Peugeotin helmikuun kuukausitiedote

-        Peugeot 308:n vuosi Suomessa sai vauhdikkaan alun

-        PSA Peugeot Citroën on Ranskan kolmanneksi suurin vientiyritys

-        Peugeot 308 Isossa-Britanniassa: Best Company Car to Buy 2015

-        Peugeot Design Labin konseptikellolla muistetaan tasauspyörästön keksijää

-       Novak Djokovic voitti jälleen Australiassa Peugeotin väreissä

Peugeot 2008:n myynti yli kaksinkertaistui Euroopassa

Peugeotin vuosi 2014 Euroopassa oli erityisesti kahden kompaktimallin juhlaa. Peugeot 2008:n myyntimäärä lisääntyi huikeat 124,5 % yhteensä 135 795 autoon. Kasvuluku on korkein ­– ja ainoa kolmenumeroinen – Euroopan 50 myydyimmän henkilöautomallin listalla, jota ylläpitää JATO Dynamics. Myös Vuoden Auto 2014 eli Peugeot 308 menestyi hyvin, sillä menekki kasvoi 61,9 % yhteensä 161 520 autoon. Myydyin Peugeot-malli Euroopassa oli yhä 208. Se oli maanosan 7. kysytyin henkilöautomalli 214 653 autolla, Automotive News Europen julkaisemat tilastoluvut kertovat.

Peugeot 308:n vuosi Suomessa sai vauhdikkaan alun

Alkaneen vuoden tammikuussa Peugeot toimitti asiakkailleen 147 Peugeot 308-hatchbackia ja farmaria eli 83,8 prosenttia enemmän kuin vuotta aikaisemmin. Näillä luvuilla Peugeot 308 oli maan 19. myydyin henkilöautomalli. Myydyimpien 30 henkilöautomallin listalla Peugeot 308 kasvatti myyntiään 3. eniten Skoda Yetin ja heti Ford Mondeon jälkeen. Peugeot 308 on vakiinnuttanut paikkansa 30 eniten myydyn henkilöautomallin listalla. Peugeot oli myös merkkinä tammikuussa 6,7 prosenttia plussalla yhteensä 301:llä myydyllä uudella henkilöautolla.

PSA Peugeot Citroën on Ranskan kolmanneksi suurin vientiyritys

PSA Peugeot Citroënin valmistamat ajoneuvot paransivat Ranskan vaihtotasetta viime vuonna 4,7 miljardilla eurolla. Yhtymä valmisti Ranskassa yhteensä 971 000 autoa, joista nettoviennin osuus oli 310 000 ajoneuvoa. Tuotantomäärä kasvoi 5,3 prosenttia vuodesta 2013, ja PSA oli Ranskan kolmanneksi merkittävin vientiyritys. PSA on sitoutunut maan ammattiliittojen kanssa tekemällään sopimuksella valmistamaan Ranskassa miljoona ajoneuvoa vuonna 2016. Tavoitteen saavuttamiseksi käynnissä on tehtaiden ja tuotantolaitosten kunnianhimoinen kehitysohjelma, jonka yhteydessä PSA muun muassa optimoi logistiikkansa uudelleen ja kehittää prosessejaan ja tuotantonsa tehokkuutta.

Peugeot 308 Isossa-Britanniassa: Best Company Car to Buy 2015

Peugeot 308:n saavuttamat tunnustukset saivat jatkoa Isossa-Britanniassa tammikuussa, kun se valittiin vuoden parhaaksi yritysautoksi. Best Company Car to Buy 2015 –tittelin myönsi Business Car Manager -lehti. Yritysautovertailuun osallistui Peugeot 308 1,6 BlueHDi Active 120 Stop&Start –malli, jota raati kiitteli erityisesti esimerkillisestä taloudellisuudesta ja sen mukanaan tuomista veroeduista pienyrityksille. Kiitosta saivat myös mallin 140 kilon painonsäästö sekä SW-farmarimallin monikäyttöisyys ja ergonomia yrityskäytössä.

Peugeot Design Labin konseptikellolla muistetaan tasauspyörästön keksijää

Ranskalainen käsityöläinen ja keksijä Onésiphore Pecqueur askarteli 1900-luvulla monenlaisten mekaanisten laitteiden toiminta- ja säätömekanismien ratkaisemiseksi. Tässä yhteydessä hän kehitti myös ensimmäisen tasauspyörästön, jonka ansiosta intohimoisesta kellonrakentajasta tuli myös yksi ensimmäisistä historian tuntemista autoinsinööreistä. Tästä pioneerityöstä muistuttaa nyt rannekellokonsepti, joka aloittaa uuden Pecqueur Conceptuals –tuotesarjan. Peugeot Design Labin ideoima ja toteuttama kello on prototyyppivaiheessa, mutta heijastelee jo sarjan tulevia periaatteita: pyrkimystä luoda 2000-luvun ”mekaanista taidetta” yhdistelemällä ensiluokkaisia materiaaleja, komponentteja ja muotoilua kellosuunnittelussa ennen näkemättömällä tavalla.

Novak Djokovic voitti jälleen Australiassa Peugeotin väreissä

Miestenniksen ranking-ykkönen, Serbian Novak Djokovic oli jälleen lyömätön Australian avoimissa. Peugeotin siniväreissä pelaava Djokovic nappasi 1.2.2015 jo viidennen Australian mestaruutensa. Finaalissa skotti Andy Murray kaatui erin 3–1, ja viimeisen erän serbi voitti puhtaasti 6–0. Djokovic on nyt voittanut kahdeksan Grand Slam –turnausta, joista viisi Australiassa (2008, 2011, 2012, 2013 ja 2015). Kaksinpelissä hän on voittanut 49 ATP-turnausta ja nelinpelissä yhden, mikä tekee Djokovicista yhden historian menestyksekkäimmistä tennistähdistä.