Uusi e-208: AIEMPAA HAUSKEMPI JA TALOUDELLISEMPI / YLI 400 KM SÄHKÖLLÄ

• Uuden e-308:n tekniikka saapuu pienempään e-208-malliin
  • Ultrataloudellinen: keskikulutus vain 12 kWh/100 km
  • 15 % lisää tehoa ja 10 % lisää toimintamatkaa

Vuonna 2021 e-208-malliin tehtyjen optimointien jälkeen (+ 6,5 % / 22 km toimintamatkaa) malli saa seuraavan ison tekniikkapäivityksen vuodelle 2023. Peugeot e-208 saa uudessa e-308:ssa esitellyn sähkövoimalinjan: maksimiteho kasvaa 15 prosentilla 136 hevosvoimasta 156 hevosvoimaan (100->115 kW).

Uuden voimalinjan myötä sähkönkulutus on saatu tiputettua lukemaan 12 kWh/100 km, mikä lisää toimintamatkaa 10,5 % / 38 km. Toimintamatka kasvaa siis jopa 400 kilometriin.

Peugeot e-208 on ollut menestys asiakkaiden keskuudessa: melkein 110 000 e-208:ia on valmistettu vuoden 2019 lanseerauksen jälkeen. Lisäksi e-208 on ollut b-segmentin myydyin sähköauto Euroopassa vuoden 2022 alusta lähtien ja Suomessakin sijalla kaksi.

Uusi Peugeot e-208 jatkaa Peugeot Suomen menestyksekästä sähköistymisohjelmaa. Merkin Suomen henkilöautojen asiakastilauksista lähes 80 % on jo ladattavia autoja, ja niistäkin iso osa täyssähköisiä.

Isoja teknisiä loikkia: jopa 400 km toimintamatkaa

Vuonna 2023 Peugeot e-208 saa e-308 uuden voimalinjan. Se mahdollistaa jopa 38 kilometriä ja 10,5 % lisää toimintamatkaa. Parannuksen nostavat kokonaistoimintamatkan 400 kilometriin WLTP-syklillä (tyyppihyväksyntä kesken).Peugeot e-208:n täyssähköversio on varustettu:

• täysin uudella sähkömoottorilla (115 kW/156 hv), mikä on 15 kW/20 hv aiempaa enemmän, vääntöä uudessa sähkömoottorissa on 260 Nm
    • Lopputuloksena on parantunut ajonautinto ilman värinöitä, ääniä, vaihtamista, hajuja tai CO2-päästöjä
  • uudella ja aiempaa energiatehokkaammalla korkeajänniteakulla, jonka nimelliskapasiteetti on 51 kWh, josta käytettävissä on 48,1 kWh.

Taloudellisuus ja energiatehokkuus olivat uuden Peugeot e-208:n suunnittelun keskiössä. Kaikki parannukset ovat mahdollistaneet hämmästyttävän alhaisen kulutuksen: 12 kWh/100 km.

Aiempien vuonna 2021 tehtyjen optimointien hyödyt pysyvät

Vuoden 2021 lopulla Peugeot sai jo ensimmäiset tekniset päivitykset energiataloudellisuuteen. Tuolloin auton WLTP-toimintamatka kasvoi 362 kilometriin, mikä oli jo 22 km enemmän kuin alkuperäisessä vuonna 2019 esitellyssä versiossa. Nyt uuden tekniikkapäivityksen e-208:n yhteenlasketut päivitykset ovat nostaneet toimintamatkaa 17,65 % ja vähentäneet kulutusta 15 %.

Aiempiin vuonna 2021 tehtyihin päivityksiin kuuluivat:

• lämpöpumppu yhdistettynä tuulilasin yläreunaan asennettuun kosteusanturiin
  • Tämä paransi lämmityksen ja ilmastoinnin energiatehokkuutta. Anturin lähettämän tiedon avulla auton sisäistä ilmankiertoa voidaan tarkentaa. Näin ollen akussa olevaa energiaa voidaan säästää paremmin sisätilojen lämmityksen ja lämpötilan ylläpidon aikana.
  • luokan A+-renkaat, jotka vähentävät kitkaa
  • alennusvaihteen välityksen muutos, joka paransi toimintamatkaa niin maantiellä kuin moottoritiellä

Edellä mainitut parannukset olivat huomattavissa erityisesti matalissa ulkolämpötiloissa, kuten suomalaisissa talviolosuhteissa. Hyötyjä tulee aivan tavallisessa kaupunkiliikenteessä ja lähellä 0 °C olevissa lämpötiloissa.

Helppo käyttää

Uusi Peugeot e-208 on varustettu Suomessa aina 3-vaiheisella 11 kW:n sisäisellä laturilla. Lisäksi e-208 pystyy nopeaan pikalataukseen: 100 kW:n pikalaturilla akkua voi ladata 20-80 % varaustilaan alle 25 minuutissa.Keskikonsolissa sijaitsevasta kytkimestä voidaan vaihtaa kolmen eri ajotilan välillä: (ECO, NORMAL ja SPORT). Ajotiloilla voidaan vaikuttaa joko toimintamatkaan tai suorituskykyyn.

B-moodin avulla käyttäjä voi lisätä liike-energian talteenottoa kaasupoljinta nostettaessa. B-moodi on valittavissa vaihdevalitsimesta.

Uusi Peugeot e-208 saapuu markkinoille vuoden 2023 aikana. Ennakkomyynti alkaa alkuvuodesta 2023.

Auto-Bon Oy / Peugeot Suomi, Max Lange
PR-päällikkö