• Peugeot/

PSA Peugeot Citroën ja järjestöt julkaisivat ensimmäiset tulokset kulutustesteistä

PSA Peugeot Citroën julkaisi ensimmäiset tulokset tosielämän kulutusmittauksista, jotka on tehty yhtymän kolmelle suosituimmalle automallille. Tällainen toimintatapa on ensimmäinen koko autoteollisuudessa. Testikäytäntö on kehitetty yhdessä kahden riippumattoman kansalaisjärjestön kanssa, jotka ovat Transport & Environment (T&E) ja France Nature Environment (FNE). Testimenetelmän on auditoinut Bureau Veritas. Uusi testikäytäntö vahvistaa, että PSA:n asiakkaiden jo aikaisemmin ilmoittamat kulutustasot ovat oikeat.

PSA Peugeot Citroën päätti marraskuussa 2015 ainutlaatuisesta toimintamallista autojen kulutusmittausten todentamiseksi. Yhtymä kertoi julkistavansa mallistojaan koskevat realistiset kulutustiedot yhteistyössä riippumattomien kansalaisjärjestöjen ja toimijoiden kanssa. Tarkoituksena on lisätä läpinäkyvyyttä ja luottamusta sekä hälventää niitä epäluuloja, joita autojen kulutusmittauksiin on liittynyt. PSA on ensimmäinen autonvalmistaja, joka toteuttaa näin kattavan toimintatavan muutoksen.

Kulutusmittauksia varten kehitettiin uusi testisykli yhteistyössä Transport & Environmentin kanssa. Koeajot tehdään yleisillä teillä Pariisin läheisyydessä seuraavalla kaavalla: 25,5 kilometriä kaupunkiajoa, 39,7 km maantieajoa ja 31,1 kilometriä moottoritietä. Myös muut olosuhteet vastaavat normaalia ajamista, sillä autossa on kuljettajan lisäksi matkustaja sekä matkatavaroita, maasto on vaihtelevaa nousuineen ja laskuineen ja auton ilmastointijärjestelmä on mittausten aikana käytössä.

Uusi testisykli perustuu EU:n lanseeraamaan RDE-mittaukseen (Real Driving Emissions). Kulutus mitataan käytännössä autoon asennetun kannettavan päästömittauslaitteen (PEMS) avulla. Testikäytännöt ja niiden tulosten luotettavuuden arvioi ja auditoi riippumaton Bureau Veritas –luokituslaitos.

Jo ensimmäiset tosielämän kulutustestit varmistavat, että PSA:n asiakaskyselyillä aikaisemmin keräämät tiedot autojen kulutustasoista pitävät erittäin hyvin paikkansa. Tulokset varmistavat myös, että uusi T&E:n kanssa kehitetty testisykli on tieteellisesti luotettava ja edustaa hyvin normaalikuljettajan ajotapaa.

TESTITULOKSET

CITROËN GRAND C4 PICASSO 1.6 BlueHDi120 Stop&Start, 6-vaihteinen manuaali, Exclusive-varustetaso

Uudella testikäytännöllä mitattu keskikulutus: 5,6 l / 100 km

Asiakkaiden ilmoittamat keskikulutustasot: 5,5 - 5,7 l / 100 km

DS 3 1.6 BlueHDi120 Stop&Start, 6-vaihteinen manuaali, So Chic-varustetaso

Uudella testikäytännöllä mitattu keskikulutus: 4,9 l / 100 km

Asiakkaiden ilmoittamat keskikulutustasot: 5,1 - 5,3 l / 100 km

Peugeot 1.6 BlueHDi100 Stop&Start, 6-vaihteinen manuaali, Allure-varustetaso

Uudella testikäytännöllä mitattu keskikulutus: 5,0 l / 100 km

Asiakkaiden ilmoittamat keskikulutustasot: 5,0 - 5,1 l / 100 km

PSA Peugeot Citroën on Euroopan markkinajohtaja vähäpäästöisissä automalleissa. Yhtymä kannattaa täysin uusia testimenetelmiä ja uuden WLTP-kulutussyklin (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedures) käyttöönottoa. Ennen kesää PSA aikoo julkaista vielä 30 Peugeot-, Citroën- ja DS-mallin todelliset kulutuslukemat.

Kommentteja testituloksiin

Gilles Le Borgne, PSA:n tutkimuksesta ja tuotekehityksestä vastaava varatoimitusjohtaja:

”Ilmoitimme loppuvuonna 2015 uuden testimenetelmän kehittämisestä Transport & Environmentin, France Nature Enviromentin ja Bureau Veritasin kanssa. Testikäytäntö on nyt valididoitu, ja ensimmäiset tulokset ovat yhtäpitäviä asiakkaidemme aikaisemmin ilmoittamien kulutustasojen kanssa.”

Greg Archer, Transport & Environmentin Puhtaat ajoneuvot –ryhmän johtaja:

”PSA Peugeot Citroënin kanssa kehitetty testisykli on uusinnettava ja edustava. Se varmistaa tyypillisen kuljettajan ajaman testiajoneuvon kulutustason tosielämän ajo-olosuhteissa. Testi osoittaa myös, että tietestit ovat luotettavia ja niitä voidaan käyttää todellisten CO2-päästöjen mittaamiseen. Tästä pitäisi tulla mittapuu kaikille autonvalmistajille, jotka mainostavat omien tuotteidensa polttoainetehokkuutta.”

Michel Dubromel, France Nature Environmentin varapuheenjohtaja:

“PSA Peugeot Citroënin ennakoiva suhtautumistapa CO2-päästöihin korostaa täydellistä läpinäkyvyyttä, ja sen on määrä laajentua jatkossa myös muihin ajoneuvopäästöihin. Tämä on meidän vastauksemme kansalaisten oikeutettuun huoleen liikenteen terveysvaikutuksista.”

Marc Boissonnet, Bureau Veritasin markkinoinnista, myynnistä ja tiedotuksesta vastaava varatoimitusjohtaja:

“Testikäytäntö, joka perustuu monenkeskiseen yhteistyöhön valmistajan, järjestöjen ja luokituslaitoksen kanssa, on sekä innovatiivinen että rakentava. Se vastaa kaikkiin kuluttajissa mahdollisesti epävarmuutta aiheuttaviin kysymyksiin ja huolenaiheisiin. PSA Peugeot Citroën toteutti välttämättömät toimet riippumattomuuden ja luotettavuuden varmistamiseksi, ja tämä toimintamalli voi kehittyä standardiksi autoteollisuudessa.”

Maan Auto Oy / Peugeot-maahantuonti

Auto-Bon Oy / Citroën-ja DS- maahantuonti