PEUGEOT GENEVEN AUTONÄYTTELYSSÄ 1-13.3.2011

Geneven autonäyttelyssä 1-13.3.2011 Peugeot jatkaa merkittäviä uutuusesittelyjään  uudistuneen 308-malliston muodossa.  Esitteillä myös e-HDi –mikrohybridi, maailman ensimmäinen dieselhybridi 3008 HYbrid4, sähköauto iOn sekä konseptiautot HR1 ja EX1.

Uudistunut Peugeot 308 –mallisto, e-HDi-mikrohybridi, 98 g/km CO2, sulavalinjainen muotoilu

Peugeot 308, joka tuli markkinoille vuonna 2008, on menestynyt kaikkialla erinomaisesti.  Se on myynnissä oli 100 maassa ja sen myynti on noussut 900.000 kappaleeseen. Uudistunut Peugeot 308 –mallisto on ensi kertaa esitteillä Geneven autonäyttelyssä 2011. Myyntiin uusi 308 tulee Keski-Euroopassa huhtikuussa 2011, ja rantautuu Suomeen toukokuussa 2011. Edistyksellinen e-HDi-mikrohybriditeknologia, alhainen ilmanvastuskerroin, keventynyt paino ja muut tekniset uudistukset pudottavat Peugeot 308:n CO2-päästön alimmillaan 98 grammaan kilometrillä.

Uudistunut 308 on saanut piirteitä vuosi sitten esitellystä SR1-konseptiautosta ulkomittojen säilyessä ennallaan. 308 näyttää entistä linjakkaammalta ja lihaksikkaammalta Peugeotin uuden muotoilulinjan mukaisesti. Muotoilun muutokset ovat selkeimmin havaittavissa keulassa, joka uusine leijonalogoineen ja etusäleikköä koristavine himmeäkromattuine listoineen on entistä sulavalinjaisempi ja urheilullisempi. Kyljen suojalistaa on kavennettu ja keulan ilmanottoa supistettu.

Etuhelmassa on uudet bumeranginmuotoiset kaksitoimivalot (huomiovalot ja seisontavalot) sumuvalosyvennysten yläreunaan sijoitettuina. Ne koostuvat LED-lampuista, joiden kirkkautta voidaan muuttaa, joten huomiovalot näkyvät hyvin päivälläkin mutta seisontavalot eivät ole liian kirkkaat pimeässä.  Myös ajovalot ovat uutta mallia. Xenon-valoissa on titaaninvärinen pohja, joka tekee

308:n katseen entistäkin syvemmäksi. Takaluukun puoliväliä koristaa nyt uusi, auton takaosaa keventävä kromilista.

Merkittävin tekninen muutos 308:ssa on mikrohybriditeknologian käyttöönotto e-HDi -mallissa, joka on varustettu HDi 112 FAP -dieselmoottorilla, uusimman sukupolven Stop & Start -järjestelmällä ja 6-vaihteisella automatisoidulla manuaalivaihteistolla eli n.k. robottivaihteistolla.

Teknisistä uudistuksista 308:ssa mainittakoon lisäksi keskimäärin 25 kg aiempaa kevyempi paino, uusien erittäin vähävastuksisten 16” renkaiden käyttöönotto, uusimman sukupolven VTi, THP ja HDi –moottorien hienosäätö sekä erittäin alhainen ilmanvastuskerroin 0,28. Näiden uudistusten ansiosta 308:n CO2-päästö on alimmillaan vain 98 g/km (308 e-HDi 112 FAP 2Tronic) - tämän kokoluokan ennätys.

308 on uuden 508:n jälkeen Peugeotin toinen automalli, jossa käytetään mikrohybridi-teknologiaa ja uusimman sukupolven Stop & Start -järjestelmää. 308 e-HDi perustuu taloudelliseen 1,6-litraiseen HDi 112 FAP -dieselmoottoriin ja käynnistysgeneraattoriin, joka varmistaa Stop & Start -toiminnon.  Tätä tukevat hidastusenergian talteenotto generaattorilla ja hybridiakku, josta saadaan lisäenergia liikkeellelähtöön.

PEUGEOT 3008 HYbrid4, 300 kpl erikoiserä ennakkomyynnissä

Peugeot tuo vuoden 2011 aikana markkinoille maailman ensimmäisen dieselhybridin,¨3008 HYbrid4:n, jossa ajamisen ilo yhdistyy ympäristöarvot huomioivaan teknologiaan. Suomeen 3008 HYbrid4 rantautuu loppuvuodesta 2011. Geneven autonäyttelyssä myynnissä 300 kappaleen numeroitu erikoiserä  3008 HYbrid4 –autoja.

Tähän asti markkinoille tulleet hybridiautot ovat olleet bensiinimoottorilla varustettuja. Dieselteknologian vahvana osaajana tunnetulle Peugeotille oli kuitenkin luonnollista  yhdistää hybridiautoonsa nimenomaan HDi-dieselmoottori, jonka polttonesteenkulutus on noin 30% alhaisempi kuin samankokoisella bensiinimoottorilla. FAP-hiukkassuodattimen ansiosta moottorin pakokaasut ovat huomattavan puhtaat.Peugeot 3008 HYbrid4:ssä yhdistyy useita etuja: nelipyöräveto, kokonaisteho 147 kW  (200 hv),toisen sukupolven Stop & Start –järjestelmä, nollapäästö sähkömoottorilla ajettaessa, alhainen polttoneesteen kulutus 3,8 l/100 km ja CO2-päästö 99 g/km.Voimanlähteinä 3008 HYbrid4:ssä on 120 kW (163 hv) tehoinen 2,0 litrainen HDi 163 FAP –dieselmoottori ja 27 kW (37 hv) tehoinen sähkömoottori. Dieselmoottori on yhdistetty etupyörävetoon, sähkömoottori takapyörävetoon.

RCZ Asphalt

RCZ, joka valittiin Vuoden kauneimmaksi autoksi vuonna 2009, on menestynyt kaikkialla yli odotusten. Jo 17.000 asiakasta, mm. lähes 200 suomalaista, on tehnyt kaupan tästä kaunottaresta. RCZ oli Peugeotin muotoilulinjan ensimmäinen tuote, joka sai keulalleen uuden leijonalogon. Geneven autonäyttelyssä 2011 on esitteillä RCZ:n erikoisversio Asphalt, jota valmistetaan 500 kpl erikoiserä vuoden 2011 aikana. RCZ Asphalt on tunnistettavissa mustanpuhuvasta,mattapintaisesta hiilikuitumaisesta värityksestään ja kaksivärisistä 19” kevytmetallivanteistaan. Moottorina RCZ Asphaltissa on mallisarjan tehokkain voimanlähde, THP 200.

Riitta Luomala, Peugeot-viestintä, Maan Auto Oy, gsm 0400 431 303