PEUGEOT RCZ R, suorituskykyä ja taloudellisuutta Peugeot Sportilta

Goodwoodin ”Festival at Speed” -tapahtumassa Iso-Britanniassa Peugeot esittelee ennakolta RCZ R:n, edelleen viritetyn version yhtiön urheilullisesta coupésta. Uutuus symbolisoi hienolla tavalla Peugeotin taitoa luoda designiltaan kauniita ja tyylikkäitä sekä ajo-ominaisuuksiltaan nautinnollisia automalleja.

Uutuuden voimanlähteenä toimii 199 kW (270 hv) kehittävä 1,6-litrainen bensiinimoottori, jonka CO2-päästöt ovat ainoastaan 145 g/km. Näin RCZ R tarjoaa ainutlaatuisen yhdistelmän suorituskykyä ja taloudellisuutta.

Auton alusta ja pyörät on suunniteltu auton tehoon sopiviksi. Torsen-tyyppinen tasauspyörästön luistonrajoitin varmistaa voiman välittymisen tiehen. Tuloksena ovat erittäin korkeatasoiset ja dynaamiset ajo-ominaisuudet.

Peugeot RCZ R:n virallinen ensiesittely tapahtuu syyskuussa 2013 Frankfurtin autonäyttelyssä ja mallin myynti käynnistyy vuoden 2014 alkupuolella.

”RCZ:n voimakkaat muodot pääsevät todella oikeuksiinsa yhdistettynä tämän R-version 270 hevosvoimaisen moottorin tarjoamaan dynaamiseen suorituskykyyn. Tämä auto on omiaan urheiluautoja rakastaville”, sanoo Xavier Peugeot, Peugeotin tuotejohtaja.

”Peugeot Sportin kilpailuihin rakentaman RCZ:n menestyksen aiheuttama innostus ei voinut jäädä ilman vastausta. Kehittämämme vielä RCZ:ää urheilullisempi ja suorituskykyisempi versio oli luonteva ratkaisu”, toteaa Bruno Famin, Peugeot Sportin johtaja.

Nopein ja tehokkain

Peugeot RCZ:n tuotejohtaja Xavier Nicolas kertoo, että kunnianhimoisena tavoitteena oli kehittää RCZ:sta erittäin suorituskykyinen versio. Tuon auto piti olla kuin urheilullinen rata-auto, mutta säilyttää samaan aikaan henkilöautomainen mukavuus ja käyttökelpoisuus jokapäiväisessä ajossa. Tähän liittyy myös erittäin pieni kulutus ja alhaiset hiilidioksidipäästöt.

Uuden RCZ R:n moottori kehittää 199 kW (270 hv), mikä tekee siitä kaikkien aikojen tehokkaimman sarjatuotannossa olevan Peugeotin. Samaan aikaan 1,6-litraisen moottorin litrateho (lähes 170 hv/litra) on maailman korkeimpien joukossa. Silti moottori alittaa jo nyt myöhemmin voimaan tulevat Euro 6 -päästörajat.

Peugeotin 1,6-litrainen ahdettu suorasuihkutusmoottori ei ole vain tehokas, vaan se tarjoaa myös muhkean vääntömomentin. Suurin vääntömomentti 330 Nm on käytettävissä erittäin laajalla käyntinopeusalueella 1 900 – 5 500 r/min. Moottorissa käytetään monia huippuluokan ratkaisuja, jotka on otettu suoraan kilpamoottoreista. Esimerkiksi Mahle Motorsprotin kehittämät taotut männät on tehty samasta alumiinista kuin F1-moottoreissa käytettävät ja niiden ansiosta moottorin puristussuhde on voitu nostaa arvoon 1:9,2.

Peugeot Sport on kehittänyt RCZ R:ään uusia erikoisosia, joilla auton painoa on saatu pudotetuksi 17 kilolla 200-hevosvoimaiseen RCZ:aan verrattuna. Näin auton tehopainosuhde on erittäin alhainen (4,7 kg/hv).

Suorituskyky on erinomainen, sillä RCZ R:llä kiihdytys 0-100 km/h kestää ainoastaan 5,9 sekuntia ja neljännesmailin kiihdytys on ohi 14,2 sekunnissa. Ehkä vieläkin vaikuttavampaa on auton sitkeys, sillä kiihdytys 80 – 120 km/h vie suurimmalla vaihteella vain 6,8 sekuntia. Huippunopeus on elektronisesti rajoitettu 250 km/h.

Mainiosta suorituskyvystä huolimatta polttoainetta käytetään erittäin säästeliäästi. Yhdistetty kulutus on 6,3 l/100 km ja sen mukaiset CO2-päästöt 145 g/km. Rauhallisesti maantiellä ajaen kulutus on vain viiden litran luokkaa sadalla kilometrillä.

Kuin tiehen liimattu

Peugeot antoi viitteitä tulevasta jo syksyllä 2012 Pariisin autonäyttelyssä esittelemällä RCZ R -konseptiauton. Kauniin tutkielman piirteet on säilytetty ja ne on hiottu tuotantoautossa vielä puhtaammiksi.

”Jokainen erityisesti RCZ R:ään muotoiltu yksityiskohta vaikuttaa omalta osaltaan auton dynaamiseen suorituskykyyn ja tekee kokonaisuudesta puhtaan ja tyylikkään antaen samalla tälle mallille oman identiteetin,” kuvailee Pierre Paul Mattel, RCZ:n muotoilupäällikkö.

Edessä mattamustat kaaret ja tummat umpiot antavat RCZ R:lle oman erityisen ilmeensä. Jousitusta on madallettu 10 mm ja auton alla on muita malleja leveämmät 19-tuumaisille vanteille asennetut epäsymmetriset 235/40 Goodyear Eagle F1-renkaat. Ne optimoivat pidon ajon aikana ja antavat samalla RCZ R:stä vaikutelman kuin se olisi liimattu tiehen.

Autossa on kaksiväriset timantin ja mattamustan yhdistävät erikoisvanteet, joissa on R-kirjain keskellä. Vanteet ovat Peugeotin suunnittelemat ja niillä optimoidaan muita malleja suurempien jarrulevyjen jäähdytys. Vanteiden läpi näkyvät punaiset jarrusatulat, joista etusatuloissa on Peugeot Sport -teksti.

Kookas kiinteä, integroitu takaspoileri parantaa auton aerodynamiikkaa ja painaa perää tiehen suurissa nopeuksissa. Samalla takaspoileri tuo urheilullisuutta auton silhuettiin ja korostaa perän muotoja. Erityinen takadiffuusori viimeistelee kokonaisuuden, etenkin kun siitä tulevat ulos kauniin soinnin antavat kaksoispakoputket.

Valittavana on neljä väriä: Moroccan Red, Nera Black, Mercury Grey ja Opal White. RCZ R.n voi personoida monin tavoin, kuten kirkkaan tai satiininmustalla hiilikuitukatolla, korin tarrasarjoilla ja mustilla peilin koteloilla. Punainen Peugeot-teksti jäähdyttäjän säleikössä ja R-merkki takana kertoo kaikille auton erityisyydestä.

Sisustus on samantyylinen auton ulkonäön kanssa korostaen auton urheilullisuutta ja sen tarjoamaa ajonautintoa. Kynnyslistan Peugeot Sport -logo paljastaa heti, että auto on tavallista hienompi ja suorituskykyisempi. Ohjaamossa on käytetty runsaasti nahkaa ja Peugeot Sportin suunnittelemat uudet kuppi- istuimet on verhoiltu mustalla nappanahalla ja alcantaralla.

Ajonautintoon liittyvät oleellisena osana äänet, minkä takia RCZ R:n moottorin sointi on suunniteltu aivan erityiseksi. Autossa on erikoisimusarja ja uudelleen suunniteltu pakosarja, jotka korostavat RCZ R:n urheilullisuutta kiihdytettäessä ja vaihteen vaihtohetkellä.

Riitta Luomala, Peugeot-viestintä, Maan Auto Oy, gsm 0400 431 303