PURETECH-MOOTTORI SAAVUTTI MERKKIPAALUN TUOTANNOSSA

Peugeotin ja Citroënin kolmisylinterinen PureTech-bensiiniturbomoottori ylitti 200 000 valmistetun voimanlähteen rajan lauantaina 7.11. Kansainvälisessä Engine Of The Year- kilpailussa 1.0 – 1.4-litraisten moottoreiden luokan voittaneen ”Ihmemoottorin” tuotanto alkoi maaliskuussa 2014. Kuluvan vuoden lokakuussa tuotantoa on kasvatettu vastaamaan kysyntään ottamalla käyttöön viikonlopputyövuorot.

Kolmisylinterinen PureTech-bensiiniturbomoottori on tuotannossa kahtena eri tehoversiona, 110- (81 kW) ja 130- (96 kW) hevosvoimaisina. Molemmat vaihtoehdot valmistetaan Ranskan Douvrinissa sijaitsevassa Francaise de Mécanique-moottoritehtaassa. Uuden moottoriperheen tuotantoa varten rakennettuun tuotantolinjaan PSA-yhtymä investoi 257 ja tuotekehitykseen 460 miljoonaa euroa. Päivittäin tehtaassa valmistuu 1150 PureTech-moottoria, jotka siirretään eri kokoonpanotehtaille Citroën-, DS- ja Peugeot-autoihin asentamista varten. Tällä hetkellä uutuusmoottori on saatavissa yhteensä 11 eri automalliin Suomessa.

Tasapainoakseli takaa värinättömän käynnin

Pitkäiskuisen 1,2-litraisen voimanlähteen tasaisen käynnin takaa tässä kokoluokassa harvinainen tasapainoakseli. Pyöriessään moottorin kampiakseliin nähden vastakkaiseen suuntaan se tekee PureTech-moottorista käytännössä värinättömän. Muihin edistyksellisiin teknisiin innovaatioihin kuuluvat mm. öljykylvyssä pyörivä jakohihna, säätötilavuudella varustettu öljypumppu, imu- ja pakoventtiilien muuttuva ajoitus sekä neliventtiilitekniikkaa hyödyntävän sylinterinkannen kanssa samaa valua oleva vesijäähdytetty pakosarja. Moottorin sisäisiä kitkoja on vähennetty ottamalla käyttöön uudet moottorin sisäiset DLC-pinnoitteet (Diamond Like Carbon).

Käytännön suorituskyky omaa luokkaansa

Nykyaikaisen rakenteensa ansiosta ”Ihmemoottori” tuottaa tuntuvasti enemmän vääntömomenttia kuin useat kilpailevat voimanlähteet. Esimerkiksi teholuokassa 90 – 110 hv PureTech110 tuottaa luokassaan esimerkillisen 205 Nm:n vääntömomentin. Kilpailijoiden vastaavat kolmisylinteriset moottorit tuottavat voimaa vähemmän: VW Polo 160 – 175 Nm, Opel Astra ja Ford Fiesta yltävät lukemaan 170 Nm ja Kia cee´d kirjauttaa numerot 171 Nm.

Engine Of The Year – palkinto ylivoimaisesti

Kansainvälisessä International Engine Of The Year-kilpailussa PureTech voitti ylivoimaisesti bensiinimoottoreiden 1.0 – 1.4 – litraisten uutuusmoottoreiden luokan saaden 243 pistettä. Listalla seuraavina olivat Volkswagen TSI-moottorit, joiden saavuttama pistemäärä sijoittuu moottoriversiosta riippuen 174 – 123 pisteen haarukkaan.

Maan Auto Oy / Peugeot-maahantuonti

Auto-Bon Oy / Citroën-ja DS- maahantuonti