• Peugeot/

BMW:n ja PSA Peugeot Citroën-yhtymän yhteistyön tulos: Uuden sukupolven bensiinimoottorit

BMW Group ja PSA Peugeot Citroën-yhtymä aloitti bensiinimoottorien kehitysyhteistyön vuonna 2002 ja nyt ovat esittelyssä ensimmäiset yhteistyön tulokset. Tästä yhteistyöstä syntynyt moottorimallisto asettaa täysin uudet standardit bensiinimoottorien käyttöominaisuuksille, suorituskyvylle, taloudellisuudelle ja hiilidioksidipäästöille (CO2).

Nämä moottorit otetaan käyttöön PSA Peugeot Citroën-yhtymän pienissä ja keskikokoisissa malleissa vuodesta 2006 lähtien samoin kuin tulevissa Mini-malleissa. Moottorien vuosituotanto tulee olemaan miljoonan kappaleen suuruusluokkaa. Tulevasta moottorisarjasta julkistetaan kaksi ensimmäistä versiota: – 1,6-litrainen ahtamaton moottori, jossa on muuttuva venttiilinnousu, teho 85 kW – 1,6-litrainen turboahdettu suoraruiskutusmoottori, teho 105 kW Moottorisarjaa laajennetaan myöhemmin tehoalueelle 55–125 kW. Näissä moottoreissa on toteutettu useita teknisiä uutuuksia: – muuttuva venttiilinnousu – elektronisesti ohjattu öljypumppu – apulaitteiden käyttö yhdellä hihnalla – vaahtomuottimenetelmällä valettu sylinterinkansi – bensiinin suoraruiskutus – kaksoiskierteinen (Twin-Scroll) turboahdin, joka lyhentää reagointiaikaa ja parantaa ajomukavuutta – irtikytkettävä vesipumppu polttonesteenkulutuksen ja päästöjen vähentämiseksi BMW:n ja PSA Peugeot Citroën-yhtymän yhteistyömoottorit osoittavat, että bensiinimoottorilla on edelleen merkittäviä kehitysmahdollisuuksia kulutuksen ja päästöjen vähentämiseksi samalla kun suorituskyky ja käyttöominaisuudet paranevat entisestään.