PSA JA DONGFENG MOTOR SYVENTÄVÄT YHTEISTYÖTÄ

PSA Peugeot Citroën ja kiinalainen Dongfeng Motor Group (DFG) tavoittelevat 400 miljoonan euron vuotuista synergiahyötyjä ja 1,5 miljoonan auton vuotuista valmistusta ja myyntiä Kiinassa vuoteen 2020 mennessä.

Yhtiöiden välinen sopimus tiiviimmästä strategisesta yhteistyöstä tuotekehityksessä, valmistuksesta ja markkinoinnista allekirjoitettiin Pariisissa 26.3 kahden presidentin läsnä ollessa. Tilaisuuteen osallistuivat Ranskan presidentti Francois Hollande ja Kiinan presidentti Xi Jinping.

Suunnatulla osakeannilla Kiinan valtion omistamalle DFG:lle ja Ranskan valtiolle siirtyy 14 prosenttia PSA Peugeot Citroën –konsernin osakkeista. Osuus on yhtä suuri kuin Peugeotin perheen omistusosuus yhtiöstä. DFG ja Ranskan valtio investoivat kumpikin 800 miljoonaa euroa konsernin toimintojen kehittämiseen.

Muiden osakejärjestelyjen ansiosta osakepääoma vahvistuu 1,4 miljardia euroa lisää eli yhteensä 3 miljardilla eurolla, kuten 19.2. solmitussa aiesopimuksessa määriteltiin.

PSA:n ja DFG:n strategisen yhteistyön kolme pääperiaatetta ovat:

• Kiinan Wuhanissa toimivan yhteisyrityksen DPCA:n toiminnan tehostaminen siten, että yhtiö valmistaa ja myy 1,5 miljoonaa ajoneuvoa vuosittain vuonna 2020.
  • Tutkimus- ja tuotekehityskeskuksen perustaminen Kiinaan, päämääränä uusien tuotteiden ja teknologioiden kehittäminen nopeasti kasvaville markkina-alueille ja Kiinaan.
  • Yhteisyrityksen perustaminen tehostamaan Peugeotin, Citroënin ja Feng Shenin (DPCA:n oma automerkki) myyntiä Kaakkois-Aasiassa ja mahdollisesti muilla kasvavilla markkina-alueilla.

Tiivistyvän yhteistyön arvioidaan tuovan PSA:lle ja DFG:lle yhteensä 400 miljoonan euron arvoiset vuosittaiset synergiahyödyt autonvalmistuksessa vuonna 2020.

Osakejärjestelyt ja yhteistyösopimus astuvat voimaan, kun sekä Ranskan että Kiinan viranomaiset ovat ne hyväksyneet ja kun toimenpiteet on käsitelty Peugeot SA:n yhtiökokouksessa 24.4.2014.