Peugeot E-Lion Day: Chat GPT ja Allure Care -lisäturva tuomaan lisäarvoa asiakkaille

• 8 vuotta mielenrauhaa Allure Care -ohjelman avulla uuteen E-3008:iin
  • CHAT GPT -yhteensopivuus Peugeotin autoihin
  • sitoutuminen koulutukseen Born Free -ohjelman avulla

Peugeot on sitoutunut radikaalin muutokseen tullakseen Euroopan johtavaksi sähköautobrändiksi vuoteen 2025 mennessä. Peugeot tarjoaa Euroopan laajimman täyssähköautovalikoiman eurooppalaiselta yleisautomerkiltä. Nyt Peugeot aikoo vakuuttaa asiakkaansa moninkertaistamalla nykyisestä aloitteensa, jotka helpottavat tekemään päästöttömästä liikkumisesta entistäkin helpompaa, yksinkertaisempaa ja rauhallisempaa.

Jatkamalla vuosi sitten alkanutta E-Lion Day -perinnettä Peugeot käyttää tapahtumaa viestittääkseen kestävän kehityksen tavoitteitaan ja avatakseen merkittäviä rakenteellisia muutoksia niiden takana.

• 100-prosenttisesti täyssähköinen mallisto, joka on laajempi kuin yhdelläkään yleiseurooppalaisella valmistajalla ja vastaa asiakkaiden tarpeisiin
  • “Peugeot Allure Care” on ennennäkemätön ohjelma uuden Peugeot E-3008:n asiakkaille. Se kattaa kaikki sähköiset ja mekaaniset ongelmat jopa 8 vuoteen / 160 000 kilometriin asti. Peugeotista tulee siis ensimmäinen eurooppalainen automerkki, joka tarjoaa näin kattavan lisäturvan automalliinsa.*
  • ChatGPT-teknologiaa tarjotaan kaikille asiakkaille ja Peugeotin koko henkilöauto- ja hyötyajoneuvomallistoon.
  • Peugeot vahvistaa toimiaan kiertotaloudessa Stellantis-konsernin 4R-strategian mukaisesti: remanufacture (uudelleenvalmistus), repair (korjaus), reuse (jälleenkäyttö) ja recycle (kierrätys).
  • Peugeot sitoutuu koulutukseen ja julkistaa yhteistyön Born Free -järjestön kanssa.

*aloitus 11 Euroopan maassa: Ranska, Italia, Espanja, Iso-Britannia, Saksa, Itävalta, Portugali, Belgia, Alankomaat, Luxemburg ja Puola

E-Lion-projekti on Peugeotin strategian ytimessä. Se on kaikenkattava, 360-asteinen lähestyminen sähköistymiseen, joka ei vain jää autoihin. Se perustuu viiteen tärkeään peruselementtiin:

1. Ekosysteemi tuotteille ja palveluille, jotka perustuvat Stellantiksen ratkaisuihin
  2. Kokemus asiakkaille, alusta loppuun
  3. Sähköinen, 100-prosenttisesti täyssähköinen mallisto vuoden 2024 loppuun mennessä
  4. Energiatehokkuus, paras mahdollinen suorituskyky ja alhainen sähkönkulutus
  5. Ympäristö, kestävän kehityksen tavoite ja sitoutuminen hiilineutraaliuteen 2038 mennessä

Linda Jackson, Peugeotin toimitusjohtaja: “E-Lion -projektin avulla Peugeot ottaa käyttöönsä tiimiensä kaiken tietotaidon ja luovuuden, jotta kaikilla asiakkaillamme olisi pääsy kestävän kehityksen mukaiseen liikkumiseen. Haluamme olla pioneereja ja näyttää tietä muille. Kyseessä onkin meille erittäin palkitseva tehtävä.”

12 TÄYSSÄHKÖMALLIA, JOISTA 9 HENKILÖAUTOJA

Kokonainen täyssähkömallisto: Uusi E-208, E-2008, E-308, E-308 SW, E-3008, E-Rifter, E-Traveller, E-Partner, E-Expert ja E-Boxer.

Vuonna 2024, Peugeotin täyssähkömallisto kasvaa vielä lisää kahdella uudella mallilla: E-408 ja E-5008. Näiden 9 henkilöauton ja 3 hyötyajoneuvon avulla Peugeot tarjoaa laajemman täyssähköautovalikoiman kuin yhdeltäkään toiselta yleiseurooppalaiselta autonvalmistajalta.

Vuonna 2023 Peugeot oli ykkönen Euroopassa niin B- kuin B-SUV-segmenteissä E-208 ja E-2008-malleilla. Suomessa vuonna 2023 Peugeot E-2008 oli täyssähköisten B-SUV-mallien ylivoimainen markkinaykkönen napaten yli puolet segmentistä itselleen.

Peugeot on myös Euroopan markkinajohtaja päästöttömissä hyötyajoneuvoissa.

PEUGEOT ALLURE CARE: MIELENRAUHAA JOPA 8 VUOTTA / 160 000 KM

Peugeot luottaa tuotteisiinsa lujasti. Tämän takia Peugeot tarjoaakin E-3008-mallin asiakkaille ”Peugeot Allure Care” -ohjelmaa, joka tuo mielenrauhaa pidentämällä sähkömoottorin, sisäisen ajoneuvolaturin, voimalinjan ja tärkeimpien sähköisten ja mekaanisten komponenttien lisäturvaa jopa 8 vuoteen ja 160 000 kilometriin.*

Peugeot Allure Care -ohjelma kiihdyttää siirtymistahtia uusimman sukupolven  täyssähköautoihin tarjoten asiakkaille mielenrauhaa, kun aika on kypsä sähköautoon siirtymiseen.

Peugeotin jokaisessa sähköautossa tulee 8 vuoden ja 160 000 km akkutakuu, jonka päälle sovelletaan Allure Care -ohjelmaa koko auton kattavaksi lisäturvaksi.

Allure Care -ohjelma käynnistetään aluksi 11 Euroopan maassa (ei koske Suomea). Peugeot on ensimmäinen eurooppalainen automerkki, joka tarjoaa näin kattavan takuun jollekin automallilleen.

Allure Care aktivoituu automaattisesti kahdeksi vuodeksi eteenpäin tai 25 000 kilometriksi jokaisen Peugeotin valtuuttaman huoltoliikkeen tekemän määräaikaishuollon jälkeen.

Phil York, Peugeotin markkinointi- ja viestintäjohtaja: ”Uskomme vahvasti, että Peugeot Allure Care kiihdyttää siirtymää uusimman sukupolven Peugeot-täyssähköautoihin tarjoamalla asiakkailleen mielenrauhaa. Tämä todella laaja takuuohjelma on osoitus luottamuksesta, joka meillä on tuotteidemme laatuun ja luotettavuuteen.”

CHATGPT SAAPUU KAIKKIEN PEUGEOTIEN I-COCKPIT-OHJAAMOIHIN

Peugeot tarjoaa koko henkilöauto- ja hyötyajoneuvomallistoonsa  ChatGPT-tekoälyteknologiaa (5 pilottimarkkinaa, jonka jälkeen laajempi levitys vuoden 2024 toisella puoliskolla). Markkinoiden parhaiten tunnettu ja Open AI -kielimalliin perustuva tekoälysovellus on integroitu jatkossa Peugeot i-Cockpit -ohjaamoihin OK Peugeot -äänikomennoilla. ChatGPT:n avulla Peugeotin autot osaavat vastata lukuisiin erilaisiin kysymyksiin ja pyyntöihin aiheesta riippumatta.

Kun OK Peugeot -äänikomentoavustin on aktivoitu, käyttäjän tarvitsee vain tehdä pyyntö ja ChatGPT vastaa kysyjälle rikkaalla kielellään. Kielimalliin perustuva tekoäly osaa vastata hyvin spesifeihin kysymyksiin, kuten kaupunkien nähtävyyksien ehdottaminen, niiden esitteleminen ja kohteeseen ohjaaminen auton navigoinnin avulla. Järjestelmä osaa viihdyttää myös matkustajia, käyttäjän luovuus on vain rajana.

PEUGEOT, ISO TOIMIJA KIERTOTALOUDESSA

Yksi E-Lion-projektin pilareista on kokonaisen kiertotalousekosysteemin luominen Stellantis-konsernin ratkaisuihin perustuen. Kiertotalousliiketoiminta perustuu neljään R:ään: Remanufacture, Repair, Reuse ja Recycle (uudelleenvalmistus, korjaus, jälleenkäyttö ja kierrätys).

Peugeot toimii osana projektia käyttämällä aiempaa vähemmän materiaaleja, aiempaa kestävämpiä materiaaleja, pidentämällä niiden kestävyyttä ja takaamalla niiden kierrätettävyyden  komponenttien elinkaaren lopussa. Esimerkiksi uuden Peugeot E-3008:n materiaaleista peräti 23 % on kierrätettyjä – näihin kuuluu niin teräs- kuin muoviosia.

Taatakseen ajoneuvojen kierrätyksen mahdolliseksi elinkaaren lopussa, on Stellantis luonut Sustainera Valorauto yrityksen yhdessä Euroopan johtavan kierrätysyrityksen, Galloon kanssa.

Stellantiksen ja Oranon yhteisyritys on erikoistunut täyssähköautojen akustojen kierrättämiseen niin Euroopassa kuin Pohjois-Amerikassa. Yritys käyttää Oranon innovatiivista matalahiilistä teknologiaa, joka mahdollistaa kierrätettäväksi merkittävän osan litium-ioniakustojen materiaaleista.

Ei tule myöskään unohtaa akuston kunnostusta Stellantiksen sisäisissä korjaamoissa, mikä on ollut osa konkreettisia toimenpiteitä jo pidemmän aikaa.

LEHDISTÖYHTEYS:
Max Lange