• Peugeot/

CLUB PEUGEOT CLASSIC MOTORSHOW’SSA LAHDESSA 5-6.5.2012, TEEMANA PEUGEOTIN MENESTYKSEKÄS 200-SARJA, HARVINAINEN 205 T16 JA UUSI 208

Ajoneuvoharrastajien vuotuinen suurtapahtuma Classic Motorshow järjestetään Lahden Messukeskuksessa tulevana viikonloppuna, 5.-6.5.2012. Näyttely oheistapahtumineen vetoaa kävijöihin etenkin monipuolisuudellaan ja tuomalla nostalgian vireen Messukeskuksen kolmen hallin lisäksi myös sen ulkoalueille.

Club Peugeot ry osallistuu nyt viidettä kertaa näyttelyyn omalla osastollaan. Vuonna 2010 teemana oli 50-vuotisjuhlia viettävä Peugeot 404, viime vuonna 500-sarja ja sen uusin tulokas 508. Tämänvuotisen osaston aiheena on Peugeotin ehkä kaikkein menestyksekkäin mallisarja 200. Esitteillä ovat mallit 203, 204, 205 ja kevään uutuus 208.

Club Peugeot ry:n osastolla hallissa B on voi tutustua mm. Peugeot 203:een vuodelta 1955. Auton omistaa Stefan Kuhlefelt Kemiöstä. 203 oli aikanaan ensimmäinen 2suurten mittakaavojen” Peugeot, jonka myyntimenestys nosti Peugeotin merkittävien autonvalmistajien joukkoon.

Peugeotin ensimmäinen etuvetoinen malli, 204, oli 60-luvulla hyvin nykyaikainen auto. Siinä oli alumiinimoottori, kannen yläpuolinen nokka-akseli, erillisjousitus ja levyjarrut edessä. 204 oli aikoinaan Ranskan eniten myytyjä autoja juuri edistyksellisyytensä ansiosta. Näyttelyssä esitteillä oleva Peugeot 204 on vuosimallia 1965 ja sen omistaa Jyrki Pohtola.

Legendaarista 205:ttä voidaan kutsua Peugeotin todelliseksi pelastajaksi, joka nosti yrityksen todelliseen menestykseen. 205:ttä valmistettiin kaikkiaan 5,3 miljoonaa kappaletta vuosien 1983-1999 aikana. Näyttelyn 205 on peräisin vuodelta 1985 ja se on ollut koko historiansa ajan saman perheen omistuksessa. Auton nykyinen omistaja on Leena Saraste.

Näyttelyssä esiteltävä Peugeot 205 T16 on yksi 200:sta FIA:n luokittelua varten rakennetuista autoista. Tämän harvinaisuuden vuosimallia 1984 omistaa pitkänlinjan autoharrastaja ja autoalan monitoimimies Juha Liukkonen.

Peugeot 200 –sarjan uusin tulokas, maaliskuun lopulla Ranskan markkinoilla esitelty 208 saapuu nyt Suomeen. Ensiesittelyssä se on Peugeot-jälleenmyyjillä 21.5.2012 alkavalla viikolla. Ensi kertaa suomalaisen yleisön nähtävillä 208 on tulevana viikonloppuna Classic Motorshow’ssa Club Peugeot ry:n osastolla. 208 on saanut erittäin positiivisen vastaanoton Ranskassa, jossa sitä on myyty jo 19.000 kpl.

Uuden Peugeot 208:n suunnittelu- ja kehitystyössä ei tyydytty parantamaan olemassa olevaa, vaan hypättiin aivan uudelle aikakaudelle. Unohtamalla perinteiset tavat toimia luotiin jotain aivan uutta, jotain yhtä vallankumouksellista kuin legendaarinen 205-malli aikoinaan. 208 on ulkoa pienempi kuin edeltäjänsä 207, mutta sisätiloiltaan suurempi. 208 on kevyempi ja kulutukseltaan alhaisempi. Kuljettajan ympäristö suunniteltiin rohkeasti kokonaan uudelleen. Ohjauspyörä on totuttua huomattavasti pienempi ja mittaristo nostettu sen yläpuolelle. Nyt mittareita katsotaankin ohjauspyörän yli, ei läpi niin kuin ennen. 208 on merkittävä virstanpylväs Peugeotille. Siinä 205- ja 206-mallien henki ja 207-mallin käytännöllisyys yhdistyvät aivan uuden aikakauden filosofiaan ja suunnitteluun.

Pekka Ylimutka, Club Peugeot ry, gsm 040 5399 072

Riitta Luomala, Peugeot-viestintä, Maan Auto Oy, gsm 0400 431 303