT e-LEGEND CONCEPTiin kehitetty kuljettajan avuksi ääniohjauksella toimiva autonomisen ajon hallitseva henkilökohtainen assistentti.  Kuljettaja voi yksinkertaisen lauseen avulla vaihtaa ajotapaa, kuunnella suosikkisoittolistaa tai jopa avata ja sulkea auton sähkötoimiset ovet. Järjestelmä, joka käsittää peräti 17 eri kieltä, puhuu Peugeotin muotoilujohtaja Gilles Vidalin digiäänellä.  Sarjavalmisteisiin autoihin soveltuva versio ääniohjauksesta tulee tarjolle PEUGEOT-mallistoon kahden vuoden sisällä.

PEUGEOT ja FOCAL suunnittelevat yhteistyössä huomispäivän äänimaailmaa, jossa tarpeet ja innovaatiot sekoittuvat toisiinsa ainutlaatuisen äänielämyksen aikaansaamiseksi.

PEUGEOT e-LEGEND CONCEPTiin integroitu järjestelmä on suunniteltu tarjoamaan erityisesti kaksi uudenlaista äänitoimintoa :

• « mapping », jonka avulla on mahdollista lähettää navigointiin liittyviä viestejä ainoastaan kuljettajalle muiden matkustajien kuunnellessa musiikkia

• « zoning», joka mahdollistaa kaiken kuullun personoimisen sijoittaen jokaisen matkustajan omaan « äänikuplaansa »

Suoraa perintöä

Moderni, linjoiltaan terävämpi Coupé ultrateknologisine autoilunautintoineen löytää vahvuutensa syvältä PEUGEOT 504 Coupén DNA :sta. PEUGEOT e-LEGEND CONCEPT siirtää meidät lähitulevaisuuteen nostalgiaa tuntematta. Se kuvastaa lähestysmistapaamme PEUGEOTin muotoilun suhteen automaailmalle asetettujen uusien teknologisten haasteiden edessä.

Gilles VIDAL, muotoilujohtaja, PEUGEOT

PEUGEOT e-LEGEND CONCEPT yhdistää perinteiset arvot automaailman uusimpiin teknologioihin. PEUGEOT todistaa näin, että hyperteknologinen auto pystyy olemaan myös ulkoiselta olemukseltaan houkutteleva. Coupén valitseminen autonomiseksi ajoneuvoksi maksimoi ajoelämykset käyttäen nykyaikaisia muotoilukoodeja sekä realistisia ja käytännöllisiä mittasuhteita.  Uusien sähköisten perusrakenteiden ansiosta suunnittelijoille avautuu uudenlaisia mahdollisuuksia, kun polttomoottoreihin liittyviä teknisiä rajoitteita ei tarvitse ottaa huomioon.

Olemukseltaan atleettinen ja sensuelli

PEUGEOT e-LEGEND CONCEPTin teknologinen olemus verhoutuu Peugeotin vahvaan perimään palauttaen mieliin upean 504 Coupén :

• linjoiltaan kevyt, terävä, atleettinen ja sensuelli

• takajousitukseen päin kaareutuva matkustamo laajoine ikkunapintoineen

Keulalta auto on helposti tunnistettavissa aidoksi Peugeotiksi kolmea kynttä muistuttavine valoineen. Ajovalojen alapuolelle sijoitettu tekninen alue käsittää kaikki ajoavustinjärjestelmien toiminnot. Etulokasuojiin yhdistyvä etusäleikkö on jaettu kahteen osaan mustan alumiinipalkin avulla tuoden mieleen vuosien takaiset kromipäällysteiset, ruostumattomasta teräksestä valmistetut puskurit.

PEUGEOTin perinteiden mukaisesti autosta löytyy myös kolme kynnenmuotoista takavaloa, jotka on tuotu esiin hyvin teknologisesti.  Takaikkunan yläosaan sijoitettu kolmas jarruvalo on koko ikkunan levyinen.

Laajojen lasipintojen ansiosta PEUGEOT e-LEGEND CONCEPTin matkustamo on erittäin valoisa. Kori on väriltään harmaa ja se on saanut pinnalleen shampanjasävyn. Valaistuksesta riippuen väri muuttuu hehkuvasta kromista metallisen pronssiksi.

PEUGEOT e-LEGEND CONCEPT mitat (mm) :

• pituus : 4650

• leveys : 1930

• korkeus : 1370

• akseliväli : 2690

19 » vanteet ja  suurikokoiset MICHELIN® -renkaat.

Korkealuokkaisia materiaalivalintoja

Jotta matkustamo olisi mahdollisimman tyylikäs ja valoisa, on sisustukseen valittu lämpimiä, kylmän tehokkaaseen digimaailmaan kontrastia tuovia materiaaleja.

Sametti tekee paluun ! Istuinverhoiluun on valittu korkeatasoista silkkisamettia, joka  on miellyttävä koskettaa. Kangas on digitaalisesti kudottu nimenomaan PEUGEOT e-LEGEND CONCEPTia varten.

Matkustamon yläosiin ja oviaukkoihin on käytetty Paldao-puuta yhteiskumppanimme HERVET MANUFACTURIER® toimesta. Tämä eksoottinen, uusiutuvissa metsissä kasvava puulaji muistuttaa 60-luvulla suosittua palisanteria tai Eben-puuta, jota käytettiin huonekaluihin. Tummat juonteet korostavat istuinten ja lattian turkoosinsinistä väriä. Puun moderni käsittelytapa tuo mieleen PEUGEOT 3008, 5008 ja 508 GT -mallien kojelautojen yksityiskohdat.

Sisätilojen viimeistelyn ja personoinnin kruunaa tuoksudiffuusori, jonka on valmistanut EX-NIHILO® kahtena eri versiona erityisesti PEUGEOT e-LEGEND CONCEPTia varten.

Lämpimiä tuntemuksia

Tavoitteeksi asetettiin hyvän olon tunteen aikaansaaminen ajon aikana ajotavasta riippumatta - hienostunutta rinnakkainasettelua teknologisten ja jalojen materiaalien kesken. Matkustamossa erottuu kaksi eri linjaa, pronssin värinen ja Eben-puuta imitoiva linja. Huomio kiinnittyy 15 erikokoiseen näyttöruutuun, kuten 49 » kaarevaan etunäyttöön, ovien 29 » näyttöruutuun ja jokaisen aurinkolipan 12 » näyttöruutuun. Keskikonsolista hallitaan tärkeimpiä toimintoja. Ohjauspyörän vasemmalle puolelle on sijoitettu diginäppäimistö.

Istuimet ovat saaneet inspiraationsa PEUGEOT 504 Coupésta : painon kevennys mahdollisimman kompaktien mittojen muodossa, « comfort  fit », joka yhdistää mukavuuden stimuloivaan ryhdikkyyteen memory foam -vaahdon ansiosta. Pääntuet ovat säädettävissä tai kokonaan  istuimiin integroitavissa.

PEUGEOT e-LEGEND CONCEPTin responsiiviinen i-Cockpit® -ohjaamo  perustuu PEUGEOT i-Cockpit® -ohjaamoon, joka on tuttu nykymalleista ja jolle on tunnusomaista korkealle sijoitettu mittaristo sekä kompakti ohjauspyörä.

100% sähköinen voimalinja

PEUGEOT e-LEGEND CONCEPTissa on 100 % sähköinen voimalinja.  100 kWh akut, vääntömomentti 800 Nm, tehoa  340 Kw jaettuna neljälle vetävälle pyörälle. Kiihtyvyys 0-100 km/h alle 4 sek, maksiminopeus  220Km/h. Toimintamatka 600 km  WLTP-mittaustavan mukaan. 500 km toimintamatkan lataus 25 minuutissa nopean latauksen avulla. PEUGEOT e-LEGEND CONCEPT on ladattavissa myös induktiolla.