• Peugeot/

PEUGEOT DESIGN LAB JA ALSTOMIN DESIGN & STYLING –OSASTO SUUNNITTELIVAT HUOMISPÄIVÄN RAITIOVAUNUN STRASBOURGIN KAUPUNKILIIKENTEESEEN

Kun Peugeot Design Lab’in muotoiluosaaminen yhdistettiin Alstom Transport’in Design & Style –osaston tietotaitoon, oli tuloksena uuden sukupolven raitiovaunu Strasbourgin kaupungin julkista liikennettä palvelemaan. Tavoitteena oli olemassa olevan, asukkaiden hyvin tunnistaman identiteetin yhdistäminen huomispäivän designiin.

Toimeksiantajana projektissa oli Compagnie des Transports Strasbourgeois (CTS) eli Strasbourgin liikennelaitos, joka allekirjoitti sopimuksen 50 Citadis-raitiovaunun hankkimisesta. Ensimmäinen vaihe käsittää 12 vaunua, joiden yhteishinta nousee 41 miljoonaan euroon. Liikenteessä nämä uudet raitiovaunut tullaan näkemään vuoden 2016 lopulla.

Strasbourgin kaltaiseen, tyylikkääseen kaupunkikuvaan oli tärkeää aikaansaada designstrategia, joka sopii yhteen kahden aiemman raitiovaunusukupolven kanssa. Siksi oli myös erityisen tärkeää löytää yhteistyökumppani, jonka designosaaminen olisi riittävän korkealla tasolla. Peugeot Design Lab täyttää nämä vaatimukset osaavana brändi-identiteetin suunnittelijana. Yhdessä lähdimmekin suunnittelemaan uutta visuaalista ilmettä Strasbourgin raitiovaunuille”, totesi Xavier Allard, Alstom Transportin Design & Styling –osaston johtaja.

Uuden raitiovaunun linjat ovat sulavan linjakkaat, rauhallisen tyylikkäät ja samalla nykyaikaiset. Runkoon on saatu aikaiseksi liikettä, joka korostaa raitiovaunun etuosan Strasbourgin raitiovaunuille tunnusomaista ilmettä.

Muotoilussa haluttiin korostaa yksinkertaisuutta, korkeaa laatua ja selkeäviivaisuutta raitiovaunun koko pituuden osalta, ” totesi Cathal Loughnane, Peugeot Design Labin suunnittelupäällikkö.

PEUGEOT DESIGN LAB – MISTÄ KYSE ?

Peugeot Design Lab on vuonna 2012 Pariisiin perustettu muotoilustudio, jonka asiakkaat toimivat eri teollisuuden aloilla automaailman ulkopuolella. Kyse on eri puolilla maailmaa operoivasta muotoilu-studiosta, jonka tavoitteena on kehittää asiakasyritystensä brändi-identiteettiä. Studio keskittyy erityisesti tuotteiden ja palvelukonseptien muotoiluun.

Peugeot Design Lab on vastikään palkittu L’Insitut Francais du Design’in eli Ranskalaisen Designinsituutin toimesta kahdella ”Janus”-pakinnolla. Toinen palkinnoista kohdistui Peugeot Desing Labin suunnittelemaan Pleyel-pianoon, joka palkittiin innovaatiopalkinnolla. Toinen palkinnoista myönnettiin Peugeot AE21 –hybridipolkupyörälle sen onnistuneesta teollisesta muotoilusta ja suunnittelusta.

Vuonna 1951 perustettu L’Insititut Francais du Design palkitsee tuotteita ja palveluita, joita kuluttajat arvostavat ja jotka kunnioittavat ympäristöarvoja. Janus-palkinto myönnetään kaikkien luovinta suunnittelua edustaville tuotteille. Palkittavien tuotteiden valinnan suorittaa raati, joka koostuu 50:stä eri alojen asiantuntijasta.