Peugeot vähäpäästöisin myös Euroopassa

Peugeot oli viime vuonna Suomen automarkkinoiden vähäpäästöisin automerkki malliston keskimääräisen CO2-päästön ollessa vain 108,6 g/km. Myös Euroopassa Peugeot oli ykkönen. Peugeotin rekisteröityjen uusien autojen keskimääräinen päästötaso vuonna 2015 oli 103,5 g/km, kun kaikkien uusien autojen päästötaso oli 119,3 g/km.

Keskimääräiset uusien autojen CO2-päästöt laskivat kaikkialla Euroopassa vuonna 2015 JATO Dynamics –yhtiön 23 eri maan automarkkinoita käsittävän tutkimuksen mukaan. CO2-päästöt alenivat näillä markkinoilla 3,2 % edelliseen vuoteen verrattuna. Päästölukemissa oli laskua vuoteen 2014 verrattuna 4 g/km ja vuoteen 2013 verrattuna 7,5 g/km. Autojen rekisteröinnit kasvoivat vastaavana aikana 9,3% tutkimukseen kuuluneissa 23 maassa.

Peugeot nousi vuonna 2015 ensi kertaa Euroopan vähäpäästöisimmäksi autoksi ohittaen viime vuoden ykkösen Renaultin. Peugeotin kokonaispäästötaso aleni viime vuonna peräti 5,8 g/km lukemasta 109,3 g/km lukemaan 103,5 g/km. Peugeot paransi keskimääräistä päästötasoaan toiseksi eniten top 20 –merkkien joukossa. Peugeot 308- ja 208 -mallien alhaiset päästöt olivat osaltaan vaikuttamassa myönteisesti kokonaispäästöarvon kehitykseen (308: 97,8 g/km ja 208: 99,3 g/km).

PSA-yhtymän toinen automerkki Citroën sijoittui JATO Dynamicsin tutkimuksessa toiseksi päästötasolla 105,7 g/km. Laskua edelliseen vuoteen oli 5,1 g/km. Erityisesti C4 Cactus –mallin myynnin huima 173% nousu siivitti Citroënin menestykseen.

”CO2-päästöjen alenemiseen vuonna 2015 on monia syitä. Kevyempien automallien ja entistä tehokkaampien moottorien markkinoille tulo sekä hybridien ja sähköautojen kasvanut myynti – nämä kaikki tekijät vaikuttivat positiivisesti päästöjen alenemiseen,” totesi Felipe Munoz, JATO Dynamics-yhtiön Global Automotive Analyst.

Norja ohitti Alankomaat

Norjan automarkkinoiden CO2-päästöjen myönteinen kehitys merkitsi sitä, että maa ohitti päästöarvoissa Hollannin. Norjan keskimääräinen päästötaso laski vuoden 2014 lukemasta 110,5 g/km vuoden 2015 lukemaan 100,5 g/km. Sen lisäksi, että Norja oli päästölukemaltaan alhaisin 23 Euroopan maan joukossa, myös päästöjen aleneminen oli maassa suurinta. Vuonna 2015 nollapäästöisten autojen rekisteröinnit kasvoivat Norjassa peräti 42%. Näiden autojen osuus kokonaisrekisteröinneistä oli vastaavaan aikaan 17%. Alankomaissa keskimääräinen CO2-päästölukema vuonna 2015 oli 101,3 g/km. Hybridiautojen ja sähköautojen osuus rekisteröinneistä oli 12% vuonna 2015, kun se edellisenä vuonna oli vain 7,8%.

Kun tarkastellaan Euroopan viittä automyynnin kannalta suurinta maata, oli alhaisimmat CO2-päästöarvot Ranskassa, laskua edelliseen vuoteen verrattuna 3,0 g/km. Ranskan automarkkinoilla SUV-mallien myynti kasvoi 22% ja pienten kaupunkiautojen myynti 12%.

Euroopan 10 myydyimmän automerkin CO2-päästöt vuosina 2015 ja 2014

Sijoitus 2015 Merkki CO2       v.2015 g/km CO2 v.2014g/km Muutos % g/km Sijoitus 2014
1 Peugeot 103,5 109,3 -5,8 2
2 Citroën 105,7 110,8 -5,1 3
3 Renault 105,9 108,4 -2,4 1
4 Toyota 107,7 112,5 -4,9 4
5 Nissan 114,3 113,8 +0,5 5
6 Skoda 115,4 121,5 -6,2 8
7 Seat 116,8 117,4 -0,6 6
8 Mini 117,0 122,1 -5,1 -
9 Fiat 117,8 117,4 +0,3 7
10 VW 117,8 123,4 -5,6 10

Keskimääräiset Co2 –päästöt maittain

Maa CO2                   v. 2015 g/km CO2                   v. 2014 g/km Muutos % g/km
Norja 100,5 110,5 -10,1

Lehdistöpäällikkö

Avainsanat:

Yrityksestä

Maan Auto Oy maahantuo, markkinoi ja myy jälleenmyyjäverkostonsa välityksellä Peugeot-merkkisiä henkilö- ja tavara-autoja, niiden varaosia, tarvikkeita ja niihin kytkeytyviä palveluita kuluttajille.Maan Auto Oy on perustettu vuonna 1945. Ensimmäisen Peugeotin Maan Auto toi Suomeen jo vuonna 1948. Maan Auto on Veho Groupin tytäryhtiö.