Kahden litran Peugeot 208 HYbrid Air Pariisin Autonäyttelyssä

Peugeot tuo Pariisin Autonäyttelyssä (4-19.10.2014) parrasvaloihin Peugeot 208 2L HYbrid Air- prototyypin. Sarjatuotantoon lähivuosina tulevaan HYbrid Air- tekniikkaan pohjautuva auto on merkittävä askel kohti vain 2 litraa / 100 km kuluttavia automalleja vuoteen 2020 mennessä.

Tiukentuvat CO2- päästövaatimukset edellyttävät autonvalmistajilta uusia teknisiä ratkaisuja joiden kautta markkinoille voidaan tuoda vain kaksi litraa bensiiniä sadalla kilometrillä kuluttavia autoja jo vuonna 2020. Peugeot tulee ottamaan lähitulevaisuudessa sarjatuotantoon HYbrid Air-paineilmahybriditeknologian, joka yhdessä uusien korimateriaalien käytön tuoman painonsäästön avulla mahdollistaa ”kahden litran” auton tuomisen markkinoille määräaikaan mennessä.

HYbrid Air: ympäristön kuormitusta vähentävää uutta tekniikkaa

Peugeotin uusi HYbrid Air-teknologia perustuu paineilman liikuttaman hydrauliikkaöljyn käyttämiseen auton kuljettamisessa. Paineilma tuotetaan voimansiirron yhteyteen sijoitetulla pumpulla. Paineistettu ilma varastoidaan takaistuimen alla sijaitsevaan säiliöön, josta se johdetaan hydrauliöljyn välityksellä pyörittämään auton voimansiirtoa. Järjestelmä ei edellytä lisäakkuja, jolloin auton hinta saadaan pidettyä alhaisena ja sisätilat tilavina. Hybridi Air -teknologia sopii erityisesti pienempiin autoihin, kuten Peugeot 208 ja 2008.

HYbrid Air tarjoaa kuljettajan käyttöön kolme eri toimintamuotoa. Täysin päästöttömällä ZEV-muodolla ajettaessa (Zero Emission Vehicle) auto liikkuu puhtaan paineilman voimin. Petrol-muodossa autoa liikuttaa 82-hevosvoimainen polttomoottori. Kolmas toimintamuoto, Combined, yhdistää edelliset toiminnot jolloin paineilman välityksellä tuotetaan lisätehoa polttomoottorin rinnalle esimerkiksi kiihdytyksissä.

100 kilon laihdutuskuuri

Kahden litran kulutukseen on mahdollista päästä vain kevyellä autolla. Pariisin Autonäyttelyssä esiteltävä Peugeot 208 2L HYbrid Air on läpikäynyt laihdutuskuurin, jossa sarjatuotantoauton omamassaa on kevennetty sadalla kilolla. Kuurin jälkeen auto painaa 860 kiloa.

Kevennys on aikaansaatu käyttämällä suuremmassa määrin terästä kevyempiä materiaaleja, kuten alumiinia ja hiilikuitua. Hiilikuidusta on mm. valmistettu osa auton lattiasta ja koripaneeleista. Alumiinia on käytetty lokasuojissa, konepellissä ja katossa.