Peugeotin kesäkuun kuukausitiedote

-        e-Kick-potkulaudassa sähkö riittää 12 kilometrille

-        PSA ja Dongfeng kehittävät uuden sähköautojen perusrakenteen

Peugeotin pakettiautot yli 42 prosentin kasvussa

Uusia Peugeot-henkilöautoja myytiin tammi-toukokuussa 1169 kappaletta, ja markkinaosuus on 2,1 prosenttia. Uusia pakettiautoja myytiin viidessä kuukaudessa 131 kappaletta eli 42,4 % enemmän kuin vastaavaan aikaan 2015. Markkinaosuus nousi viime vuoden 1,9 prosentista 2,4 prosenttiin ja vei Peugeotin maan 9. suosituimmaksi pakettiautonmerkiksi. Ansio tästä kuuluu monikäyttöiselle ja suorituskykyiselle Peugeot Boxerille, jonka osuus myynnistä on 100 kappaletta. Boxerin kysyntä on kevätkuukausien jälkeen 40,8 prosentin kasvussa, mikä on 3. nopein kasvuvauhti maan 15 suosituimman pakettiautomallin joukossa.

Peugeotin kärkimallit hyvässä vauhdissa Euroopassa

Peugeot 208 oli tammi-huhtikuussa Euroopan 6.myydyin henkilöautomalli 91 392 kappaleen menekillään. Tämä tarkoittaa 13,8 prosentin myynnin kasvua verrattuna vuoden 2015 vastaavan ajan lukuihin. Peugeot 308 ylsi 13. myydyimmäksi malliksi 73 115 myydyllä autolla ja 9,8 prosentin kasvuvauhdilla. Peugeot 2008 on säilyttänyt asemansa, sillä malli oli maanosan 18. kysytyin tammi-huhtikuussa (61 574 kpl, + 9,9 %), JATO Dynamicsin kokoamat autokaupan tunnusluvut osoittavat. Peugeotin kokonaismyynti Euroopassa oli neljän kuukauden jälkeen 314 428 autoa (+ 6,0 %).

Rallimestari valitsi autoonsa Ihmemoottorin

Rallin 9-kertainen Suomen mestari Juha Salo päätyi siviiliautovalinnassaan PureTech 130 –Ihmemoottorilla varustettuun Peugeot 308:aan. ”Kun ensimmäisen kerran ajoin 3-sylinterisellä PureTech-moottorilla varustetulla Peugeotilla, en meinannut millään uskoa, että konepellin alla on ”vain” kolmisylinterinen 1,2-litrainen moottori. Veto on alhaalta saakka niin täyteläistä ja kaasuun vastaavuus välitöntä. Tehokin riitti maantieliikenteeseen erinomaisesti. Ajoin silloin autolla pidemmän koeajon ja vakuutuin myös moottorin taloudellisuudesta. Päätin silloin, että seuraava siviiliautoni on 308 ja nimenomaan PureTech-moottorilla”, Juha Salo kertaa autovalintansa perusteita.

Uudelle 3008:lle ennakoidaan vilkasta myyntiä

Autoalan markkinoita seuraava IHS Automotive ennakoi uuden Peugeot 3008:n saavuttavan jo ensi vuonna Euroopassa 135 000 auton menekin. Tämä tarkoittaisi 3. suosituimman SUV-mallin asemaa hyvin kilpailluilla ”vanhan mantereen” markkinoilla, Automotive News Europe kertoo. Valmistaja on alustavasti varautunut 100 000 auton tuotantoon PSA:n Sochauxin tehtaalla. Mallia valmistetaan lisäksi Kiinan Chengdussa paikallisille markkinoille. Uusi 3008 on kolmas PSA:n EMP2-perusrakenteelle perustuva malli nykyisten Peugeot 308:n ja Citroën C4 Picasson lisäksi. SUV-luokan tulokas esitellään yleisölle syyskuun lopulla Pariisin autonäyttelyssä, ja myynti alkaa pian sen jälkeen.

e-Kick-potkulaudassa sähkö riittää 12 kilometrille

Peugeotin ja Micron yhdessä kehittämä e-Kick-sähköpotkulauta tarjoaa kätevän ja kestävän tavan asiointi- ja työmatkojen ns. viimeisen kilometrin suorittamiseen. Vain 8,5 kiloa painavassa potkulaudassa on litiumioniakku ja takapyörään integroitu sähkömoottori. Akku riittää jopa 12 kilometrin matkalle, ja huippunopeus on 25 km/h. Jalkajarru toimii hybridiauton jarrujärjestelmän tapaan eli hidastusenergiaa käytetään akun lataamiseen. Lauta voidaan ladata myös ulkoisesta virtalähteestä noin tunnissa. Kätevä e-Kick esiteltiin yhtä aikaa uuden 3008-mallin julkistamisen kanssa. Peugeotin uuden SUV-mallin tavaratilaan voidaankin sijoittaa ”telakka”, jossa potkulautaa voidaan sekä säilyttää että ladata ajamisen aikana.

PSA ja Dongfeng kehittävät uuden sähköautojen perusrakenteen

PSA Peugeot Citroënin ja Dongfeng Motorsin yhteistyö syvenee Kiinassa. Yhtiöiden omistama yhteisyritys DPCA kehittää uuden e-CMP-pohjarakenteen, jota aiotaan käyttää maailmanlaajuisesti uusien sähköajoneuvojen valmistamisessa. Uudet B- ja C-segmenttien sähköautot tulevat Peugeotin, Citroënin, DS:n ja Dongfengin mallistoihin vuodesta 2019 lähtien. PSA aikoo kuitenkin tuotantostrategisista syistä pitää keskeisten sähköteknisten komponenttien valmistuksen Ranskan Trémery/Metzissä. Vaihteistot puolestaan valmistetaan Valenciennesissa.

Lehdistöpäällikkö