UUSI PEUGEOT 308 ON WOMEN’S WORLD CAR OF THE YEAR 2022, VUODEN 2022 NAISTEN VUODEN AUTO MAAILMASSA

Kun kello löi keskyön, ja päivä vaihtui maaliskuun kahdeksanneksi ensimmäisenä Uuden Seelannin Aucklandissa, julkistettiin uusi PEUGEOT 308 vuoden 2022 Naisten Vuoden Auto Maailmassa -äänestyksen voittajaksi kantamaan titteliä "Women's World Car of the Year 2022".

Ennen voiton julkistamista oli kaikki vain naistoimittajista koostuvan, 40 eri maata ja viittä mannerta edustavan tuomariston, 56:n jäsenen äänistä laskettu yhteen. Kaikista kisassa alunperin mukana olleesta 65:stä vuonna 2021 julkistetusta uutuudesta PEUGEOT 308 julistettiin voittajaksi.

Titteli Naisten Vuoden Auto Maailmassa, "Women's World Car of the Year", valitaan kahden eri äänestyskierroksen perusteella: ensimmäisellä äänestyskierroksella valitaan voittaja kuuteen eri kategoriaan ja 14. helmikuuta uusi PEUGEOT 308 sai kantaakseen tittelin vuoden 2022 Kaupunkiauto. Toisella kierroksella uusi PEUGEOT 308 palkittiin vuoden päävoittajaksi näiden kuuden kategoriavoittajan joukosta, voittaen näin halutun maailmanlaajuisen tittelin Women’s World Car of the Year, Naisten Vuoden Auto Maailmassa. Titteli koskee niin mallin hatchback- kuin SW-versiota.

PEUGEOT kantaa tätä ylintä titteliä ylpeänä nyt ensimmäistä kertaa ja palkinnon globaali kaiku tukee merkin vahvaa tahtoa kehittyä myös kansainvälisillä markkinoilla.

PEUGEOT 308 on merkin ensimmäinen malli, joka ylpeänä kantaa merkin uutta vaakunalogoa. Malli viettelee muotoilullaan, teknologioillaan sekä laajalla valikoimalla tehokkaita voimalinjoja. Asiakkaalle tarjotaan vapaus valita omaan tarpeeseensa soveltuvin käyttövoima: lataushybridi, bensiini, diesel tai pian saapuva täyssähkö. Uusi 308 kantaa myös ylpeänä PEUGEOTin kolme pääarvoa: Viehättävyys (Allure), Erinomaisuus (Excellence) ja Tunne (Emotion).
Vuoden 2021 lopun lanseerauksen jälkeen on uutta PEUGEOT 308:a tilattu jo yli 65 000 kappaletta, joista Euroopassa lataushybridien osuus on noin 23%.

Uusi PEUGEOT 308 on ensimmäinen PEUGEOTin malli, joka palkitaan Naisten Vuoden Auto Maailmassa -pääpalkinnolla sitten ensimmäisen äänestyksen vuonna 2009. Siinä, missä PEUGEOT on saanut tunnustusta jo useamman kerran WWCOTY-äänestyksissä, kuten PEUGEOT 3008:n menestys vuoden 2017 SUV-kategoriassa ja PEUGEOT 208:n sekä 2008:n menestys kaupunkiauto- sekä kaupunki SUV -kategorioissa, tämä on ensimmäinen kerta, kun PEUGEOT kruunataan korkeimmalla tittelillä.

WWCOTY on automaailman ainoa palkinto, jonka tuomaristo koostuu vain naispuolisista autojournalisteista.

Äänestyskriteereinä ovat samat perusteet, jotka ohjaavat ketä hyvänsä auton ostajaa. Tarkoituksena ei ole valita autoa naisille, vaan huomio kiinnitetään tärkeisiin ominaisuuksiin, kuten turvallisuus, laatu, hinta, muotoilu, intuitiivinen ajettavuus tai ympäristöystävällisyys.

Linda JACKSON, PEUGEOT CEO kommentoi: "Olen erittäin ylpeä PEUGEOT 308:n saavuttamasta WWCOTY-palkinnosta ja haluan onnitella kaikkia PEUGEOT-tiimejä tästä menestyksestä. Uusi 308 voitti kaikkien sen ominaisuuksien ansiosta, mutta myös, koska se tarjoaa vaihtoehdon valtaosalle miljoonien potentiaalisten käyttäjien tarpeista kaikissa niissä lukuisissa maissa, joita Women's World Car of the Year -tuomaristo edustaa. Millainen heidän tarpeensa, tapansa, syynsä tai toiveensa onkaan, he löytävät 308:sta vastauksen siihen: viehättävä, tehokas, käytännöllinen ja saavutettava.”

Tuomaristo edustaa suraavia maita: Uusi Seelanti, Espanja, Itävalta, Dubai, Venäjä, Brasilia, Japani, Kypros, Italia, Suomi, USA, Saksa, Portugali, Argentiina, Meksiko, Etelä-Afrikka, Kanada, Vietnami, Irlanti, Viro, Israel, Chile, Englanti, Kreikka, Kolumbia, Australia, Alankomaat, Intia, Tanska, Costa Rica, Puerto Rico, Tsekki, Ecuador, Ranska, Peru ja Kiina. https://www.womensworldcoty.com/

Suomea tuomaristossa edustaa toimittaja Mervi Varonen. Tänä vuonna kaikki autot laitettiin samalle viivalle käyttövoimasta riippumatta ensimmäistä kertaa WWCOTY-kilpailun historiassa ja Mervi Varonen kommentoi: ”Sähköautot pärjäsivät hyvin ja nousivat loppukilpailuun, mutta koko kisan voittoon eivät pelkät sähkövoimat riittäneet. Peugeot 308 on sähköistymisen tiellä, mutta myös polttomoottorivalikoimaa on kehitetty sopimaan laajan käyttäjäryhmän tarpeisiin.”

Uusi PEUGEOT 308 on suunniteltu kohtaamaan suositun autoluokan asiakkaiden odotukset niin muotoilussa, toiminnallisuudessa, kattavassa varustelussa kuin mallin tarjoamassa vastineessa rahalle

Tarjolla on viimeisimmät ajoavustimet sekä kompaktista ratista, silmien korkeudelle istuvasta digitaalisesta mittaristosta sekä täysin modifioitavasta kosketusnäytöstä koostuva PEUGEOT iCockpit® -ohjaamo, jonka käyttöjärjestelmä on nyt matkapuhelinta muistuttavan intuitiivinen ja täysin modernia liitettävyyttä hyödyntävä.

Heti lanseerauksesta uusi PEUGEOT 308 on saatavana sekä 180 että 225 hevosvoiman ladattavana hybridinä perinteisempien bensiini- ja diesel-versioiden lisäksi. Täyssähköversio täydentää malliston niin hatchback kuin SW-malleissa vuoden 2023 aikana.

Tuomaristo kommentoi voittajaa muun muassa näin:

"Minulle kaikista tärkeintä on, että malli tarjoaa hyvän keskialueen ajettavuuden ja että automaattivaihteiston toiminta on tasainen.”, Hoa HGUYEN, Vietnami.

"308 ei tyydy yksinkertaisesti menestyksensä ylläpitämiseen ja lujittamiseen, vaan on sitoutunut ylittämään itsensä ja onnistuu siinä”, Jimena OLAZAR, Argentiina.

"Tätä on helppo ajaa myös Japanin kapeilla kaduilla. Turbomoottori on poikkeuksellinen ja hyvin hiljainen.”, Etsuko KUSUDA, Japani.

"Peugeot onnistuu viettelemään perheitä harkitulla kokonaisuudella ja silmiinpistävällä ulkoasulla, mutta samalla se onnistuu voittamaan myös ne, jotka etsivät vaihtoehtoisia käyttövoimia; bensiiniä, dieseliä, ladattavaa hybridiä ja ensi vuonna tulevaa sähköautoa.”, Carla B. RIBEIRO, Portugali.

"Se ei ole kallis unelma-auto harvoille onnekkaille, vaan auto, johon suurimmalla osalla perheistä on varaa.”, Malene RAITH, Tanska.

LEHDISTÖYHTEYDET SUOMESSA
Auto-Bon Oy, PEUGEOT Suomi  -