UUDEN AIKAKAUDEN PEUGEOT 208 RANTAUTUU SUOMEEN TOUKOKUUSSA

208, uuden aikakauden Peugeot, rantautuu Suomeen toukokuussa ensiesittelytapahtuman ajoittuessa toukokuun viimeiselle viikolle Peugeot-jälleenmyyjäliikkeissä ympäri maata. Peugeot 208:n suunnittelu- ja kehitystyössä ei tyydytty parantamaan olemassa olevaa, vaan hypättiin aivan uudelle aikakaudelle. Unohtamalla perinteiset luotiin jotain aivan uutta, jotain yhtä vallankumouksellista kuin legendaarinen 205-malli aikoinaan.

UUDEN AIKAKAUDEN TYYLI JA MUODOT

Peugeot 208 noudattaa yhtiön kaksi vuotta sitten esittelemää uutta muotokieltä, joka julkistettiin yleisölle SR1-konseptiautossa. Yhteisille piirteille on luonteva selitys, sillä näitä kahta automallia luotiin rinnakkain Peugeotin muotoilustudiossa. Keulasta uutuuden tunnistaa heti Peugeotiksi sen positiivisen, hyväntuulisen ja samalla karismaattisen olemuksen ansiosta. Kissamainen ilme on modernimpi ja hienostuneempi kuin ennen - varsinkin LED-huomiovaloilla varustetuissa versioissa. Jokaiseen yksityiskohtaan on paneuduttu, mikä näkyy etenkin etusumuvalojen sijoituksessa.

Jäähdyttäjän säleikkö näyttää Peugeotin uuden tyylin mukaan olevan korista irrallaan, ikään kuin se leijuisi ilmassa. Kromi antaa kehyksen maskin tarkkaan harkituille alueille, joiden sisällä tekninen kuvio vahvistaa auton nykyaikaista ja ylellistä vaikutelmaa. Keula esittäytyy yhtä aikaa vahvana ja eläväisenä, pehmeänä ja voimakkaana, teknisenä ja iloisena sekä luonnollisena ja hienostuneena.

Auton linjat ovat kuin tuulen muotoilemat aina keulaan koneistetuista PEUGEOT-kirjaimista takavaloihin. Ilmanvastus onkin pienimmillään 0,29, mikä on yksi luokan parhaista arvoista. Kylkilinja on 3- ja 5-ovisissa hyvin erilainen. 5-ovisissa ovet ovat kuin hermo, joka johtaa virtaa takavaloista kohti keulaa. 3-ovinen näyttää sivulta vieläkin veistoksellisemmalta ja sillä on tästäkin kulmasta paljon yhteistä SR1-konseptiauton kanssa. Takaikkunan muodossa ja sijoituksessa puolestaan on paljon yhtäläisyyttä Peugeotin ikonin, 205:n kanssa.

Virtaviivaiset muodot päättyvät 208:n takaosaan, jossa bumerangimaiset valot antavat vaikutelman jatkuvasta liikkeestä. Teknisen näköisissä takavaloissa syttyy pimeällä kolme kynnen raapaisua, joista auton tunnistaa helposti Peugeotiksi.

UUDEN AIKAKAUDEN FILOSOFIAA
Heti Peugeot 208:n suunnittelun alusta alkaen oli selvää, että nyt ei olla suunnittelemassa vain uutta autoa, vaan kehityksen tavoitteena on vallankumouksellisuus. Lähtökohdaksi otettiin PSA Peugeot Citroën -yhtymän pohjalevy 1, joka on todettu erinomaiseksi ja arkkitehtuuriltaan tehokkaaksi perustaksi kompaktin, kevyen, tilavan ja aerodynaamisen auton rakentamiselle. Yleensä autojen ulkomitat kasvavat siirryttäessä sukupolvesta toiseen, mutta Peugeot 208 on kehittynyt toiseen suuntaan. Etuylitys on lyhentynyt 60 mm ja takaylitys 10 mm, mikä on auttanut pudottamaan auton omamassaa ja tehnyt siitä näppärämmän jokapäiväisessä ajossa, kuten pysäköitäessä. Koko kehitystyön ajan metsästettiin grammoja kaikkialta auton rakenteista, jotta painoa saatiin pienemmäksi ja sitä kautta polttoaineenkulutusta alhaisemmaksi. Samalla pidettiin kuitenkin huoli siitä, että auton turvallisuus tai ajettavuus ei saa kärsiä laihdutuskuurista. Painoa pudotettaessa käytiin läpi jokainen komponentti kaikkien näiden tekijöiden osalta. Muun muassa etupuskurin tukipalkki muutettiin alumiiniseksi, apurungon koko edessä harkittiin tarkkaan, katto hitsataan laserilla ja erikoislujan teräksen käyttöä lisättiin merkittävästi. Kaiken tämän yhteistuloksena esimerkiksi1,4-litraisella HDi-dieselmoottorilla varustettu 208 painaa 110 kiloa vähemmän kuin vastaava 207. Ja uusi perusmalli on peräti 173 kiloa kevyempi kuin samantehoisella moottorilla varustettu aiemman mallisarjan perusmalli. Uusi 208 onkin kevyimmillään vain 975 kilon painoinen. Vaikka uuden 208:n ulkomitat ovat aiempaa kompaktimmat (pituus -7 cm, leveys – 2 cm ja korkeus -1 cm) akselivälin pysyessä ennallaan, ovat varsinkin takaistuintilat merkittävästi suuremmat kuin 207:ssä. Takana on peräti 50 mm lisää polvitilaa, vaikka jo 207 oli koko-luokassaan varsin tilava. Myös tavaratila on kasvanut aiempaan verrattuna. Takaistuimen ollessa käytössä tavaratilan koko on 285 litraa (VDA). Selkänojat saa taitettua kätevästi yhdellä käden liikkeellä eteen, jolloin tila kasvaa 1076 litran vetoiseksi, mikä on yli 150 litraa enemmän kuin 207:ssä.

UUDEN AIKAKAUDEN OHJAAMO
Henkilöautot suunnitellaan pitkien perinteiden mukaisesti. Niissä on neljä pyörää, joista etupyöriä käännetään ohjauspyörän avulla. Ja ratin läpi katsotaan mittaristoa. Eräänä päivänä Peugeotin suunnittelijat kyseenalaistivat ohjaamojärjestelyn. Entä jos ohjauspyörä olisikin pienempi ja mittaristo nostettaisiin sen yläpuolelle? Kuten korin koon suhteen, myös ohjaamon suunnittelussa Peugeot rikkoo rajoja kehittäen jotain täysin uutta. Peugeot 208 tarjoaa aivan uudenlaisen ergonomian, luontevan ajoasennon, joka helpottaa ajamista ja auton täsmällistä käsittelyä. Kehitystyön aikana suuri määrä kuljettajia testasi 208:n uudenlaista ergonomiaa ja kaikki antoivat sille erinomaisen arvosanan. Osa piti sitä innostavana ja interaktiivisena toisten taas löytäessä siitä urheilullisuutta ja helpomman auton hallittavuuden.

Kojelaudan muotoilussa on johtavana ajatuksena ollut helppokäyttöisyys ja yksinkertaisuus. Kaikissa 208-versioissa – Access-perusmallia lukuun ottamatta - on vakiovarusteena 7-tuumainen värillinen kosketusnäyttö, jonka avulla katkaisimien määrää on voitu vähentää. Näin ohjaamosta on saatu tehtyä erittäin selkeä ja moderni. Kosketusnäytön avulla voidaan helposti hallita radiota, erilaisia musiikkilaitteita ja puhelimen kädet vapaana toimintoa. Lisäksi siinä on esivalmius navigaattorille, jonka voi hankkia lisävarusteena kohtuuhintaan.Ohjaamo on täydellisessä harmoniassa korin muotoilun kanssa jokaista yksityiskohtaa myöten. Kaikki osat oven kahvoja myöten korostavat muodoillaan ja materiaaleillaan auton korkeaa laatua. Se on myös korvin kuultavissa, sillä matkustamon akustiikka ja hälyäänien metsästys on tehty samalla huolellisuudella kuin 508-mallissa. Tuloksena on 207:ään verrattuna erittäin alhainen melutaso siitäkin huolimatta, että painoa ja sen mukana äänieristysmateriaaleja on vähennetty.

UUDEN AIKAKAUDEN YMPÄRISTÖAJATTELU
Yksi Peugeot 208:n suunnittelun pääasioista oli käyttää koko konsernin asiantuntemus ja tekniset innovaatiot auton polttoaineenkulutuksen pienentämiseen ja pakokaasupäästöjen alentamiseen. Painon tiputtaminen, aerodynamiikan parantaminen ja vähäisen vierinvastuksen omaavat renkaat tähtäävät kaikki samaan lopputulokseen. Moottoreina ovat edelleen kehitetyt HDi-dieselmoottorit, VTi- ja THP-bensiinimoottorit sekä täysin uusi, Peugeotin kehittämä ja valmistama kolmisylinteristen bensiinimoottorien sukupolvi. Kaiken kehitystyön tuloksena 208-mallisarjan hiilidioksidipäästöt ovat keskimäärin 34 g/km pienemmät kuin 207-mallisarjassa. Bensiinimoottorisen perusmallin CO2-päästöt ovat laskeneet peräti 46 g/km alhaisemmiksi kuin aiemmin. Tavoitteena olikin alusta alkaen nousta luokan vähäpäästöisimmäksi automalliksi. Peugeot 208:n viidestä dieselmoottorista peräti neljässä on e-HDi teknologia. Niissä on Stop & Start -käynnistysautomatiikka, joka auttaa säästämään polttoainetta kaupunkiajossa jopa 15 prosenttia. Järjestelmä lisää mukavuutta sammuttamalla moottorin automaattisesti auton pysähtyessä ja kuljettajan nostaessa jalan kytkimeltä, ja käynnistämällä sen lähes huomaamattomasti, kun kytkimen painaa alas. Kaikkien dieselmoottorilla varustettujen 208-versioiden CO2-päästöt jäävät alle 100 g/km lukemaan.
Peugeot 208:n myötä esiteltävät 1,0- ja 1,2-litraiset kolmisylinteriset VTi-moottorit vievät taloudellisuuden uudelle tasolle, sillä alhaisimmillaan bensiinimoottorisen 208:n hiilidioksidipäästöt ovat vain 99 g/km. Moottoreiden sylinterilohko on erittäin kevyt ja kompakti. Moottorit ovat kokonaan sylinterikantta myöten kevytmetallia ja pakosarja on integroitu sylinterikanteen. Niissä käytetään kehittynyttä tekniikkaa, kuten muuttuvaa imu- ja pakoventtiilien ajoitusta sekä öljypumpun tehon säätöä.

Ympäristöarvot huomioon ottava ajattelu ulottuu 208:ssa paljon pidemmälle kuin alhaiseen polttoaineenkulutukseen. Polymeereistä (muoveista) neljäsosa on ns. vihreitä materiaaleja, mikä on lähes neljä kertaa enemmän kuin 207:ssä. Esimerkiksi takapuskuri on tehty kokonaan kierrätysmateriaaleista – ensimmäistä kertaa maailmassa. Pelkästään tällä ratkaisulla säästetään vuosittain 1600 tonnia öljyä

UUDEN AIKAKAUDEN AJETTAVUUS
Peugeotin vahvuuksiin on kuulunut kautta aikojen, että se tarjoaa kaikissa malleissaan hyvät ajo-ominaisuudet yhdistettynä korkeatasoiseen matkustusmukavuuteen. Peugeot 207 on jatkanut ansiokkaasti tätä perinnettä ja uudessa 208:ssa rimaa nostetaan entisestään. Kehitystyössä lähdettiin liikkeelle siitä, että Peugeot esittelee luokkaan standardin, johon muut vertaavat omia mallejaan.
Leijonamerkin erikoisasiantuntijat ovat kehittäneet auton jousituksen ja iskunvaimennuksen säädöt tarjoamaan dynaamisuutta ja ajonautintoa mukavuudesta tinkimättä. Runsas painon vähennys on helpottanut tehtävää varsinkin ajodynamiikan kannalta. Koska jo 207:n ajo-ominaisuudet tunnustettiin luokassaan erinomaisiksi, uuden 208:n kehityksessä on painotettu mukavuutta. Peugeotin tapaan alustan säädöt on tehty erikseen jokaisen moottorin mukaan niin, että auton ominaisuudet täyttävät asiakkaiden odotukset.Niinpä esimerkiksi 1,6-litraisella 156 hv (115 kW) kehittävällä moottorilla varustetun 208:n apurunkoa edessä on vahvistettu. Näin etujousitus pystyy vastaamaan täsmällisesti tehokkaan moottorin asettamiin vaatimuksiin.

Ohjaamon uuden ergonomian ansiosta koko ajokokemus on erilainen kuin ennen. Siihen vaikuttaa myös sähköinen ohjaustehostin, jonka säädöissä on korostettu tarkkuutta ja tuntumaa varsinkin pienillä nopeuksilla. Sähköisen ohjaustehostimen ansiosta 208:aan tulee tarjolle vuoden 2012 lopulla pysäköintiavustin, joka on harvinainen varuste tässä kokoluokassa. Sen avulla auton voi pysäköidä vain kaasua ja jarrua käyttäen ohjauspyörään koskematta.

PEUGEOT 208 JA TURVALLISUUS

Peugeot 208:n aktiivinen turvallisuus on huippuluokkaa erinomaisen tieotteen ja monien ajonhallintaa edistävien varusteiden - kuten monitoiminäyttö, ESP, tasanopeussäädin ja nopeudenrajoitin – ansiosta.Passiivista turvallisuutta on varmistamassa uudentyyppinen alumiininen, törmäysiskut hyvin suojaava rakenne auton keulassa. Tämän uuden rakenteen ansiosta auton etu- ja takaylityksiä on voitu lyhentää. 208 on varustettu myös monenlaisilla kuljettajan ja matkustajien suojaamiseksi kolaritilanteissa tarkoitetulla varusteilla, kuten kuljettajan aktiivisella jalkatuella, kokoonpuristuvalla ohjauspylväällä. 208:ssa on vakiona kuusi turvatyynyä eli kaksi etuturvatyynyä, kaksi sivuturvatyynyä edessä ja kaksi verhotyyppistä yläturvatyynyä. Lastenistuinten kiinnittämiseksi 208 on varustettu kahdella Isofix-kiinnikkeellä takaistuimella.

PEUGEOT 208 -MALLISTO SUOMESSA: 208 Access, Active ja Allure

Peugeot 208 rantautuu Suomeen loppukeväästä ensiesittelyn ajoittuessa toukokuun 2012 lopulle. Suomessa Peugeot 208 –mallisto koostuu lanseerausvaiheessa versioista Access, Active ja Allure. Suomen 208-mallistossa on Access-versiosta alkaen vakiona kaukosäätöinen keskuslukitus, tavaratilan valaistus, ESP-ajonhallintajärjestelmä ja ABS-jarrut, radio, ohjauspyörän korkeus- ja syvyyssäätö sekä sähkösäätöiset etusivuikkunat.

Peugeot 208 Active –mallistossa on lisäksi vakiona mm. monitoiminen kosketusnäyttö, Bluetooth, Jack- ja USB-liittimet, manuaali-ilmastointi, tasanopeussäädin ja nopeudenrajoitin, ajotietokone, kaksiosaisena (40/60) taittuva takaistuimen selkänoja, kaukosäätötoiminnot ohjauspyörässä, etusumuvalot sekä korinväriset ulkopeilien kotelot.

Peugeot 208 Allure –mallistossa on edellä mainittujen varusteiden lisäksi vakiona mm. 16” kevytmetallivanteet, automaattisäätöinen kaksialueinen ilmastointi, automaattiset tuulilasin pyyhkimet, sähkösäätöiset takasivuikkunat, kylkiä vasten taittuvat ulkopeilit, nahkapäällys-teinen urheilullinen ohjauspyörä ja vararengas.

PEUGEOT 208 HINNAT 20.4.2012

Peugeot 208 maksaa edullisimmillaan (208 Access VTi 68, 3 ov) veroineen 14.353,21 euroa. Edullisin HDi-diesel (208 Access HDi 70 FAP) maksaa veroineen 17.218,87 euroa.

Peugeot 208-mallisto ja hinnasto löytyvät tämän viestin liitteinä.