varustellumpi SUV - UUSI PEUGEOT 3008

PEUGEOT 3008 SUV on pitänyt sijansa Euroopan myydyimpänä autona kompaktien SUV-mallien markkinoilla. Sitä on valmistettu yli 800 000 kpl sitten mallin vuoden 2016markkinoille tulon. Menestystä on siivittänyt PEUGEOT 3008:n valinta Vuoden Autoksi (Car of the Year) vuonna 2017. Suomessa PEUGEOT 3008 on vakiinnuttanut asemansa PEUGEOT-malliston myydyimpänä mallina.

Ylpeänä PEUGEOT esittelee nyt uudistuneen PEUGEOT 3008 SUV:n.

Designiltaan uudistunut PEUGEOT 3008 SUV on entistäkin modernimpi ja tyylikkäämpi ja tarjoaa hintaansa korkeatasoisemman viimeistelyn. Keula on saanut uuden muotoilun ja Full LED-takavalot ovat niin ikään uudet. Tarjolla on myös uusia korinvärejä sekä tyylikäs Black Pack –varustelu.

Uuden PEUGEOT 3008 –malliston voimalinjavalikoima tarjoaa täyden valinnan vapauden: vaihtoehtoina on ladattava hybridimalli sekä 2- että 4-vetoisena kuin tehokkaat bensiini- ja dieselmoottorit, joissa kaikissa ajonautinto yhdistyy suorituskykyyn.

Uusi PEUGEOT 3008 SUV on kasvanut entistä varustellummaksi, mallin saatua lisää älykkäitä teknologiaratkaisuja sekä viimeisimpiä ajovustinjärjestelmiä, kuten Night Vision -pimeänäkökameran. Ainutlaatuinen PEUGEOT i-Cockpit®-ohjaamo on myös uudistunut ja sisältää nyt entistäkin modernimman mittariston sekä uuden, entistä suuremman 10” teräväpiirtokosketusnäytön. Suomeen ensimmäiset PEUGEOT 3008 SUV:t saapuvat vuoden 2020 lopussa. Ennakkohinnat Suomessa alkavat 29 373 eurosta.

Herättävä muotoilu

Pysyäkseen tyylissä askeleen edellä, uuden PEUGEOT 3008 SUV:n keulan muotoilu on uudistunut vieläkin erottavammaksi ja tunnistettavammaksi. Päivittynyt muotoilu asettaa uuden vertailukohdan nykyaikaisuudelle ja antaa viitteitä PEUGEOTin viimeistelyn korkeasta tasosta.

Uusi kehyksetön etusäleikkö symboloi modernimpaa tyyliä samalla, kun malli säilyttää linjakkaan olemuksensa. Muotoilijan sanoin etusäleikkö nostetaan “hain evillä” etuvalojen alle ja säleikkö yhdistää kaikki keulan elementit toisiinsa. Konepellin etureunaa koristaa nyt mallitunnus samaan tapaan kuin muissakin viimeisimmissä PEUGEOT-malleissa.

PEUGEOT 3008:n urheilullista ilmettä korostavat uudet kiiltävän mustat ilmanottoaukot sekä maalattu astinsuoja, jotka on integroitu malliin uutena lisättyyn etupuskuriin, ja jotka ovat mukana jo edullisimmasta varusteluversiosta alkaen.

GT–versio on varustettu erityisellä skaalautuvalla etusäleiköllä, joka korostaa GT-versioiden arvokasta ilmettä.

Etuajovalot on muotoiltu uudelleen ja ne luovat entistäkin vakuuttavamman ilmeen ja erottavat uuden 3008:n. Valaisimet jatkuvat ikään kuin sapelihampaan muodossa päiväajovaloiksi. Kaikki versiot pitävät vakiona sisällään LED-teknologian. Ajovalot mukailevat PEUGEOTin nykytyyliä ja tekevät PEUGEOTista heti tunnistettavan.

GT–versioiden Full LED -ajovalot tarjoavat vieläkin korkeatasoisempaa teknologiaa sekä erottuvampaa ilmettä kaarreajovalojen varmistaessa näkyvyyden kaarteissa 90 km/h nopeuteen saakka.  Sumuvalot korvaava, Full LED -ajovaloihin yhdistetty “Foggy Mode” –toiminto himmentää kohtaamisvalot takasumuvalojen aktivoituessa.

Uudet Full LED –teknologiaa hyödyntävät, leijonan kynnen raapaisua muistuttavat 3D-takavalot (koskee myös peruutusvaloja) lisäävät näyttävyyttä. Suuntavilkut toimivat dynaamisesti.

Uuteen PEUGEOT 3008 SUV:hen on tarjolla uusia korinvärejä Celebes Blue sekä Vertigo Blue jo tuttujen värien lisäksi. Lisäksi GT-version tunniste on saanut uuden ilmeen.

Näyttävintä mahdollista viimeistelyä kaipaaville asiakkaille on tarjolla säväyttävä ja elegantti uusi Black Pack –lisävaruste malliston korkeimpiin GT-varustetasoihin.

Black Pack muuttaa tummemmaksi useat mallin muotoiluelementit, kuten muiden muassa etusäleikön, leijonalogon, mallitunnukset ja 19” kevytmetallivanteet.

Uusi korotettu varustelun taso alleviivataan entistäkin laadukkaammiksi ja houkuttelevammiksi päivittyneillä sisätilojen verhoiluvaihtoehdoilla.

Laatua korostetaan entisestään myös uusilla ylellisillä yksityiskohdilla:

• Uusi tumma lehmuspuukoristelu ja kromikoristeinen ikkunanavauspainike GT-versioissa
  • Kehyksetön peruutuspeili saatavana GT-versioihin

Tasokkaampi ajokokemus uudistuneessa PEUGEOT i-Cockpit® -ohjaamossa

• Tärkeä tekijä PEUGEOT 3008:n menestyksen takana ovat mallin hintaansa tasokkaammat sisätilat. Uudessa PEUGEOT 3008 SUV:ssa PEUGEOT i-Cockpit® -ohjaamo on toteutettu entistäkin nykyaikaisemmaksi ja korkeatasoisemmaksi:
  • 12.3” digitaalimittaristo on täysin muunneltavissa ja personoitavissa. Nyt se on myös varustettu "Normally Black" –näytöllä, jonka korkeatasoinen värien toisto tekee siitä erittäin käyttäjäystävällisen.
  • Uusi HD kosketusnäyttö on kasvanut 10” kokoon ja sen alta löytyy seitsemän näyttävää toggle switch -ohjainta, joilla säädetään kuljettajalle tärkeimpiä mukavuustoimintoja: radio, ilmastointi, myös ääniohjauksella toimiva 3D-navigointi, auton asetukset, puhelin, mobiilisovellukset sekä hätävilkut. Lataushybridiversiot pitävät sisällään oman ohjaimen sähköllä ajoon liittyvien toimintojen ohjaamiseksi.

Kaikki automaattivaihteistolla varustetut PEUGEOT 3008:n polttomoottoriversiot sisältävät nyt vakiona keskikonsoliin sijoitetun ajotilan valintakytkimen, jolla kuljettaja voi valita Normal-, Urheilu tai Eco-ajotilojen välillä.

Lataushybridiversioissa ajotilan valintakytkimellä valitaan vastaavasti joko Electric-ajotapa (oletuksena päällä käynnistettäessä) tai Hybrid- / Urheilu- / 4WD- ajotila (neliveto HYBRID4 300 versiossa).

Älykästä teknologiaa

Uuteen PEUGEOT 3008 SUV:n on nyt saatavana viimeisimmät ajoavustinjärjestelmät: ​​​​​​​

• Night Vision –hämäränäköjärjestelmä on ainutlaatuinen kompaktien SUV-mallien kokoluokassa. Järjestelmä havaitsee auton eteen liikkuvat elävät olennot, kuten jalankulkijat tai eläimet, yöaikaan tai huonoissa sääolosuhteissa pitkiä ajovaloja pidemmälle, jopa 200-250 metrin päähän autosta. Infrapunakuva esitetään digitaalimittariston ruudussa. Varuste on erinomainen lisä turvalliseen ajoon Suomen ajo-olosuhteissa. (lisävaruste)
  • Mukautuva vakionpeudensäädin Stop & Go –toiminnolla (EAT8-automaattivaihteiston yhteydessä) käynnistää moottorin automaattisesti, mikäli auto on ollut pysähtyneenä alle kolmen sekunnin ajan. Muussa tapauksessa vain kevyt kaasupolkimen painallus tai ohjauspyörän kääntöliike käynnistää toiminnon uudestaan. Tarjolla osana Drive Assist Plus –varustepakettia.
  • Ajolinja-avustin (yhdistettynä vakionopeudensäätimen Stop & Go -toimintoon) ohjaa autoa noudattamaan kuljettajan toivomaa sijaintia ajolinjalla. Kuuluu osana Drive Assist Plus –varustepakettiin.
  • Uusimman sukupolven automaattinen hätäjarrutustoiminto havaitsee jalankulkijat ja pyöräilijät niin päivisin kuin öisin 5 – 140 km/h nopeudella ajettaessa versiosta riippuen. Sisältää törmäysvaroittimen.
  •  Laajennettu liikennemerkkien tunnistus (stop, kielletty ajosuunta, ohituskielto).

Luonnollisesti PEUGEOT 3008 SUV:iin ovat yhä tarjolla täydellinen valikoima ajoavustinjärjestelmiä: ​​​​​​​

• Mukautuva vakionopeudensäädin Stop & Go –toiminnolla. Ajoetäisyys edellä ajavaan ajoneuvoon säädettävissä.
  • Visiopark 1 180° peruutuskameralla
  • Visiopark 2 360° etu- ja peruutuskameralla
  • Park Assist, aktiivinen pysäköintiavustin niin vinopysäköintiin kuin kadunvarsipysäköintiin
  • Aktiivinen kaistavahti tahattoman kaistanylityksen havaitsemiseksi ja ajolinjan korjaamiseksi
  • Kuljettajan vireystilan valvonta tarkkailee kuljettajan vireystilaa pitkillä ajomatkoilla, yli 65 km/h nopeudessa, analysoiden ohjauspyörän mikroliikkeitä
  • Automaattinen kaukovaloavustin
  • Nopeusrajoitusliikennemerkkien tunnistus ja suositus
  • Aktiivinen katveavustin (ajolinjan korjauksella) 12 km/h nopeudesta alkaen
  • Grip Control -ajohallintajärjestelmä neljällä ajotilavaihtoehdolla (Normal, Snow, Mud, Sand)
  • Hill Assist Descent Control (HADC) varmistaa auton turvallisen hallinnan jyrkissä mäissä
  • Hands free -takaluukun avaus jalanheilautuksella
  • Kaksiosainen avautuva lasikatto
  • Monipistehieronta etuistuimissa
  • Sähköinen käsijarru

Älypuhelimista on tullut tärkeä osa jokapäiväistä elämäämme, niin myös uudessa PEUGEOT 3008 SUV:ssa. Informaatio on siirrettävissä kosketusnäytölle MirrorScreen –toimintoon yhteensopivien Apple CarPlay™ ja Android Auto™ -sovellusten avulla. Puhelimen lataaminen onnistuu langattoman latausaseman lisäksi myös etuosan USB-liittimellä ja kahden uuden USB-liittimen avulla takana.

Uusi PEUGEOT 3008 SUV on mahdollista varustaa 515 W: huippuluokan FOCAL® Hifi–järjestelmällä ääninautinnon maksimoimiseksi. Yksityiskohtana mainittakoon, että kaiuttimien suojalevyt ovat nyt belemin pronssin väriset.

Moottorivaihtoehdot

Ladattavat hybridimoottorit symboloivat PEUGEOTin filosofiaa, joka tarjoaa asiakkaalle täyden valinnan vapauden. Uuteen PEUGEOT 3008 SUV:hen on nyt tarjolla kaksi eri lataushybridivaihtoehtoa: ​​​​​​​

• HYBRID4 300 e-EAT8 / neliveto / CO2-päästöt 29g/km, toimintamatka täyssähköllä 59 km (WLTP)
  • HYBRID 225 e-EAT8 / etuveto / CO2-päästöt 30g/km, toimintamatka täyssähköllä 56 km (WLTP)

Tehokas ja suorituskykyinen HYBRID4 300 e-EAT8 –versio on kehitetty yhdistämällä 200 hv (147 kW) PureTech-moottori kahteen sähkömoottoriin: toinen 110 hv (81 kW) tehoinen sijoitettuna etuakselille yhdistettynä e-EAT8-automaattivaihteistoon ja toinen 112 hv (83 kW) tehoinen moottori sijoitettuna taka-akselille.

Neliveto, joka toimii myös 100% sähköllä ajettaessa, tarjoaa entistäkin paremman vetokyvyn haasteellisessa maastossa tai kelissä. Pitokyky on moitteeton niin märällä, mutaisella kuin lumisellakin tienpinnalla tehon jakautuessa sähköisesti kaikille neljälle pyörälle.

225 hv (165kW) tehoisessa etuvetoisessa HYBRID-versiossa on yhdistetty 180 hv (132kW) tehoinen PureTech-moottori 110 hv (80kW) tehoiseen sähkömoottoriin ja e-EAT8 -automaattivaihteistoon.

Molemmat versiot ovat rakennettu Efficient Modular Platform (EMP2) –perusrakenteen päälle ja hyötyvät jousituksen monivarsituennasta, joka tuo ajomukavuuteen täydellisen tasapainon mukavuuden ja ajoilon välille. Kaikki tämä on toteutettu siten, että matkustamo- ja tavaratilat ovat pysyneet entisen suuruisina.

Lithium-ion akku on 13,2 kW tehoinen ja autolaturi on 7,4 kW.

Lisäksi uuteen PEUGEOT 3008 SUV:hen on tarjolla kolme eri tehoista bensiinimoottoria ja kaksi vaihtoehtoista dieselmoottoria, päästöiltään alkaen 129 g/km.  Moottorit ovat Euro6-normin mukaisia ja WLTP-mittaustavalla hyväksyttyjä.

Bensiinimottorina ovat 3-sylinteriset, 1,2 l PureTech 130 ja PureTech 130 EAT8 -automaattivaihteisto sekä 4-sylinterinen, 1,6 l PureTech 180 EAT8-automaattivaihteisto.

Diesel-vaihtoehtoina ovat 4-sylinterinen, 1,5 l BlueHDi 130 EAT8 -automaattivaihteisto

PEUGEOTin sähköinen maailma

Uuden ladattavalla hybridimoottorilla varustetun PEUGEOT 3008 SUV:n ostajille PEUGEOT tarjoaa laajan valikoiman erilaisia palveluita: ​​​​​​​

• Eri latausvaihtoehdot niin kotona kuin työpaikalla (suko-pistoke, Wallbox-kotilatausasema tai julkinen lataus),
  • Suomessa lataushybridimallin lisävarusteeksi on hankittavissa kotilatausasema Webasto Pure 3,6 22 kW. Varuste sisältää myös latausaseman perusasennuksen

MyPeugeot® älypuhelinsovelluksesta tai navigoinnin näyttöruudulta voi:

• Ohjelmoida esilämmityksen, joka mukavuuden lisäksi mahdollistaa täyden akun toimintamatkan hyödyntämisen, kun ajoakkua ei tarvitse hyödyntää matkustamon tai akun optimaalisen lämpötilan saavuttamiseen
  • Seurata, ohjelmoida, käynnistää tai keskeyttää akun latauksen

Entistäkin varustellumpi

Uusi PEUGEOT 3008 SUV on malliesimerkki PEUGEOTin korkeasta tasosta niin varustelussa kuin viimeistelyssä.  Varustetasoja on kolme erilaista Active, Allure ja GT ja ne ovat päivittyneet entistä kattavammiksi:​​​​​​​

• ACTIVE: Mirror screen / Sähköisesti taittuvat ulkopeilit / Etututka ja VisioPark-peruutuskamera
  • ALLURE: 18” kevytmetallivanteet / Sävylasit / Safety Plus -paketti / Navigointi 10" näytöllä / kangas-/keinonahkaverhoilu/ Avaimeton käynnistys ja lukitus / Kattokaiteet / Alas taittuva etumatkustajan istuin + Tunnelmavalaistus ja tekstiilikoristeet kojelaudassa
  • GT: Black Diamond -katto / Assist Plus drive pack / Full LED -ajovalot / PET-Alcantara® -verhoilu

Ajonautinto kulkee PEUGEOT 3008 SUV:n DNA:ssa. Mallin käsiteltävyys on erinomainen, mukavuus segmenttinsä korkeinta tasoa ja PEUGEOT 3008 tarjoaa kuljettajalleen todellisen ajonautinnon. Kaupunkioloissa 10,7 m kääntösäde tekee auton hallinnasta huoletonta.

Uusi PEUGEOT 3008 SUV saapuu Euroopan markkinoille vuoden 2020 lopulla ja vuoden lopussa se tullaan näkemään ensimmäistä kertaa myös Suomessa.
Malli valmistetaan Ranskassa, Groupe PSA:n tehtaalla Sochaux’ssa.

Entistäkin parempi PEUGEOT 3008 SUV säilyttää houkuttelevan hinnoittelunsa kattavammasta varustelusta huolimatta. Suomen ennakkohinnat alkavat 29 373 eurosta (Peugeot 3008 Active PureTech 130).

Yhteystiedot medialle:
Auto-Bon Oy, Katja Ruuskanen
katja.ruuskanen@auto-bon.fi / 0504381161

Peugeot: Auto-Bon Oy maahantuo, markkinoi ja myy jälleenmyyjäverkostonsa välityksellä Citroën, DS ja Peugeot -merkkisiä henkilö- ja tavara-autoja, niiden varaosia, tarvikkeita ja niihin kytkeytyviä palveluita kuluttajille. Auto-Bon Oy on osa Bassadone Automotive Groupia ja sillä on koko maan kattava jälleenmyyjäverkosto. Lisätietoa Peugeot-mallistosta: www.peugeot.fi

Avainsanat: