UUDEN PEUGEOT 208:N HINNAT ALKAVAT 13 396 EUROSTA

Uudistuneen Peugeot 208:n hinnasto osoittaa, että erittäin kattavasti varustellun, mukavan ja suorituskykyisen B-segmentin pikkuauton hankinta ei jää enää rahasta kiinni. 208-malliston hinnasto alkaa vain 13 396 eurosta (3-ovinen 208 Access VTi 68). Edullisin dieselmalli on 208 Active BlueHDi 75, joka maksaa 19 176 euroa.

Tuore Peugeot 208 tarjoaa jo Access-lähtötasolla kokoluokassaan poikkeuksellisen kattavan varustelun. Mukana ovat esimerkiksi ESP-ajonvakautus, sähkösäätöiset ja –lämmitteiset ulkosivupeilit, 6 turvatyynyä, ajotietokone, vakionopeussäädin ja nopeudenrajoitin sekä ilmastointi – ja kaikki tämä 3-ovisessa mallissa vain 13 396 euron hinnalla. 5-ovisuus nostaa lähtömallin hintaa noin 1000 eurolla. 1-litraisen VTI-bensiinimoottorin teho on 50 kW/68 hv ja CO2-päästöt vain 102 grammaa kilometrillä.

Uutena moottorina mallistossa on Vuoden Moottoriksi valittu PureTech 110. Kolmisylinterisen ihmemoottorin pariksi on saatavissa 5-vaihteinen käsivalintainen vaihteisto tai uutuutena 6-nopeuksinen Aisinin valmistama aito automaattivaihteisto.

Peugeot 208:n varustetasot ovat Access, Active, Allure, uutena GT Line ja huipulla GTi. Dieselmalliston halvin on 19 176 euroa maksava Active-varusteltu BlueHdi 75 –versio, jossa ovat mukana (ed. lisäksi) muun muassa 7-tuumainen kosketusnäyttö, etusumuvalot, led-huomiovalot sekä automaattiset ajovalot ja tuulilasinpyyhkimet. Edullisin automaattivaihteinen versio on puolestaan 208 Active VT1 82 ETG A, joka maksaa 17 392 euroa.

Urheilullista 208:sta ovat tarjolla todella kattavasti varustellut GT Line – ja GTi-varustetasot. GT Line tarjoaa nahka/kangasverhoilun, 17”-alumiinivanteet, punaiset koristetikkaukset sisustassa, alumiiniset poljinpinnat ja sporttisen etusäleikön. Tehokkain versio on 208 GTi, jonka teknisestä viimeistelystä ja hienosäädöstä vastaa Peugeot Sport. Ikonisen sportin suurin teho on 208 hv, ja suurin vääntömomentti bensiinimoottorille kunnioitettavat 300 Nm. Pippurisen GTi:n suositushinta on 28 986 euroa.

Uudistuneen 208:n hienouksiin kuuluvat esimerkiksi Peugeotin kiitetty innovatiivinen i-Cockpit-ohjaamo, entisestään vahvistunut urheilullinen muotoilu, sekä Euro 6 –päästönormit täyttävä PureTech-bensiini- ja BlueHDi-dieselmoottorivalikoima. BlueHDi 75 –dieselmoottorin keskikulutus on ainoastaan 3 l/100 km, ja päästötaso jää 79 grammaan kilometrillä. Suomen myyntimalliston kaikkien moottorivaihtoehtojen päästöt jäävät välille 79–125 g/km.

Dieselmalliston mielenkiintoinen vaihtoehto on myös alk. 21 578 euroa maksava 208 Allure BlueHDi 100, jolla ajettiin viime keväänä tämän luokan tuotantoautojen uusi kulutusennätys. Vakiovarusteisella 1,6-litraisella BlueHDi 100 S&S -dieselmoottorilla varustettu auto selvitti 2152 kilometrin pituisen testimatkan radalla vain 43 polttoainelitralla. Sadan kilometrin matkalla dieseliä kului siis vain 2 litraa ­– litra vähemmän kuin autolle laskettu norminmukainen kulutuslukema olisi antanut odottaa.

Avainsanat: