PSA PEUGEOT CITROËNIN MAAILMANLAAJUINEN MYYNTI LISÄÄNTYI 4,3 % VUONNA 2014

-        PSA Peugeot Citroënin myynti kasvoi 2,94 miljoonaan autoon (+4,3 %)

-        Kiinasta tuli suurin markkina-alue 734 000 auton myynnillä (+31,9 %)

-        Kasvu vahvaa myös Euroopassa, jossa myytiin yhteensä 1,76 miljoonaa autoa (+8,1 %)

-        Koko Peugeot-mallisto menestyi erinomaisesti, kärkinä uusi Peugeot 308 sekä 2008- ja 3008 –crossover-mallit

-        Citroën C4 Picasso on Euroopan suosituin tila-automalli 120 000 kappaleen myynnillä

-        DS avasi Euroopassa 61 ja Kiinassa 80 omaa merkkimyymälää

Vahva tulos Euroopan tuulisilla markkinoilla

PSA Peugeot Citroënin myynti Euroopassa nousi 1,76 miljoonaan uuteen autoon.

Peugeoteja rekisteröitiin uuden 308 malliston vauhdittamana 952 000 kappaletta (+6,2 %).

Citroënin myynti kehittyi myös varsin suotuisasti. Yhteensä Citroën -malleja rekisteröitiin 689 000 kappaletta (+7,2 %).

Citroën onnistui kasvattamaan markkinaosuuksiaan Ranskassa, Isossa-Britanniassa, Espanjassa ja Saksassa. Erityisen suosittu oli C4 Picasso, josta on tullut maanosan kysytyin tila-automalli 120 000 kappaleen menekillä. Uutta, vasta kesäkuussa esiteltyä C4 Cactusta myytiin 42 000 kappaletta.

DS-malleja rekisteröitiin 85 900 kappaletta. DS avasi vuoden aikana Euroopassa 61 omaa erikoistunutta myymälää.

Kiinan markkinoilla syntyi uusi myyntiennätys

PSA Peugeot Citroën teki uuden myyntiennätyksensä Kiinassa, jossa kysyntä kasvoi 11,5 %. PSA-merkkien yhteenlaskettu myynti nousi 734 000 uuteen autoon (+31,9 %), ja markkinaosuus nousi 3,6:sta 4,4 prosenttiin. Peugeotin kasvu oli kaikkien vahvinta Kiinan 20 suosituimman automerkin keskuudessa, peräti 43,1 %, ja autoja myytiin yhteensä 386 565 kappaletta. Esimerkiksi uutta Peugeot 408 –mallia toimitettiin 31 000 kappaletta vain neljässä kuukaudessa.

Citroënin kasvu oli 14,3 %, ja autoja myytiin 320 000 kappaletta. Joka neljäs uusi Citroën myydään nyt Kiinassa, joka on ohittanut Ranskan merkin tärkeimpänä markkina-alueena. Suosiota lisäsivät uutuusmallit C-Elysée, C4-L sekä C3-XR SUV. DS avasi Kiinassa 80 merkkimyymälää maan 60 suurimmassa kaupungissa. DS-malleja rekisteröitiin 26 000 kappaletta, mikä toi 22 % osuuden DS:n kaikista maailmanlaajuisista rekisteröinneistä. Vuonna 2013 Kiinan osuus DS:n myynnistä oli vain 2 %.

PSA-merkit vahvoilla Pohjois-Afrikassa

Muista alueista PSA menestyi erityisen hyvin Pohjois-Afrikassa, jossa se on markkinajohtaja Tunisiassa ja 2. sijalla Marokossa ja Algeriassa. Egyptissä myynti kasvoi peräti 77 %.

Latinalaisen Amerikan heikentyneillä markkinoilla ilonaiheena oli Argentiina, jossa PSA:lla on 15,1 prosentin osuus automyynnistä. Erityisen kysyttyjä malleja olivat Peugeot 208 (49 000 kpl) ja Citroën C3 (35 300).

Maan Auto Oy  / Peugeot

Auto-Bon Oy / Citroën