PEUGEOT 208:N UUSI KULUTUSENNÄTYS: 2 LITRAA SATASELLA

Peugeot 208 saavutti huhtikuun lopulla Ranskassa ajetussa kulutustestissä lähes mahdottomalta tuntuvan tavoitteen. Vakiovarusteisella 1,6-litraisella BlueHDi 100 S&S -dieselmoottorilla varustettu auto selvitti 2152 kilometrin pituisen testimatkan vain 43 polttoainelitralla. Sadan kilometrin matkalla dieseliä kului siis vain uskomattomat 2 litraa ­– litra vähemmän kuin autolle laskettu norminmukainen kulutuslukema olisi antanut odottaa.

Testiajo suoritettiin Peugeotin radalla Ranskan Belchampissa puolueettoman UTAC-testi- ja luokittelulaitoksen valvonnassa (Union Technique de l´Automobile, du motocycle et du Cycle). Peugeot 208 1.6 BlueHDi 100 S&S varustettuna 5-vaihteisella käsivalintaisella vaihteistolla kiersi rataa 38 tunnin aikana yhteensä 2152 kilometriä. Kuljettajia vaihdettiin 3­–4 tunnin välein. Pysähdyksistä ja vaihtuvista kuljettajista huolimatta auton yhteenlaskettu kulutus oli ainoastaan 43 litraa. Lukema on tuotantoautojen sarjassa uusi pitkän matkan kulutusennätys.

Testissä käytetty Peugeot 208 oli mallisarjan erityisen vähän kuluttava malliversio, joka on saatavana osana uusiutuvaa 208-mallistoa. Auton norminmukainen kulutuslukema on 3 l/100 km ja CO2-päästöt 79 g/km. Nämä luvut oikeuttavat jo sellaisinaan piikkipaikalle polttomoottorilla varustettujen tuotantoautojen joukossa. Suorituskykyä on tehostettu muuhun mallistoon verrattuna aerodynamiikkaa parantavalla takaspoilerilla sekä erittäin alhaisen vierintävastuksen Michelin Energy Saver + -renkailla. Nämä ominaisuudet yhdistettyinä kompaktiin ja keveään Peugeot 208:aan takaavat paitsi poikkeuksellisen hauskan, myös esimerkillisen ympäristöystävällisen ajokokemuksen.

Uudistuva Peugeot 208 –mallisto tulee myyntiin Suomessa syksyllä. Mallistoon on tarjolla taloudellisia ja tehokkaita Euro 6 –päästönormin täyttäviä bensiini- ja dieselmoottoreita. Bensiinimoottorien päästölukemat alkavat 97 grammasta. Koko BlueHDi-dieselmalliston päästötaso jää alle 95 gramman.

Kaikkien autonvalmistajien joukossa Peugeot kulkee kärjessä CO2-päästöjen vähentäjänä. Alhaiset kulutus- ja päästötasot ovat nostaneet jo 20 Peugeot-mallia omien kokoluokkiensa taloudellisimmiksi malleiksi. Nopeaan positiivisen kehitykseen ovat vaikuttaneet uudet 3-sylinteriset PureTech-bensiini- sekä BlueHDi-dieselmoottorit, uusittu 1,6-litrainen THP-turbomoottori sekä energiatehokas EAT6-automaattivaihteisto.

Kaikkien PSA Peugeot Citroën –yhtymän valmistamien autojen päästökeskiarvo oli vuonna 2014 alhaisin koko Euroopassa, ainoastaan 110,3 g/km. Eurooppalainen keskiarvo oli samana vuonna 123,7 grammaa kilometrillä.