LUOVA LÄHESTYMISTAPA KATURUOKAILUUN: PEUGEOT FOODTRUCK LEIJONA-BISTROINEEN

Peugeot avasi vuonna 2010 Peugeot Design Lab –suunnittelutoimiston Vélizyn kaupunkiin Pariisin lähettyville. Peugeot Design Lab on merkin luovuuden tyyssija, jossa suunnitellaan niin autoja, lentokoneita, purjehdus- ja moottoriveneitä, polkupyöriä, soittimia, huonekaluja kuin ylellisiä kellojakin. Viimeisin luomus on Peugeot Foodtruck – korkeatasoinen ranskalainen bistro.

Peugeot Design Lab toimii Peugeotin designkeskuksen sydämessä Gilles Vidalin johdolla tiiviissä yhteistyössä Shanghain ja Sao Paulon Design Lab-toimistojen kanssa. 2008 oli ensimmäinen Peugeot, joka suunnittelusta vastasivat edellä mainitut kolme Design Lab –toimistoa yhteisvoimin.

Nyt esittelyvuorossa on Design Lab’in uusin innovatiivinen luomus, Peugeot Foodtruck, joka toimii katuruokaa tarjoavan liikkuvan ravintolan, Leijona-bistron keittiönä ja ravintolasalina. Peugeot Foodtruck nähdään 14.4.2015 alkaen Italian Milanon Design week –tapahtumassa, josta se siirtyy Milanon maailmannäyttelyn Ranskan paviljonkiin, jonka teemana on ”Feeding the Planet – Energy for life”.

Peugeotin historia juontaa juurensa 200 vuoden taakse Ranskaan, maahan joka on tunnettu niin autoteollisuudestaan kuin gastronomiastaankin. Ensimmäisen kahvimyllynsä Peugeot esitteli vuonna 1840 ja vuonna 1874 näki päivänvalon Peugeotin ensimmäinen pippurimylly, jonka mekanismilla on elinikäinen takuu. Tänä päivänä Peugeotin pippuri- ja suolamyllyvalikoima on todella laaja ja niitä myydään kaikkialla maailmassa, peräti 2,5 miljoonaa kappaletta vuodessa. Vuonna 1889 Peugeot toi markkinoille ensimmäisen automallinsa, seitsemän vuotta myöhemmin esiteltiin ensimmäinen Peugeot-polkupyörä. Tähän päivään mennessä Peugeot on myynyt yli 65 miljoonaa autoa.

”Peugeot on historiansa aikana suunnitellut ja valmistanut tuhansia erilaisia keittiö- ja ruoanvalmistuslaitteita sekä liikkumisvälineitä, niin autoja, skoottereita kuin polkupyöriäkin. Siksi tuntuikin luonnolliselta ryhtyä suunnittelemaan liikkuvaa, katuruokaa tarjoilevaa ravintolaa,” toteaa Gilles Vidal, Peugeotin designjohtaja.
”Tavoitteenamme oli aikaansaada jotain, joka koskettaisi meidän kaikkia aistejamme – näköaistia, makuaistia, hajuaistia, kuuloaistia jne. Tuloksena ajan hengen mukainen Peugeot Foodtruck.”

Peugeot Foodtruck on kompakti ajoneuvo kaupunkien ahtaisiin keskustoihin. Lyhyen etu- ja takaylityksen ansiosta sitä on helppo käsitellä. Pitkä akseliväli takaa riittävät sisätilat. Kun Foodtruck on ajettu omalle paikalleen, se voidaan levittää kaksi kertaa suuremmaksi ja räätälöidä juuri oikein kokoiseksi eri tilanteisiin sopivaksi. Näin tästä ajoneuvosta avautuu todellinen Leijona-bistro keittiöineen, ruokailunurkkauksineen ja baareineen. Kerrallaan ruokailemaan mahtuu 30 henkeä, jotka voivat seurata ruoan valmistumista 46” suuruiselta näyttöruudulta.

Leijona-bistron ensimmäisenä vieraskokkina toimii ranskalainen Sven Chartier, pariisilaisravintoloiden Saturne ja Le Clown omistaja. Chartier käyttää ruoanvalmistuksessa ainoastaan lähiruoka-aineksia sekä ekologisesti viljeltyjä raaka-aineita. Käytössä on uudet Milano-pippuri- ja suolamyllyt, jotka on suunniteltu erityisesti Leijona-bistroa varten Peugeot Design Labissa.