PEUGEOT GENEVEN AUTONÄYTTELYSSÄ 2012

• Konseptiautot 208 GTi Concept & XY Concept
  • Dieselhybridit 508 HYbrid4 ja 508 RXH
  • Uudistuneet Peugeot 107, Partner Tepee & Expert Tepee

Peugeotin osaston vetonaulana Geneven 82. autonäyttelyssä on eittämättä uusi, keväällä 2012 markkinoille tuleva 208. Tulevaisuuden verhoa raottavat upeat konseptiautot GTI Concept ja XY Concept, jotka molemmat perustuvat 208:n 3-oviseen versioon. 208 XY Concept on suunniteltu kaupunkilaisille, jotka haluavat erottua joukosta. 208 GTi Concept vuorostaan tuo mieleen legendaarisen 205 GTi:n vuosien takaa. Uusia Peugeot-malleja Geneven autokeväässä ovat lisäksi innovatiivisen dieselhybriditeknologian edustaja, 508 HYbrid4, uudistunut kompakti kaupunkiauto107 sekä uudistuneet Peugeot Partner Tepee ja Expert Tepee –tila-autot

UUDEN AIKAKAUDEN PEUGEOT 208

Kiinnostuksen herättämiseksi jatkuvasti uutta janoavien asiakkaiden keskuudessa ei enää riitä se, että esittelee uudistuneen tuotteen, vaan uutuuden on oltava edeltäjästään selkeästi poikkeava. Tästä syystä Peugeot lähti 208:aa kehittäessään aivan uusille urille.Tavoitteeksi asetettiin luoda eri asiakasryhmiä houkutteleva ja uutta Peugeot-aikakautta edustava auto. Liikkeelle lähdettiin rohkeasti päämääränä samanlaisen menestymismallin tuominen markkinoille kuin aiemmat tämän kokoluokan Peugeotit - 205, 206 ja 207 - mutta täysin uusin eväin. Tuloksena ketterä ja tehokas, aiempaa kevyempi ja ulkomitoiltaan pienempi mutta sisätiloiltaan suurempi Peugeot 208.

208 - UUDEN AIKAKAUDEN TILAT JA TYYLI

Peugeot 208 on kompakti, alle neljän metrin mittainen sekä7 cmlyhyempi ja1 cmmatalampi kuin nykyinen 207. Kori on myös sentin matalampi ja kaksi senttiä tätä kapeampi. Pienentyneistä ulkomitoista huolimatta 208:n matkustamo on tiloiltaan selvästi edeltäjäänsä suurempi, erityisesti takatiloiltaan. Takaistuimella on52 mmenemmän jalkatilaa ja matkatavaratilat ovat15 litraasuuremmat. Tähän on päästy radikaalilla sisätilojen suunnittelulla, jossa muun muassa istuimien sijoitusta ja rakennetta on muutettu. Aerodynamiikkaa on hiottu, ja ilmanvastus onkin pikkuautoksi hyvin alhainen (Cx 0,29 ja SCX 0,61). Rakenteita on kevennetty niin, että 208 painaa keskimäärin114 kgvähemmän kuin edeltäjänsä. Kevyin versio painaa vain975 kg. 208:ssa yhdistyvät merkin uusi muotokieli, keventynyt keulan ilme uusine leijonalogoineen, kissamaisine ajovaloineen, LED-valoineen sekä bumerangin muotoisine takavaloineen.Jokainen yksityiskohta on tarkkaan harkittu.

Tyyliltään atleettinen, mutta samalla puhdaslinjainen ja hienostunut 208 vie Peugeotia aiempaa modernimpaan suuntaan. 208 on tunteisiin vetoava ja energinen – Peugeotin brändilupauksen ”Motion & Emotion” mukaisesti - mutta samalla pehmeyttä ja viekkautta huokuva. Molemmilla korimalleilla, 3- ja 5-ovisella, on oma ainutlaatuinen olemuksensa.

UUDEN AIKAKAUDEN ERGONOMIA

Kuljettajan tilat ovat 208:ssa täysin uudistuneet, ne on ajateltu kokonaan uudelleen. Ohjauspyörä on kooltaan aiempaa huomattavasti pienempi, mittaristo on sijoitettu ylös heijastusnäytön tapaan ja mittaritaulu on suurikokoinen. 208 on suorastaan pullollaan käytännöllisyyttä ja turvallisuutta yhdistettynä laadukkaisiin sisätiloihin ja kuljettajalle välittyvään erinomaiseen ajotuntumaan

UUDEN AIKAKAUDEN AJOTUNTUMA

Hyvät ajo-ominaisuudet ja korkealuokkainen matkustusmukavuus ovat aina kuuluneet Peugeotin DNA:han, eikä 208 tee poikkeusta sääntöön. Pieni ohjauspyörä rakentaa ohjaamon ergonomian kokonaan uudelleen ja viestittää heti auton näppäryydestä. Uusimman tekniikan ja auton keveyden ansiosta 208:n ajettavuus on erinomainen. Hyvä äänieristys ja erinomainen jousitusmukavuus tekevät matkustamisesta miellyttävää.

UUDEN AIKAKAUDEN YMPÄRISTÖARVOT

Uusien 3-sylinteristen moottorien CO2-päästö alimmillaan 99 g/km, e-HDi 68:n CO2-päästö vain 87 g/km

Ympäristöarvojen huomioon ottaminen on yksi Peugeotin perusarvoista, jota on toteutettu uudessa 208:ssa monella eri tavalla. Mallisarjan keskimääräiset CO2-päästöt ovat 34 g/km alhaisemmat kuin 207:ssä. Tähän on päästy omamassaa alentamalla, ilmanvastusta pienentämällä ja käyttämällä uusinta tekniikkaa, kuten Stop & Start –käynnistysautomatiikkaa. Moottorivalikoima on laaja, sillä tarjolla on viisi bensiini- ja kolme dieselmoottoria.
Kaikkien dieselmoottoristen 208-mallien hiilidioksidipäästöt alittavat 100 g/km rajan, päästön ollessa alimmillaan 87 g/km.208:aan esitellään uudet kolmisylinteriset 1,0 ja 1,2 litraiset VTi –moottorit, joiden kulutus on alimmillaan 4,3 l/100 km ja CO2-päästöt 99 g/km (VTi 68). Eikä ympäristöarvojen huomioiminen tähän pääty. Valmistusmateriaaleista 25% onympäristöystävällisiä, kierrätettyjä tai luonnonkuituja. Esimerkiksi takapuskurin valmistuksessa on käytetty yksinomaan näitä n.k. vihreitä materiaaleja – ensimmäisen kerran maailmassa.

Konseptiautot 208 XY Concept ja 208 GTi Concept

Geneven autonäyttelyssä Peugeotin osaston vetonauloina toimivat kaksi silmiä hivelevää konseptiautouutuutta, 208 XY Concept ja GTi Concept. Kummassakin huomio kiinnittyy Full-LED –valoihin ja –vilkkuihin, jotka muistuttavat silmän pupilleja.

208 XY -KONSEPTIAUTO - URBAN CHIC!

XY-konseptiautossa on voimanlähteenä 1,6 ltrrainen, 115 hv (84 kW) tehoinen e-HDi –moottori yhdistettynä kuusivaihteiseen käsivaihteistoon. Matkustamon verhoilut ovat tumman lilan väriset ja sopivat mainiosti yhteen auton ulkovärin kanssa. Korin väri on nimeltään Pulsion, tumma lila, joka vaihtaa sävyä jatkuvasti riippuen siitä, miltä etäisyydeltä autoa katselee. Ulkoväri valmistetaan erikoismenetelmällä, jossa auton pinta käsitellään 16 eri väri- ja lakkakerroksella. Sisätilojen purppuran väriset nahkakoristelut ja saumojen tikkaukset sävy-sävyyn sopivat hyvin yhteen mittariston ja kojelaudan, käsinojien, ohjauspyörän, istuinten ja silkinpehmeiden mattojen kanssa. Sisätilat eivät ole yksinomaan ylelliset, vaan ne ovat myös ergonomialtaan sellaiset, että kuljettaja viihtyy erinomaisesti ajajan paikallaan. Korkealle sijoitettu mittaristo osuu kuljettajan näkökenttään ilman että hänen tarvitsee laskea katsetta tiestä. Mittaritaulut ovat harjattua alumiinia ja niiden taustavalona on valkoinen LED-nauha. Pelkällä sormenpääkosketuksella tai ohjauspyörässä olevaa säätönappia koskettamalla kosketusnäytöltä voi valita mielimusiikkia omasta puhelimesta tai syöttää osoitetiedot navigaattoriin.

XY Concept on varustettu 18-tuumaisin kevytmetallivantein, jotka lisäävät tyylikkyyttä yhdessä kromilistojen ja suuren panoraamakaton kanssa. Etusäleikkö on suora kopio SR1-konseptiauton säleiköstä. Ikkunoiden alaosan kromilistat jatkuvat pisaranmuotoisena listana auton takaosassa.

208 GTi CONCEPT - LEGENDAN PALUU!

208 GTi Conceptia katsellessa huomio kiinnittyy ensimmäiseksi upeaan syvänpunaiseen lakkaväriin. Kun lähestyy autoa huomaa konepellissä ja katossa maalilippua muistuttavan ruutukuvion, joka on ikään kuin liukunut kaikkien lakka- ja värikerrosten alle. Tämä kuvio, jonka kaikki moottoriurheilun ystävät helposti tunnistavat, koristaa myös etusäleikön metalliosia. Etusäleikön alaosasta löytyy auton alkuperää kuvastava Ranskan trikolorilippu. GTi-konseptille tunnusomaista on punaisen värin käyttö.18”kevytmetallivanteet on myös koristeltu punaisella, samoin kuin tuplapakoputki ja leijonalogo. GTi Concept –logot koristavat molempia sivupalkkeja samaan tapaan kuin legendaarisessa 205 GTi:ssä. Nahkaisissa istuimissa ja nahkapäällysteisessä ohjauspyörässä on erikoistikkaukset. Istuinten sivuissa on nahkaa, istuintyynyt ovat ruudullista kangasta ja pääntuki nahkaa.Ohjauspyörässä on tyyliin sopiva GTi Concept –logo. Perus 208:aan verrattuna raideleveyttä on lisätty edessä ja takana36 mm. GTi Conceptin ainoa mahdollinen moottorivaihtoehto oli RCZ:sta tuttu 1,6 litrainenTHP 200 - bensiinimoottori. Tämä voimanpesä yhdistettynä 6-vaihteiseen vaihteistoon tarjoaa ainutlaatuisen, jo nimensä velvoittavan ajonautinnon. Kiihdytys nollasta sataan sujuu alle seitsemässä sekunnissa.

HYbrid4 - PEUGEOTIN INNOVAATIO

Ensiesittelyssä Peugeot 508 HYbrid4

Peugeot jatkaa vähäpäästöisellä tiellä tavoitteenaan alentaa valmistamiensa autojen CO2-päästöjä entisestään. Vuonna 2011 Peugeotin valmistamien autojen keskimääräinen CO2-päästö oli 129 g/km alittaen jo nyt Euroopan Komission vuodelle 2015 asettaman 130 g/km CO2-päästörajan. Peugeot on pyrkinyt jatkuvasti kehittämään moottoreitaan downsizing-menetelmän avulla sekä tuomalla dieselmoottoreihin e-HDi Stop & Start –käynnistysautomatiikan. Viimeisin askel tällä saralla on kolmisylinterisen EB-moottoriperheen kehittäminen uuteen 208:aan. Ensiesittelyssä Genevessä on 508 HYbrid4, joka on varustettu nelivedolla, toisen sukupolven Stop & Start –käynnistysautomatiikalla ja 6-portaisella automatisoidulla manuaalivaihteistolla. Voimanlähteinä tässä sedan-korisessa autossa on 120 kW (163 hv) tehoinen 2,0 litrainen HDi 163 FAP –dieselmoottori ja 27 kW (37 hv) tehoinen sähkömoottori. Dieselmoottori on yhdistetty etupyörävetoon, sähkömoottori takapyörävetoon. Peugeotin innovaatio, dieselhybridi on vastikään tullut markkinoille Keski-Euroopassa 3008 HYbrid4:n myötä. 508-mallistoon tulee tänä keväänä tarjolle SW-farmarimalliin perustuva 508 RXH ja kesällä 2012 sedan-versio 508 HYbrid4. Pohjoismaihin nämä todella vähäpäästöiset ja erittäin vähän polttoainetta kuluttavat Peugeotit saapuvat loppuvuodesta 2012.

PEUGEOT 107 UUDISTUU

Peugeot-perheen pienimmäinen,107 uudistuu tänä keväänä entistä modernimmaksi ja saa samalla keulaansa muotoja uudesta 208:sta. Sisustusta on päivitetty ja varustetasoa kohotettu. Tekniikan osalta tärkein muutos on polttoainekulutuksen pienentyminen entisestään CO2-päästöjen ollessa alimmillaan 99 g/km 1,0 litraisen 68 hv bensiinimoottorin ja 5-vaihteisen manuaalivaihteiston yhteydessä. Peugeot 107 on yksi Euroopan suosituimmista kompakteita kaupunkiautoista, ja sitä on valmistettu jo 665.000 kappaletta. Yksi menestyksen peruspilareista on luotettavuus, sillä 107 kuuluu eri katsastustilastoissa luokkansa vähävikaisimpien automallien joukkoon. Uudistuksen yhteydessä Peugeot 107:n kompaktit säilyvät ennallaan. Aiempaa pyöreämuotoisempi konepelti kaksivörisine leijonineen tuo 107:n ilmeeltään lähemmäksi muita Peugeot-malleja. Rekisterikilpi, joka sijaitsee nyt uudessa paikassa jäähdyttäjän säleikön alla, puolestaan muistuttaa sukulaisuudesta uuteen 208:aan.

Peugeot Partner Tepee ja Expert Tepee uudistuvat

Kokoluokan alhaisimmat CO2-päästöt

Peugeot Partner ja Expert –hyötyajoneuvojen Tepee-tila-autoversiot uudistuvat mallien tavara-autoversioiden tapaan tänä keväänä. Molemmat Tepee-mallit ovat nyt entistä linjakkaamman näköisiä saatuaan keulalleen uudet leijonalogot ja entistä kevyemmän ja uuden identiteetin mukaisen muotoilun. Partner Tepee, jossa on viimeisimmän sukupolven Stop & Start –käynnistysautomatiikalla varustettu e-HDi 92 FAP –dieselmoottori on markkinoiden vähäpäästöisin (CO2-päästö125 g/km). Kulutus ainoastaan 4,8 l/100 km. Luokkaa suuremman Expert Tepeen CO2-päästö on 172 g/km ja kulutus 6,6 l/100 km, kun moottorina on joko e-HDi 128 FAP tai e-HDi163 FAP.