• Peugeot/

PEUGEOT 308 R HYBRID: KOMPAKTIMALLI SÄVÄYTTÄÄ URHEILUAUTOMAISELLA SUORITUSKYVYLLÄÄN

Peugeot Sport esittelee yhden maailman suorituskykyisimmistä kompaktikokoluokan automalleista, kun Peugeot 308 R HYbrid näkee päivänvalon. Mallissa yhdistyvät 1.6L THP –bensiiniturbomoottorin ja peräti kahden sähkömoottorin tuomat edut. Tehoa on tarjolla yhteensä 500 hevosvoimaa ja vääntöä 730 Nm. EU-yhdistetty keskikulutus jää silti ainoastaan 3 litraan, mikä vastaa 70 gramman CO2-päästöjä kilometrillä.

Peugeot nostaa mainetta keränneen 308-mallistonsa suorituskyvyn ja haluttavuuden kokonaan uudelle tasolle 308 R HYbrid –mallillaan. Toistaiseksi 308 R HYbrid-autoja on rakennettu yksi testiauto. Mallin viemisestä rajattuun sarjatuotantoon päätetään myöhemmin tämän vuoden aikana. Peugeot Sportin kehittämässä autossa yhdistyvät aidosti urheiluautomainen suorituskyky, huippuun viritetty aerodynamiikka, käänteentekevä sisä- ja ulkomuotoilu ainutlaatuisine värimaailmoineen sekä optimaalinen painonjakauma (60 % edessä, 40 % takana). Mallin omapaino on 1550 kiloa, ja teho-paino-suhde on tähän kokoluokkaan lähes uskomaton 3,1 kg/hv.

Peugeot 308 R HYbrid perustuu edelleen hyvin muuntelukykyiselle PSA-konsernin EMP2-pohjarakenteelle. 4,3 metriä pitkän auton rengaskoko on 235/35 R19, ja molempien akseleiden raidevälejä on levennetty 80 milliä (edessä 1650 ja takana 1640 mm). Etujarruissa käytetään halkaisijaltaan 380-millisiä rei´itettyjä, 4-mäntäisiä jarrulevyjä. Takana levyjen halkaisija on 290 milliä.

Hybridimallin ajotuntumaa parantaa alhainen painopiste. Auton 3 kWh:n litiumioniakku on sijoitettu takaistuimien alle paikkaan, jossa normaalisti sijaitsee bensiinitankki. Se puolestaan on sijoitettu tavaratilaan taka-akselille sijoitetun sähkömoottorin päälle. Ratkaisusta huolimatta käyttöön jää vielä 470 litran vetoinen tavaratila.

Mahtavaa voimantuottoa ja esimerkillistä taloudellisuutta

Peugeotin uudessa hybridimallissa on kolme voimanlähdettä, jotka toimivat toisistaan riippumatta:

• 4-sylinterinen 1.6L THP 270 –moottori (199 kW/270 hv, 330 Nm/1900­–5500 rpm)

• 6-vaihteiseen vaihteistoon yhdistetty sähkömoottori (85 kW/115 hv, 200 Nm)

• Taka-akselille sijoitettu sähkömoottori (85 kW/115 hv, 200 Nm)

Kolmen voimanlähteen järjestelmä tuottaa yhdessä 398 kW/500 hv tehon ja 730 Nm väännön. Nelivetoinen auto kiihtyy 0–100 kilometriin vain 4 sekunnissa, ja huippunopeus on rajoitettu 250 kilometriin tunnissa. Kuljettajan käytössä on kaikkiaan neljä ajotilaa: Hot Lap, Track, Road ja ZEV. Esimerkiksi Road-moodi on tarkoitettu maantiekäyttöön siten, että voimantuotosta vastaa pääasiassa bensiinimoottori, jota taka-akselin sähkömoottori tukee kiihdytyksissä. Etummaista sähkömoottoria ei käytetä tässä ajotilassa lainkaan. Voimaa on käytössä 300 hv ja vääntöä 400 Nm.

ZEV-täyssähkötilassa auto liikkuu pelkästään sähkövoimalla. Sähkömoottoreita käytetään myös ajonopeuden hiljentämiseen siten, että jarrujen käyttötarve pienenee ja auton hidastusvoimaa käytetään litiumioniakun lataamiseen. Etummaista sähkömoottoria voidaan myös käyttää generaattorina. Kolmas vaihtoehto on akun plug-in-pikalataus vain 45 minuutissa.

Moottorien mahtavasta yhteispotentiaalista huolimatta Peugeot 308 R Hybridin yhdistetty norminmukainen polttoaineenkulutus jää vain 3 litraan sadalla kilometrillä ja CO2-päästöt 70 grammaan kilometrillä.

Ainutlaatuinen hybridimalli sekä ulkoa että sisältä

Peugeot 308 R Hybridin omintakeisessa sisä- ja ulkomuotoilussa on selviä vaikutteita Peugeotin Quartz-konseptimallista. Etusäleikön ilma-aukkoihin on integroitu led-suuntavalot, kun taas takapuskurin aukot auttavat akun jäähdyttämistä kierrättämällä kuuman ilman pois auton alta. Auton intense blue –ulkoväri kiiltää ja erottuu maalin fluorisoivan pigmentin ja lasipartikkeleiden ansiosta. Takaovissa käytetään lisäksi mattamustaa tehosteväriä. Sininen pääväri on hyvin lähellä aikoinaan formula-luokissa käytettyä Ranskan virallista kilpailuväriä.

Matkustamossa on neljä kuppimallista erillisistuinta, jotka on päällystetty säämiskäsävyisellä patinoidulla nahalla. Tehostevärinä matkustamossa ja mittaristossa käytetään punaista. Ensimmäistä kertaa tarjolla on myös materiaaleja, jotka on yleensä varattu ainoastaan konseptimalleille. Tällainen on esimerkiksi kojelaudan digitaalisuunnittelulla toteutettu kangaspinta. Materiaali tuntuu käteen pehmeältä ilman lisäpehmustusta, mikä auttaa ajoneuvon painonhallinnassa. ”Digitaalikangasta” käytetään myös ovipaneeleissa yhdessä mustan ja patinoidun nahkapinnan kanssa.

Peugeotin pelkistetty ja erittäin ergonominen i-Cockpit nousee hybridimallissa uudelle laatutasolle. Kompakti ohjauspyörä on päällystetty rei´itetyllä nahalla, ja kuusivaihteisen vaihteiston käyttö on nopeaa ja helppoa sormien ulottuvilla olevilla vaihteenvalitsimilla. Keskikonsolin kahdella kytkimellä säädellään auton voimantuottoa ja valitaan käyttöön sopivin neljästä ajotilasta.