2008, Peugeotin uusi Crossover saapuu Suomeen

Peugeot on menestynyt erinomaisesti Crossover-luokassa 3008-mallillaan. Crossover-mallisto laajenee uuden kompaktin 2008:n tullessa tarjolle astetta pienempään kokoluokkaan erittäin kilpailukykyiseen hintaan. Ensimmäiset 2008-autot rantautuvat Suomeen jo kesäkuussa 2013.

Peugeot tuo 2008:lla B-segmenttiin jotain aivan uutta, samaan tapaan kuin yhtiön esitellessä neljä vuotta sitten rajoja rikkovan 3008-mallin, jota on myyty tähän mennessä jo lähes 400.000 kappaletta. Isoveljensä tapaan 2008 kertoo Peugeotin taidoista kehittää persoonallinen ja tasapainoinen auto, jossa yhdistyvät ei kokoluokkien parhaat ominaisuudet, käytännöllisyys, tyylikkyys ja urheilullisuus. 2008:n katumaasturimainen olemus sopii hyvin Suomen talveen, kun kaupungeissakin kaivataan tehokkaasti eteneviä autoja, joiden maavara on hieman tavanomaista korkeampi.

TYYLILTÄÄN PERSOONALLINEN, MITOILTAAN KOMPAKTI, SISÄTILOILTAAN MITTAVA

2008 tuo tullessaan uudet tilastandardit omaan kokoluokkaansa. Sen persoonallisuus herättää huomiota jo ensisilmäyksellä. Kompaktit mitat (pituus 4,16 m ja leveys 1,74 m) auttavat pysäköintipaikan löytymisessä ja tekevät 2008:sta kaikin tavoin näppärän. 2008:aan on saatu onnistuneella suunnittelulla hyvät sisä- ja tavaratilat.¨Uutuuden 2,54 metrin akseliväli varmistaa hyvän ajettavuuden lisäksi sen, että niin matkustajille kuin heidän tavaroilleenkin on riittävästi tilaa. Nostokorkeus tavaratilaan on vain 60 senttiä ja tilaa on takaistuimen ollessa käytössä 360 litraa. Epäsymmetrisesti (2/3 – 1/3) jaettu takaistuin taittuu eteen kätevästi yhdellä käden liikkeellä, jolloin myös istuinosa kääntyy eteen automaattisesti. Kun takaistuimen molemmat puoliskot on otettu pois käytöstä, kasvaa tila melkein 1,2 kuutiometrin kokoiseksi. Tavaroiden lastausta ja siirtelyä tilassa auttavat viisi kiskoa, jotka ulottuvat takaovesta etuistuimiin. Kuusi kromattua tavarakoukkua auttavat kiinnittämään kaikki tavarat turvallisesti. Lisäksi tavaratilan laidoilla on pienet lokerot ja maton alla vielä 22 litran kokoinen tila. Matkustamossa on runsaasti erilaisia säilytyspaikkoja moninaisille esineille. Yhteensä niiden vetoisuus on 24 litraa.

PEUGEOTIN UUDEN MUOTOKIELEN MUKAINEN

2008 on keulaltaan Peugeotin uuden muotokielen mukainen. Siinä ovat sopivassa tasapainossa persoonallisuus, tyylikkyys ja urheilullisuus. Veistoksellinen konepelti näyttää muiden Peugeot-mallien tapaan leijuvan jäähdyttäjän säleikön yllä. Kyljen dynaaminen linja antaa kuvan jatkuvasta liikkeestä. Keulan ilme on kissamainen merkin identiteetin mukaisesti. Sivulta katsoen linjat ovat sensuellit ja hienostuneet kertoen auton voimasta ja laadusta. 2008 on linjoiltaan yhtä aikaa klassinen ja urheilijamaisen atleettinen tuoden isompien automallien standardit luokkaa alemmaksi. Kookkaat pyörät puolestaan korostavat auton sopivuutta moneen käyttötarkoitukseen.

OHJAAMO INNOVATIIVINEN 208:N TYYLIIN

Ohjaamon suunnittelussa Peugeot halusi rikkoa rajoja kehittäessään jotain täysin uutta. Peugeot 2008 tarjoaa 208:n tapaan aivan uudenlaisen ergonomian, luontevan ajoasennon, joka helpottaa ajamista ja auton täsmällistä käsittelyä. Uutta ohjaamoa on luonnehdittu innostavaksi ja interaktiiviseksi ja samalla urheilulliseksi. Sen on sanottu myös helpottavan auton hallittavuutta.Kojelaudan muotoilussa ajatuksena on ollut helppokäyttöisyys ja yksinkertaisuus. Kaikissa 2008-versioissa – Access-perusmallia lukuun ottamatta - on vakiovarusteena 7-tuumainen värillinen kosketusnäyttö, jonka avulla katkaisimien määrää on voitu vähentää - tuloksena erittäin selkeä ja moderni ohjaamo. Kosketusnäytön avulla voidaan helposti hallita radiota, erilaisia musiikkilaitteita ja puhelimen kädet vapaana toimintoa. Lisäksi siinä on esivalmius navigaattorille, jonka voi hankkia lisävarusteena kohtuuhintaan. Ohjaamo on täydellisessä harmoniassa korin muotoilun kanssa jokaista yksityiskohtaa myöten. Kaikki osat oven kahvoja myöten korostavat muodoillaan ja materiaaleillaan auton korkeaa laatua. Se on myös korvin kuultavissa, sillä matkustamon akustiikka ja hälyäänien metsästys on tehty samalla huolellisuudella kuin 508-mallissa.

VÄHÄPÄÄSTÖISIÄ VOIMANLÄHTEITÄ

Peugeot 2008:n suunnittelussa on hyödynnetty koko konsernin asiantuntemus ja tekniset innovaatiot auton polttoaineenkulutuksen pienentämiseksi ja pakokaasupäästöjen alentamiseksi. Parantunut aerodynamiikka ja vähäisen vierinvastuksen omaavat renkaat tähtäävät kaikki samaan lopputulokseen. Lisäksi auton paino saatiin 208:n tapaan verraten alhaiseksi, mikä omalta osaltaan alentaa kulutusta ja pakokaasupäästöjä. Moottoreina ovat edelleen kehitetyt HDi-dieselmoottorit, VTi-bensiinimoottorit sekä täysin uusi, Peugeotin kehittämä ja valmistama kolmisylinteristen VTi-  ja THP-bensiinimoottorien sukupolvi.

Peugeot 2008:n e-VTi, e-THP ja e-HDi-moottorit on varustettu Stop & Start -käynnistysautomatiikalla, joka auttaa säästämään polttoainetta kaupunkiajossa jopa 15 prosenttia. Järjestelmä lisää mukavuutta sammuttamalla moottorin automaattisesti auton pysähtyessä ja kuljettajan nostaessa jalan kytkimeltä, ja käynnistämällä sen lähes huomaamattomasti, kun kytkimen painaa alas.Uudet 1,2-litraiset kolmisylinteriset VTi-moottorit vievät taloudellisuuden uudelle tasolle, sillä alhaisimmillaan bensiinimoottorisen 2008:n hiilidioksidipäästöt ovat vain 99 g/km.Kolmisylinteristen bensiinimoottorien uudet turboversiot THP 110 ja THP 130 tulevat tarjolle mallistoon hieman myöhemmin vuoden 2014 puolella.
Stop&Start –käynnistysautomatiikalla varustettu e-VTi 82 –moottori tulee Suomen mallistoon loppuvuodesta 2013.

EDISTYKSELLINEN GRIP CONTROL -JÄRJESTELMÄ, PARK ASSIST -PYSÄKÖINTIAVUSTIN

Peugeot 2008:aan on saatavilla lisävarusteena 3008-mallistosta tuttu etenemiskykyä parantava GRIP CONTROL –järjestelmä. Kuljettaja voi valita tilanteeseen sopivan esiasetuksen keskikonsoliin sijoitetusta katkaisimesta. Tässä Boschin kanssa yhteistyössä kehitetyssä järjestelmässä on viisi esiasetusta.
Lisävarusteena 2008:n on tarjolla myös pysäköintiä helpottava Park Assist -pysäköintiavustin.

PEUGEOT 208 -MALLISTO SUOMESSA

Suomen Peugeot 2008 –mallisto koostuu versioista Access, Active ja Allure. Suomen 2008-malliston varustetasot vastaavat pääosin 208-malliston varustetasoja. Peugeot 2008 -mallisto on hinnoiteltu erittäin kilpailukykyisesti. Edullisin versio 2008 VTi 82 Access maksaa veroineen 18.693,77 euroa. Active-tasoisena 2008  VTi 82:n hinta on 20.391,99 euroa ja  parhaiten varusteltuna Allurena 22,395,57 euroa.

Peugeot 2008-mallistossa on Access-versiosta alkaen vakiona ilmastointi, kaukosäätöinen keskuslukitus, tavaratilan valaistus, ESP-ajonhallintajärjestelmä ja ABS-jarrut, tasanopeussäädin nopeudenrajoittimella, radio/CD-soitin, ohjauspyörän korkeus- ja syvyyssäätö sekä sähkösäätöiset etusivuikkunat. Myös kattokaiteet ja kaksiosaisena taittuva takaistuimen selkänoja kuuluvat vakiovarusteisiin. Mäkilähtöavustin on vakiona, lukuun ottamatta VTi 82 – ja HDi 70 FAP –moottorilla varustettuja versioita.

Peugeot 2008 Active –mallistossa on lisäksi vakiona mm. monitoiminen kosketusnäyttö, Bluetooth, Jack- ja USB-liittimet, ajotietokone, kaukosäätötoiminnot ohjauspyörässä, etusumuvalot, nahkapäällysteinen ohjauspyörä sekä 16” kevytmetallivanteet.

Peugeot 2008 Allure –mallistossa on edellä mainittujen varusteiden lisäksi vakiona mm. automaattisäätöinen kaksialueinen ilmastointi, automaattiset tuulilasin pyyhkimet, sähkösäätöiset takasivuikkunat ja sähkötoiminen lapsilukko, kylkiä vasten taittuvat ulkopeilit, nahkapäällysteinen urheilullinen ohjauspyörä. Myös panoraamakatto ja peruutustutka kuuluvat vakiovarustukseen samoin kuin nahka/kangasverhoilu.

Liitteenä Peugeot 2008 -hinnasto 31.5.2013.

Riitta Luomala, Peugeot-viestintä, Maan Auto Oy, gsm 0400 431 303