Sébastien Loeb Peugeotilla Dakar-aavikkoralliin

Kaikkien aikojen menestyksekkäin rallikuljettaja Sébastien Loeb on päättänyt ottaa vastaan yhden uransa kovimmista haasteista osallistumalla ensimmäistä kertaa elämässään Dakar-aavikkoralliin. Peugeot lähtee kilpailuun neljän mestarin Dream Teamilla.

Yhdeksänkertaisen rallin maailmanmestarin ja Pikes Peak –mäkikisan ennätysmiehen Sébastien Loebin lisäksi Peugeotin 2016 Dream Teamiin kuuluvat Stéphane Peterhansel, Carlos Sainz ja Cyril Despres.

Joukon menestynein ja kokenein Dakar-kävijä on rallin 11 kertaa voittanut Stéphane Peterhansel. Kuusi hänen voitoistaan on tullut autolla, viisi moottoripyörällä. Rallin kaksinkertainen maailmanmestari Carlos Sainz on myös päässyt huuhtomaan pölyt nielustaan voittajan kuohujuomalla Dakarissa vuonna 2010. Peugeot Sportin kolmas kuljettaja Cyril Despres on seurannut Peterhanselin ajosaappaiden jälkiä moottoripyörällä saldonaan viisi moottoripyörien yleiskilpailun voittoa.

Kilpailu koostuu 14 eri päiväetapista. Ralli starttaa 2.1.2016 Argentiinan Buenos Airesista ja päättyy 14 päivää myöhemmin Bolivian Rosarioon.

Uudet haasteet kiinnostavat

41-vuotiasta Sébastien Loebia voidaan todella kutsua kaikkien aikojen rallikuljettajaksi, sillä hän on voittanut uransa aikana peräti 46,2% ajamistaan WRC-ralleista. Nyt on tullut aika ottaa vastaan uusia haasteita: ”Aloitin autourheilu-urani 18-vuotiaana, jolloin osallistuin ensimmäiseen ralliini. Siitä lähtien olen ollut kiinnostunut autourheilusta sen kaikissa muodoissa, Dakar on aina ollut yksi kiinnostuksen kohteistani. Uskon, että minulla on suuri haaste edessäni lähtiessäni kisaamaan aavikolle. Dakar poikkeaa todella paljon niistä kisoista, joihin olen aiemmin osallistunut. Ensinnäkin kyse on tosi pitkästä, kahden viikon pituisesta kilpailusta, joka vaatii kestävyyttä, jotta pystyy hallitsemaan auton pitkillä etapeilla. Lähestymistapa on minulle uudenlainen. Tammikuussa nähdään, miten siinä onnistun.”

Kun testasin PEUGEOT 2008 DKR –autoa viime kesäkuussa, teki se minuun heti vaikutuksen. Kesäkuun jälkeen on autoa kehitetty roimasti,” tarkentaa ranskalaiskuljettaja.

”Tähän asti olen aina ajanut rallia tarkkojen nuottien pohjalta, kestävyyskisoissa on vain improvisoitava ja löydettävä oikea ajoreitti ilman nuotteja. Tämä on myös ensimmäinen kerta, kun ajan kilpaa dieselmoottorilla varustetulla autolla. Minulla on siis monia uusia haasteita edessäni ja paljon uutta opittavaa!”

Tiimipeliä

Sébastienin tiimitovereilla on runsaasti kokemusta aavikkoralleista. Stéphane Peterhansel, joka on voittanut Dakar-rallin jo 11 kertaa, toivottaa Sébastienin tervetulleeksi tiimiin: ”Sébastien Loeb on kuljettaja, johon muiden taitoja verrataan. Minulla taitaa olla hänelle hyvin vähän opetettavaa!”

Cyril Despres, viisinkertainen Dakarin voittaja moottoripyöräluokassa toteaa: ”Kun siirryin kaksipyöräisistä nelipyöräisiin, meno on tuntunut aina vaan vaikuttavammalta. Nyt kun Sébastien liittyy tiimiimme, on kaikki vähintäänkin täydellistä.”

Carlos Sainz, rallin kaksinkertainen maailmanmestari ja Dakarin voittaja vuodelta 2010, ei epäile, etteikö hänen entinen kilpakumppaninsa sopeutuisi uuteen ympäristöön vaivattomasti: ”Sébastien on kuljettaja vailla vertaa! Kestävyyskisat ovat toki hänelle uusi haaste, mutta uskon, että hän sopeutuu ongelmitta. Olen jo pannut merkille, että hän oppii harvinaisen nopeasti kaiken mihin ryhtyy!”

Sébastien Loebin ja hänen pitkäaikaisen kartanlukijansa, 42-vuotiaan Daniel Elenan yhteistyö jatkuu nyt uusissa merkeissä. Yhdessä Elenan kanssa Loeb on voittanut yhdeksän rallin maailmanmestaruutta ja saavuttanut 78 WRC-rallin voittoa. 17 voitokkaan yhteisen kauden jälkeen uusi seikkailu odottaa molempia konkareita. Myös Daniel Elenalle kyse on ensimmäisestä aavikkorallista.

Bruno Famin, Peugeot Sportin johtaja on iloinen Sébastien Loebin tulosta talliin: ”Meillä on ollut jo aiemmin ilo ja kunnia työskennellä Sébastienin kanssa. Hän tekee vaikutuksen jo tutustuessaan uuteen autoon. Kuten yleensäkin, niin tälläkin kertaa jo ensimmäiset testit sujuivat mallikkaasti. Hänen luontainen lahjakkuuteensa pääsi taas kerran hyvin esiin. Olemme jatkaneet Dakar-autoamme kehitystyötä ja Sébastien Loeb on palapelimme viimeinen puuttuva palanen.”